Wnioski o "Dobry start" będzie można składać wyłącznie drogą elektroniczną, a realizacją programu zajmie się ZUS, a nie – jak obecnie – samorządy – tak przewiduje nowelizacja ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, którą podpisał prezydent Andrzej Duda.
Nowe przepisy mają na celu zapewnienie większej efektywności w realizacji programów skierowanych do rodzin z dziećmi.
Nowelizacja przewiduje, że Rada Ministrów będzie mogła wydać rozporządzenie, zgodnie z którym wnioski o świadczenie "Dobry start", czyli tzw. wyprawkę szkolną, będą składane wyłącznie przez internet. Dotychczas było to możliwe także bezpośrednio w urzędzie lub za pośrednictwem poczty.
Wiceminister rodziny Barbara Socha w połowie maja przekazała PAP, że resort chce, aby wnioski o "Dobry start" były składane tylko online już od tego roku. Nabór wniosków ruszy 1 lipca.
Ustawa zakłada ponadto, że tego programu nie będą już realizowały samorządy, ale Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Świadczenie będzie wypłacane wyłącznie na rachunek bankowy.
Rząd przekonuje, że dzięki takiemu rozwiązaniu w latach 2021-2031 koszty obsługi programu "Dobry start" będą niższe o blisko 488 mln zł.
Świadczenie "Dobry start" jest wypłacane raz w roku w kwocie 300 zł na każde dziecko, bez względu na dochód rodziny. Obecnie z programu korzysta ok. 4,45 mln dzieci.