« Powrót do artykułu

Radwan: Młodzi nauczyciele chcą godnie zarabiać, a nie umierać za Kartę

Jarosław Kaczyński, prezes PiS, rozpoczynając kolejną zwycięską kadencję swojego ugrupowania, powiedział, że będzie ona trudniejsza od poprzedniej. Według mnie podobnie mógłby powiedzieć Sławomir Broniarz, który w listopadzie po raz enty został prezesem największego związku zawodowego nauczycieli.

Artur Radwan

autor: Marek Matusiakżródło: DGP

Artur Radwan

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
statystyki

Komentarze (100)

  • xyz(2019-12-18 09:43) Zgłoś naruszenie 1166

    Panie redaktorze Radwan,myli się Pan bardzo.Nauczyciele chcą zarabiać godnie i mieć określony czas pracy,jednak likwidacja karty nauczyciela nie poprawi ich sytuacji.Pieniądze musi dać Państwo a tych nie ma w budżecie. Aby dać zarobić nauczycielowi te 8 tysięcy to potrzeba około 20 mld złotych. podnieść pensum i zwolnić 40% nauczycieli czyli dodatkowe koszty idące w miliardy.Tego budżet PIS nie wytrzyma,oni mają inne preferencje. Druga sprawa nawet najlepszy nauczyciel się nie obroni przy układach w szkole zostaną mierni ale wierni..Jak Pan rozwiąże czas i zapłatę w okresie ferii oraz wakacji,jaki wymiar urlopu nauczyciela.

    Odpowiedz
  • Radbug(2019-12-18 14:47) Zgłoś naruszenie 10610

    Cóż za bzdury i kłamstwa zostały zawarte w tym artykule! "Dla młodych nie ma znaczenia, czy będą mieć urlop dla poratowania zdrowia z gołą pensją, który gwarantuje mu karta… Dla młodych nie ma znaczenia, czy będą pracować w szkole od 8 do 16… Dla młodych nie ma znaczenia, czy ich pensum wyniesie 18 godziny przy tablicy czy nawet 24. Dla młodych nauczycieli nie ma znaczenia, czy dodatek wiejski zostanie..." Jestem młodym nauczycielem, pracuję 2 rok i każda, powtarzam KAŻDA z tych rzeczy ma dla mnie KLUCZOWE znaczenie. 2 lata temu śmiałem sie, ze po co ten urlop dla poratowania zdrowia istnieje, chyba tylko stare baby na niego ida z nudów, ale po zaledwie 2 latach pracy już wiem, ze za parenaście lat z pewnością z niego będe zmuszony skorzystać, pracując w takim tempie i w takiej atmosferze. Ma dla mnie znaczenie czy pracuję od 8-16 czy mam te godziny pracy elastyczne. Nie ma nic bardziej irytującego niż pilnowanie pustej świetlicy, bo przecież "praca do 16". Gdzie miałbym przygotować się do następnej lekcji? Gdzie sprawdzić kartkówki i sprawdziany pracując od 8-16. ? Na kolanie podczas dyżuru na przerwie? Pracuję na wsi i te 10% więcej do pensji naprawdę ratuje i pozwala spinać mój mieisęczny budżet. Bez tego dodatku mam po prostu 270 złotych mnie-bo tak, bo sobie pan autor tak postanowił. A jeśli pensum wzrośnie chociażby o 2 godziny, to się natychmiast zwalniam i idę pracować za lepsze pieniądze na wspomniana kasę w Biedronce czy Lidlu. To byłby niebywały skandal jeśli arbitralnie jednej grupie społecznej po prostu dowaliliby parę godzin więcej w ramach etatu. To, że obecne pensum wynosi 18 h nie jest przypadkiem. Jest to wypracowana przez lata prób i błędów liczba, która jest OPTYMALNA co do ilości etatu. Każdy porządny podręcznik do pedagogiki i dydaktyki twierdzi, że dobra 1h lekcji wymaga 1h przygotowania do niej. 18+18= 36 + 4h na sprawdzanie bieżących prac i wychodzi etat taki sam jak w każdej innej pracy w okolicach 40 godzin. Autor powyższego artykułu jest zwykłym manipulatorem i nie ma pojęcia czego potrzebuje młody nauczyciel. Ja sam, owszem, nie zamierzam umierać za kartę, bo jest przestarzała. ZNP życzę jak najgorzej i rozpadu, a Broniarzowi odspawania od stołka, ale wszystkie wymienione w artykule "przywileje" nauczycielskie są kluczowe i tylko dzięki nim paru najwytrwalszych nauczycieli nadal w tych szkołach pracuje. Zabierzecie 1 z nich-poważnie zastanowię się nad końcem "kariery" w oświacie, bo to będzie totalny dramat, a mitycznych 8 tysięcy to chyba nikt nie zobaczy-nie oszukujmy się, jesteśmy już za starzy by wierzyć w bajki. Paru znajomych pracuje w prtywatnych szkołąch na podstawie kodeksu pracy, zarabiaja wiećej niż ja, ale nawet nie jest to blisko tych 8 tys. I to wszytsko kosztem braku życia-praca od świtu do nocy zancznie poza 18h. Po roku odchodza bo nie dają rady nawet za tą "większą", czy jak to nazywa autor "godziwą" płacę.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Seba(2019-12-18 09:56) Zgłoś naruszenie 815

    a dlaczego w takim razie my, starzy nauczyciele mamy "umierać za młodych"??Płacić z naszych 500+??Proponujecie inne emerytury dla starych i młodych? Inne pobory? Co, jednego dnia mamy zniknąć z powierzchni ziemi? Wy dziś pracujecie, jutro już nie. Nie na te czasy jest przywiązywanie się do miejsca pracy. Strach się zestarzeć z wami, jako zmianą pokoleniową, wcale nie dobrą. Walczcie sobie ale pamiętajcie: wy też będziecie starzy, po was przyjdą młodzi. Jeśli przyjdą.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • JanuszCichy(2019-12-18 14:59) Zgłoś naruszenie 753

    To próba wmanewrowania nauczycieli dyskutujących w grupie "ja, nauczyciel" w prorządową politykę zmierzająca do rozbicia istniejących nauczycielskich związków zawodowych, osłabienia ich i doprowadzenia do likwidacji Karty Nauczyciela przeszkadzającej władzy w ubezwłasnowolnieniu środowiska edukacyjnego.

    Odpowiedz
  • słaby prawnik(2019-12-18 16:22) Zgłoś naruszenie 745

    Pan Radwan przeprowadził wywiad sam z sobą. Mocno żenujące. Mam wrażenie, że młody nauczyciel nie pracuje w szkole i posiada nikłe pojęcie na temat zadań szkoły. Ciekawe, co zrobi młody nauczyciel, kiedy telefony od rodziców będą dzwoniły po 19 godzinie, w sobotę należy aktualizować stronę internetową, wybrać się z uczniami na rajd lub interwencję, pisać IPET-y. Pan Radwan szkołę widział chyba tylko z poziomu ławki. Ach ci mityczni młodzi nauczyciele... Kto ich widział?

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Polka(2019-12-18 15:33) Zgłoś naruszenie 674

    Manipulacja, narodzie nie daj się nabrać i skłócić

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • alu(2019-12-18 11:19) Zgłoś naruszenie 5910

    Taki mlody nauczyciel dzisiaj nie potrafi przeprowadzic porzadnie lekcji jest przestraszony i boi sie odezwac,młodzi niech sie naucza potem sie wypowiadaja.Kazydy chce zarabiac,ale ja 10 lat robilem awans i zarabiałem niecale 1800 za etat teraz jako dyplomowany zarabiam 2900 to sa smieszne pieniadze.Po 1 trzeba podwyzszyc place wszystkim i to o okolo tys zł na reke od juz bo te smieszne podwyzki 100 zł zjada inflacja i np ceny pradu.Co to jest za podwyzka 105 zł? to jest smieszne.Po 2 w Polsce nauczyciel w Warszawie i Katowicach wykonuje ta sama prace a w Warszwie na etacie zarabia 1500 zł wiecej stad ta srednia 5600 trzeba by z tym zrobic porzadek.Kazda godzina ponad 40 godzinnym tygodniem pracy ma byc platna.Ja nie zarabiam 5600 to jakas chora warszawska srednia,jak bym zarabial 5600 siedzial bym cicho i nie marudzil.Młodzi niech nie narzekaja bo ja w ich czasach zarabialem polowe tego co my.Albo podwyzki dla wszystkich albo wcale proste,nie moze byc grup uprzywilejowanych,kazdy ma dostac po tyle samo z uwzglednieniem awansu a jesli nie to zlikwidowac awans.Wywalic religie ze szkoly bo jest zbedna i zlikwidowac 500 plus bo to sa nasze pieniadze.Tu nikt nie chce nic za darmo ludzie chca pracowac ale i godnie zarabiac!!!!!

    Odpowiedz
  • Nauczyciel(2019-12-18 17:36) Zgłoś naruszenie 586

    Po 11 latach w oświacie mam 2600 na czysto. A te wasze gafki "ile to nauczyciele zarabiaja i chca więcej...tylko siedza I nic nie robia..." życzę wam jednego dnia w tym halasie, w takim lekcewazacym środowisku, gdzie 5 letnie dziecko potrafi wam odpysknąć, a wy nic z tym nie mozecie zrobić, bo zaraz nienormalny tatus z mamusia przyleca, zeby dolozyc swoje piec groszy. Coraz mniej mlodych ludzi wybiera ten zawod, a ci co w nim siedza nie chca rezygnowac, bo ciezko o inna prace. Co do karty i wynagrodzenia 8tys...W jakim autor świecie żyje? Dali nam 100zl podwyżki, z czego wcześniej zabrali dodatki, więc jesteśmy na gorszej finansowej pozycji, niż bylismy. Jeśli zlikwidujecie kartę i pozabieracie nam resztę dodatków, to młodzi pouciekaja. Nikt po 5 czy 10 latach pracy nie zgodzi się zarabiać nieco powyżej 2tys. Pensja nauczyciela to jedna wielka kpina.

    Pokaż odpowiedzi (6)Odpowiedz
  • Ratujmy KN(2019-12-18 11:28) Zgłoś naruszenie 564

    Jasne, 40 tysięcy super belfrów, dobrze Pan wie że część ludzi w tej grupie to martwe dusze, które weszły do niej w czasie strajku a teraz czasami od tygodni się nie logowały na FB. Ponadto kto ich posłucha i zapewni im godne wynagrodzenie? Wójt który nie ma pieniędzy i musi ciąć koszty w oświacie. Żeby było jasne rozumiem, że są gminy gdzie radni i wójtowie z troską podchodzą do edukacji ale nie są wstanie jej sfinansować bo lwią część środków pożarła deforma oświaty. Są też tacy dla których likwidacja KN będzie szansą na "skok na kasę", Wstyd, doskonale Pan wie jakie są realia i podbija Pan oczekiwania środowiska. Który rząd w ostatnich 15 latach sam z dobrej woli bez presji związków zawodowych dał nauczycielom podwyżkę? Mit o tym, że zdolni i pracowici zostaną docenieni już dawno upadł. Grupa "Ja nauczyciel" zostanie wykorzystana przez rządzących i porzucona kiedy przestanie być już potrzebna.

    Odpowiedz
  • Bibi(2019-12-18 17:55) Zgłoś naruszenie 553

    No tak... Młodym nauczycielom 8 tysięcy, a co z tymi co pracują 20 czy 30 lat? O obiecywanej przed wyborami emeryturach cisza, a wy, my nauczyciele że stażem zapierniczajcie, słuchajcie wszelakich pretensji rodziców.... Bo rodzice i ich dzieci wszystko wiedzą najlepiej i zawsze mają rację.... Oj upadł zawód nauczyciela, chociaż każdy pożądany nauczyciel haruje jak wół nie liczy godzin, ale mimo to i tak jest beee Zobaczycie, że za kilka lat będzie tak, że nikt nie zechce pracować w szkole.

    Pokaż odpowiedzi (4)Odpowiedz
  • Tommy,.(2019-12-18 18:33) Zgłoś naruszenie 481

    Radwan idź do szkoły na dwa trzy lata najpierw pracuj 18 godzin potem 24, zobaczysz różnicę. Młodzi mogą góry przenosić nie myślą o emeryturę, zapytaj ich czy trzeba składki odprowadzać powiedzą po co i tak nie dożyję..wszystko młodzi mówią póki są młodzi ,a potem jest jak jest chłopaczku co G. wie o pracy w szkole.Ja mam regularnie 23 godziny plus 3- 4 zastępstwa w tygodniu czyli 27 godzin przy tablicy, potem praca w domu sprawdziany ...mam 12 klas sprawdziany mam cały czas, lub kartkówki,a tu jeszcze szkolenia, rady, wywiadówki, wycieczki. Kolego Radwan pracuję 50 godzin w tygodniu, nie narzekam mówię jak jest.Ty dajesz się nabierać nie wiem komu i piszesz te bzdety tutaj.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Alf(2019-12-18 16:47) Zgłoś naruszenie 473

    No i już wypisałem się z tej grupy. Naiwni i dążący do kolejnego podziału środowiska nauczycielskiego. Pojęcia nue mają o tej pracy, a głos zabierają. Mówią, że dobry nauczyciel obroni się sam. Doprawdy? Dla wielu rodziców dobry nauczycuel to taki, co piąteczki i szósteczki stawia za nic. Wymagający i naprawdę dobry nauczyciel jest szykanowany, bo śmie postawić niskie oceny nieukom. Co wy z tej grupy Ja nauczyciel wiecie o realiach pracy w szkole? G... wiecie. Poza tym do tego zawodu trafiają teraz naprawdę miernoty (łatwa matura, brak egzaminów na studia). 1 na 10 z młodych się nadaje.

    Odpowiedz
  • ccc(2019-12-18 17:32) Zgłoś naruszenie 420

    To duże nieporozumienie, autor przede wszystkim nie ma pojęcia, co pisze, to po pierwsze. Po drugie, chaos wśród nauczycieli tworzy tylko niewielka grupka celebrytów i to wcale niemłoda, która już wcześniej lansowała się w czasie strajku, przerywając go, gdy reszta solidarnie dalej strajkowała. Poza tym należy dodać, że J, nauczyciel to grupa na Fb, którą dla własnych potrzeb ukradł dla założenia na jej bazie fundacji ów lider samozwańczy i teraz głosi światu, że nie potrzebuje KN. Sami zaś nauczyciele nie życzą sobie, by wypowiadał się wraz z kilkoma ************ w naszym imieniu, tyle w temacie.

    Odpowiedz
  • GG(2019-12-18 17:04) Zgłoś naruszenie 351

    Dla młodych nie ma znaczenia to, nie ma znaczenia tamto... A co ma dla nich znaczenie? Kaska? Pojęcia nie mają o tej pracy. Najpierw niech ktoś popracuje 10 lat (jak wytrzyma) i potem niech się wypowiada. Szkoła to nie fabryka, że ciągle ktoś się zwalnia i ktoś przychodzi. Nauka to proces. Dzieci mają mieć co kilka miesięcy innych nauczycieli? Bez karty tak będzie. Do tego ten zawód jest regulowany w każdym kraju jakimś dokumentem typu nasza KN.

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • Jrid(2019-12-18 16:03) Zgłoś naruszenie 341

    Młodzi, naiwni, wirtualni. Jasne, zabiorą elementarną ochronę prawną i regulację, dadzą pieniadze. Najpierw pieniądze a potem dyskusja. Grupa niby ludzi wyksztalconych, a taka...

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • joł(2019-12-19 08:31) Zgłoś naruszenie 232

    To pozwólcie starym nauczycielom odejść na wcześniejsze emerytury, a młodzi niech nie umierają za Kartę Nauczyciela. Z młodymi reformujcie edukację, dopuśćcie ich do pracy. Niech pokażą co potrafią.

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • neverpis(2019-12-18 16:34) Zgłoś naruszenie 2310

    Młodzi nauczyciele jak każdy młody dzisiaj,dom,wypasiona bryka i w czasy na Karaibach co rok a pracować to niech pracują frajerzy którzy harują w tym kraju na wszystkich do śmierci nie zważając na długi staż pracy.

    Odpowiedz
  • mlody(2019-12-18 16:18) Zgłoś naruszenie 1458

    Panie Arturze , ma Pan rajcę. Nie chcemy ZNP i ich betonu ! Zarabiając nawet na kontrakcie (realne pieniądze) można darować sobie KN i utopię ZNP !

    Pokaż odpowiedzi (4)Odpowiedz
  • dociera(2019-12-18 14:14) Zgłoś naruszenie 1225

    młodzi niech nie narzekają, ja jako pracownik budżetówki przepracowałam 40 lat za najniższą krajową, bo albo nie dawali podwyżek a jak już dali to przez 8 lat zamrozili i dalej nie dawali. Także młodzi ********** i nie narzekać. A jak się nie podoba to won za granicę, bo tak chwalcie solidaruchów, a to przez nich my dawne pokolenie klepaliśmy biedę.

    Pokaż odpowiedzi (10)Odpowiedz
  • Ala(2019-12-18 20:03) Zgłoś naruszenie 1146

    Zgadzam się z panem redaktorem. Młodzi bardzo chętnie by pracowali w szkole, ale do zawodu nauczyciela się nie dopuszcza. W szkole pracują emeryci( bo mają znajomości), a młodzi za tę obecną pensję też by pracowali, ale nie mogą. W moim mieście jest kilkanaście szkół, ale nie ma żadnych ogłoszeń o wakacie na stanowisko nauczyciela. Wszystkie stanowiska rozchodzą się między znajomymi. Dlaczego nauczyciele narzekają a tak kurczowo się trzymają szkoły i pracują tam po 30 lat ? Ilu nauczycieli rezygnuje z ciepłej posady w szkole a dla porównania jak jest olbrzymia rotacja w korporacjach ( często ludzie sami się zwalniają). Dlaczego nie mówi się, że pensum 18-godzinne, jest po to aby pracować na 1,5 albo 2 etaty. Wystarczy, spojrzeć na PIT-y nauczycieli a oczy się nam otworzą ile zarabiają. Ze świecą szukać nauczyciela, który ma goły etat.

    Pokaż odpowiedzi (6)Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!