statystyki

Szpanowski: Antyrelacje

autor: Marek Szpanowski12.03.2015, 07:43; Aktualizacja: 12.03.2015, 10:09
Podręczniki, szkoła

Podręczniki, szkołaźródło: ShutterStock

Już po ogłoszeniu wyników badań PISA 2012 zwracałem uwagę, że choć twarde dane świadczą o postępie i pozwalają pogratulować wyników naszym gimnazjom, to trzeba być świadomym trupa w szafie. Tym trupem były relacje w szkołach, obarczone wiekowym piętnem autorytaryzmu. Ostatnio przynajmniej się o tym mówi, choć nie oszukujmy się – realna zmiana nie nastąpiła. Szkoła w Polsce pozostaje instytucją opresyjną. Długo by można wyliczać elementy nadające się w szkolnych relacjach do poprawy. Jest tam nieufność do szkoły jako części aparatu państwa, zwyczajna w polskiej tradycji. Są frustracje i kompleksy nauczycieli, przewrażliwionych na punkcie zawodowej autonomii. 

Ale cała sprawa ma też drugą stronę – do największych problemów w edukacji polskich nastolatków należy totalna bierność młodzieży. No, oczywiście, zawsze znajdzie się jakiś narwaniec z temperamentu lub z przypadku – ale tych 90 proc. decydujących o klimacie szkoły trzeba wołami ciągnąć do wszelkiej społecznej aktywności.

Doszło do tego, że wolontariat stał się prawnie usankcjonowanym źródłem punktów w rekrutacji do państwowego liceum. „Masakra!” – krzyczy co dojrzalszy 15-latek, bo wie, że to zaprzecza idei wolontariatu, a więc czegoś, co z definicji ma być bezinteresowne.


Pozostało 63% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane