« Powrót do artykułu

Prezydencki projekt dzieli aplikantów na lepszych i gorszych

Przedstawiony przez prezydenta projekt zmian w prawie o ustroju sądów powszechnych (dalej: u.s.p.) nie zawiera przepisów, które pozwoliłyby aplikantom starej aplikacji starać się – bez spełnienia dodatkowych wymagań – o urząd asesora. Chodzi o osoby, które w latach 2007–2010 przeszły szkolenie prowadzone przez ośrodki apelacyjne i zdały egzamin sędziowski na starych zasadach.

Książki

żródło: ShutterStock

Prezydencki projekt zawiera przepisy przejściowe, na podstawie których jeszcze przez jakiś czas od wejścia noweli w życie będzie możliwe ubieganie się o urząd sędziego bez konieczności odbywania asesury

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
statystyki

Komentarze (9)

  • fijara(2014-04-09 09:35) Zgłoś naruszenie 00

    skoro już teraz w sądach powiatowych są naciski na młodych sędziów, aby wydawali wyroki zgodne z oczekiwaniami np. sprawa o pomówienie lokalnego polityka zatrudniającego jednocześnie syna prezesa sądu w jednej ze spółek miejskich, to co będzie przy asesurze? strach się bać.

    Odpowiedz
  • aso(2014-04-09 09:41) Zgłoś naruszenie 00

    do szu: podpisuję się pod Twoim postem rękami i nogami. Jestem po pozytywnej uchwale KRS pewnie powyższe problemy nie będą mnie już dotyczyć bezpośrednio, ale jak widzę taką jawną niesprawiedliwość to nóż się w kieszeni otwiera. piszmy do RzPO ostatnio mieliśmy jego stuprocentowe poparcie.

    Odpowiedz
  • zlot(2014-04-09 11:31) Zgłoś naruszenie 00

    Ktoś się jeszcze dziwi?

    Odpowiedz
  • zbulwersowany(2014-04-09 22:01) Zgłoś naruszenie 00

    W artykule nie poruszono kwestii najważniejszej. "Starych" aplikantów NIE OBEJMUJĄ PRZEPISY PRZEJŚCIOWE (art. 5 projektu), co jest skandaliczne, biorąc pod uwagę, że obcnie prawie wyłącznie oni ubiegają sie o stanowiska sędziowskie. Przepis przejściowy odwołuje się bowiem do art. 61 u.s.p., który przewiduje wymóg odbycia aplikacji sędziowskiej w KSSiP, którego to warunku nie spełniają starzy aplikaci po aplikacji sądowej. Projektodawca zapomniał o art. 65 ustawy o KSSIP, który dotyczy starych aplikantów. Kiedy wreszcie ktoś to zauważy?

    Odpowiedz
  • bart(2014-04-09 22:06) Zgłoś naruszenie 00

    Referendarze sądowi po aplikacji ogólnej (rocznej) w KSSIP będą się mogli ubiegać o etat sędziego jeszcze przez 6 lat, ale już referendarze po trzyletniej starej aplikacji i zdanym egzaminie sedziowskim już nie (odpolanie do art. 61 usp)!!! Przecież to jest jawnie niekontytucyjne. Walczmy o zmianę przepisów przejściowych w projekcie. Proponuję zacząć od RPO!

    Odpowiedz
  • bart(2014-04-09 22:27) Zgłoś naruszenie 00

    To samo dotyczy asystentów (po starej aplikacji sądowej) w przepisach przejściowych. Brak jest odwołania do art. 65 ustawy o KSSIP!
    Jak można być tak krótkowzrocznym. Przepisy przejściowe mają ze swej istoty zagwarantować "płynne przejście" ze starego do nowego stanu prawnego, tymczasem w przypadku uchwalenia (nie daj Boże) projektu w takim kształcie doprowadzi do sytuacji, że osoby po starej aplikacji nie będą spełniały na dzień nominacji warunków do powołania na urząd sędziego. Podkreślam, że obecnie prawie wyłącznie starzy aplikanci biorą udział w konkursach. Po uchwaleniu ustawy zostają "wyautowani", przepisy przejściowe ich nie obejmują i pozostaną tylko skargi konstytucyjne.

    Odpowiedz
  • szu(2014-04-08 08:39) Zgłoś naruszenie 00

    Starych aplikantów nie uwzględniono ani przy ubieganiu się o stanowisko asesora, ani w przepisach przejściowych dot. sędziego. Nigdzie ani słowa o absolwentach aplikacji sądowej, którzy zdali egzamin sędziowski na starych zasadach. Tak oto po wielu miesiącach prac i konsultacji przygotowano projekt dotknięty tak elementarnymi wadami. Ciekawe czy przy rozważaniu konstytucyjności projektu przyłożono się do pracy na podobnym poziomie...

    Odpowiedz
  • lakukaracza(2014-04-08 09:55) Zgłoś naruszenie 00

    A tak na prawdę, to projekt dzieli kandydatów na sędziów na lepszych i gorszych pod wzgędem kryterium wykonywanego zawodu. Na lepszej pozycji będą prawnicy korporacyjni, którzy choć stanowią niewielki ułamek wszystkich kandydatów na sędziów otrzymają pulę 50% zwolnionych etatów sędziowskich, zaś dla pozostałej grupy absolwentów aplikacji sędziowskiej, sądowej, asystentów i referendarzy po egzaminie sędziowskim czyli 9/10 kandydatów dostanie się z pozostałych 50% pula stanowisk ledwie asesorskich.

    Odpowiedz
  • assssss(2014-04-08 20:03) Zgłoś naruszenie 00

    dobrze że choć teraz Iustitia poparła absolwentów apl sądowej

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!