« Powrót do artykułu

Kształcenie uczniów niepełnosprawnych. Nowe przepisy 2015/2016

Kształcenie specjalne dzieci i uczniów niepełnosprawnych od roku szkolnego 2015/2016 objęte jest już nowym rozporządzeniem. Wprowadzony został m.in. obowiązek i możliwość zatrudniania nauczycieli wspomagających (pedagogów specjalnych), asystentów i pomocy dla nauczyciela. Każde dziecko w ramach takiego kształcenia będzie miało opracowywany indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Ponadto organ prowadzący może się zgodzić na zmniejszenie liczy dzieci w oddziale integracyjnym w stosunku do dotychczasowych wymagań MEN.

niepełnosprawni, praca

żródło: ShutterStock

Kształcenie, wychowanie i opiekę dla uczniów niepełnosprawnych organizuje się w przedszkolach, szkołach i ośrodkach na każdym etapie edukacyjnym, w integracji z uczniami pełnosprawnymi, możliwie jak najbliżej miejsca zamieszkania danego ucznia.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
statystyki

Komentarze (13)

  • Nauczyciel(2015-12-28 21:08) Zgłoś naruszenie 134

    Pani Emilio!.To dziecko powinno chodzić do Szkoły Specjalnej.,jeśli tylko jest w pobliżu.W takiej szkole są odpowiedni specjaliści,których pomoc jest na odpowiednim poziomie.Klasy integracyjne,podstawówki integracyjne,to tylko pic na wodę.W prywatnej szkole,jeżeli jest ona przygotowana na przyjęcie tego dziecka,zawsze lepiej niż w zwykłej,ale najpierw proszę wybadać,by nie płacić frajersko.

    Pokaż odpowiedzi (3)Odpowiedz
  • XXYYZZ(2016-01-02 08:47) Zgłoś naruszenie 113

    Dzieci i młodzież z dysfunkcją znaczną powinna - zdecydowanie! - uczyć się w placówkach specjalnych, gdzie pracują osoby z kierunkowym wykształceniem, z wiedzą specjalistyczną oraz praktyką. W placówkach ogólnodostępnych spotkają pedagogów, dla których będą pierwszym praktycznym przypadkiem, którzy będą posiadali o niepełnosprawności wiedzę fragmentaryczną lub będą ją zdobywali, bo wśród ich uczniów "pojawił" się uczeń dysfunkcyjny. Już nie ma stygmatu "szkoły specjalnej", a w placówkach specjalnych są pracownicy z kompleksową i specjalistyczną wiedzą o uczniu wymagającym troski szczególnej, wiedzy i praktyki ukierunkowanej. Wiem jak w praktyce wygląda nauczanie integracyjne! Wśród refleksyjnych pedagogów nazywane "integracją pomieszczeniową" i nie jest to wina pedagogów lecz systemu edukacyjnego i błędnie rozumianej idei kształcenia uczniów O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH!

    Odpowiedz
  • Bożena 20017.06.06(2017-06-06 15:07) Zgłoś naruszenie 20

    Mam pytanie, moja córka w grudniu kończy 24 lata czy może kontynuować naukę w szkole specjalnej w klasie przysposobienia do pracy

    Odpowiedz
  • Emilia (2015-12-28 10:55) Zgłoś naruszenie 02

    Zastanawiam się nad wysłaniem syna z autyzmem wysokofukcyjnyn do prywatnej szkoły (jest o wiele lepsza jeśli chodzi o te sprawy od podstawówki integracyjnej która jest blisko nas). Czy oni też muszą zatrudnić osobę do pomocy dla mojego syna? Czy to się tyczy tylko państwowych placówek? Mam jeszcze trochę czasu ale już o tym myślę..

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • monika(2016-01-08 18:13) Zgłoś naruszenie 01

    ja mam inny problem, ciezki choc latwy do rozwiazania dla ludzi rozumnych. mam blizniaki, wczesniaki. Jedna dziewczynka zdrowa, bez sxwanku, druga-umyslowo biegla, ale ma porazenie mozgowe, co skutkuje opoznieniem ruchowym. cwiczymy sie, teraz jest czas poslania obu do przedszkola. Nikt nie chce, by poszly razem. nikt nie chce przyjac ich razem do panstwowego przedszkola o zwyklym profilu.. vo robic?

    Pokaż odpowiedzi (3)Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!