13, 14 i 15 listopada przeprowadzony zostanie próbny egzamin dla gimnazjalistów - diagnoza wiedzy i umiejętności uczniów trzecich klas gimnazjów. W tej formie przygotowania do właściwego kwietniowego egzaminu mogą wziąć udział wszystkie szkoły.

Próbny egzamin ma pokazać, co uczniowie umieją dobrze, a nad czym trzeba jeszcze popracować. Jest przeprowadzany w warunkach zbliżonych do właściwego egzaminu gimnazjalnego. Podobnie jak on będzie przeprowadzony w trzy kolejne dni: pierwszego dnia będzie próbny egzamin z wiedzy humanistycznej, drugiego z wiedzy matematyczno-przyrodniczej, a trzeciego z języka obcego.

Tak jak właściwy egzamin, egzamin próbny z wiedzy humanistycznej został podzielony na dwie części: uczniowie jako pierwszy dostaną blok zadań z historii i wiedzy o społeczeństwie, następnie przystąpią do bloku zadań z języka polskiego. Tak samo na dwie części został podzielony próbny egzamin z wiedzy matematyczno-przyrodniczej: w pierwszym bloku znajdą się zadania z nauk przyrodniczych, czyli biologii, chemii, fizyki i geografii, a w drugim będą zadania z matematyki. Próbny egzamin z języka obcego przeprowadzany będzie na dwóch poziomach: podstawowym i rozszerzonym.

Jak poinformowała PAP wicedyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Mariola Konopka, do szkół trafiły już drogą elektroniczną wystandaryzowane arkusze egzaminacyjne przygotowane przez CKE. Prace rozwiązane przez uczniów sprawdzą nauczyciele uczący ich w szkołach.

W 82 losowo wybranych gimnazjach po zakończeniu próbnych egzaminów eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych wspólnie z nauczycielami przeanalizują prace uczniów. Będą też zbierać opinie gimnazjalistów i nauczycieli na temat trudności zadań.

Zarówno sam próbny egzamin, jak i diagnoza kompetencji gimnazjalistów, którą przygotują eksperci, ma za zadanie pomóc szkołom w lepszym przygotowaniu trzecioklasistów do egzaminu gimnazjalnego.

Diagnoza kompetencji gimnazjalistów pozwala bowiem ocenić stopień przygotowania uczniów i poziom trudności zadań. Według IBE, dzięki diagnozie kompetencji możliwa jest ewentualna korekta arkuszy egzaminacyjnych oraz szybkie przygotowanie i udostępnienie nauczycielom i rodzicom narzędzi do pracy z uczniami. Zadania opracowane przez ekspertów zostaną udostępnione w bazie narzędzi dydaktycznych Instytutu (www.bnd.ibe.edu.pl).

Diagnoza wiadomości i umiejętności uczniów trzecich klas gimnazjów, czyli próbny egzamin dla gimnazjalistów oraz diagnoza kompetencji gimnazjalistów, przeprowadzane są przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i Instytut Badań Edukacyjnych już po raz drugi - po raz pierwszy przeprowadzono je w ubiegłym roku szkolnym.

W obecnym roku szkolnym - 2012/2013 - egzamin gimnazjalny przeprowadzony zostanie w dniach: 23, 24 i 25 kwietnia. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie będą mogli przystąpić do egzaminu w terminie kwietniowym będą zdawać go w drugim terminie w dniach 3, 4 i 5 czerwca. Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum.

Wyniki egzaminu z części humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej oraz z języka obcego na poziomie podstawowym będą miały wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej; może się on ubiegać o przyjęcie do trzech szkół ponadgimnazjalnych jednocześnie.