6 rzeczy, o jakich musi pamiętać pracownik w 2016 roku

Od nowego roku zmieniają się między innymi zasady oskładkowania umów-zleceń oraz zawierania z pracownikami umów na czas określony. Zatrudniony musi też pamiętać o terminach obowiązujących przy rozliczeniu PIT.

praca, komputer

żródło: ShutterStock

Nowe zasady oskładkowania umowy-zlecenia

Pracownicy, którzy pracują na podstawie umowy zlecenia muszą pamiętać, że od 2016 roku wchodzi w życie drugi etap ozusowania śmieciówek. Od 2015 roku zostały już oskładkowane dochody członków rad nadzorczych wszystkich osób prawnych (spółki, spółdzielnie, fundacje, stowarzyszenia) bez względu na podleganie ubezpieczeniom z innego tytułu bądź też pobieranie emerytury lub renty.

Natomiast od 1 stycznia 2016 r. powstanie obowiązek odprowadzania składek do ZUS od wszelkich umów zleceń do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jeśli zarobki ubezpieczonego nie przekroczą wysokości minimalnego wynagrodzenia, będzie musiał zgłosić do ZUS drugą i kolejne umowy aż do osiągnięcia tego limitu. Przy czym oskładkowaniu będzie podlegać pełna kwota wynagrodzenia.

Zablokowana została więc możliwość stosowania podwójnych umów. Według obowiązujących dzisiaj przepisów, jeżeli pracownik ma podpisane dwie umowy zlecenia, to podlega ubezpieczeniom tylko z jednej z nich (wybranej przez siebie), niezależnie od kwoty wynagrodzenia. Powszechne jest więc, że firma podpisuje z daną osobą dwie umowy: jedną na kwotę 50 i drugą na 3000 złotych. Składki musi płacić tylko od pierwszej, a druga już oskładkowaniu nie podlega.

Koszty ozusowania śmieciówek, czyli ile zapłaci za zmiany pracownik>>

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Artykuły powiązane

statystyki

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!