« Powrót do artykułu

Najważniejsza rzecz w gminie? Transport publiczny

Jak ważna jest komunikacja w gminie i regionie, nie trzeba przekonywać. Rządzący zrobili z niej nawet jeden z ważnych punktów kampanii wyborczej. Transport zbiorowy mógłby być rozwiązaniem i problemów z przemieszczaniem się mieszkańców, i z jakością powietrza.

Autobus PKS

żródło: ShutterStock

W zasadzie najważniejsza w tym kontekście jest struktura gminy. W przypadku gmin miejskich, które z organizacją transportu miejskiego raczej problemów nie mają, bo jest to ich codzienna praktyka od lat, dodatkowe działania muszą się koncentrować na przekonywaniu mieszkańców do korzystania z niego, by zmniejszyć korki i przeciwdziałać zanieczyszczeniom powietrza.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
statystyki

Komentarze (33)

  • kochana europejskość.(2019-04-17 18:42) Zgłoś naruszenie 170

    Umowy powinny być zawierane na 10 lat z możliwością przedłużenia o 5 lat . Umowy krótsze to udostępnianie naszego rynku dla zużytych autobusów i busów "od merkel". Przecież nie chcemy truć się smogiem samochodowym , a chcemy podróżować jak obywatele w UE.

    Odpowiedz
  • perpetuum mobile !(2019-04-17 17:51) Zgłoś naruszenie 160

    Najważniejszym filarem transportu publicznego, decydującym o możliwości podróżowania , o stanie zakorkowania miast, zakorkowania dróg , o smogu samochodowym i hałasie, oraz coraz większych białych plamach jest pozamiejski lokalny publiczny transport zbiorowy - niestety w naszym kraju został zniszczony ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, której przepisy plus wprowadzenie gimbusów szkolnych , spowodowały dawno znane "zjawisko przymusowego posiadania samochodu", - ta ustawa działa jak dobrze naoliwiony mechanizm, to nie jest głupia ustawa , to jest majstersztyk ustawowy , niestety bardzo szkodzący naszemu narodowi i bardzo krzywdzący nasz naród. Jak rozumiem projekt o nowelizacji ustawy o PTZ, Ministerstwo Infrastruktury proponuje zachowanie przepisów które doprowadziły do obecnej tragicznej sytuacji i to jest wielki problem.

    Odpowiedz
  • zmienić projektanta ?(2019-04-18 06:07) Zgłoś naruszenie 160

    To trwające od 3 lat projektowanie ustawy o PTZ , chyba należałby uznać za grę na zwłokę i tworzenie faktów dokonanych - a niestety te fakty są bardzo trudno odwracalne, a takie jak utrata zdrowia, skrócone życie czy zgon są praktycznie nieodwracalne - dlatego państwo powinno wypłacać obywatelom odszkodowania z tego tytułu.

    Odpowiedz
  • olewają nas ?(2019-04-18 21:41) Zgłoś naruszenie 150

    jak ważna jest komunikacja w gminie wiejskiej i regionie, jeszcze długo trzeba będzie przekonywać naszych kochanych samorządowców, gdyż jak wykazały kontrole NIK-u tylko nieliczne gminy wiejskie i samorządy wyższych szczebli zawarły umowy z operatorami na połączenia autobusowe - wydaje się , że oni zupełnie nie rozumieją takiej potrzeby i nie widzą tego problemu.

    Odpowiedz
  • pospólstwo się nie liczy ?(2019-04-17 18:54) Zgłoś naruszenie 150

    Jak wykazały kontrole Najwyższej Izby Kontroli , samorządy olewają ciążące na nich zadanie zapewnienia mieszkańcom publicznego transportu zbiorowego na cywilizowanym poziomie - chyba dlatego, że nie słychać aby jakiś samorząd mógłby ponieść jakiekolwiek konsekwencje, czyli kary finansowe z tego tytułu - niestety taką mamy ustawę o publicznym transporcie zbiorowym.

    Odpowiedz
  • smog truje Ciebie.(2019-04-17 17:30) Zgłoś naruszenie 150

    wg. mediów, jak podawałby GUS , o ile w 2000 roku transport drogowy wyemitował 26,4 mln. ton CO2 , to w roku 2016 było to już 51,5 mln. ton.

    Odpowiedz
  • TVP MILCZY ? dlaczego ?(2019-04-18 06:26) Zgłoś naruszenie 150

    należałoby chyba uznać za skandal , czy aferę, ustawowe nieudostępnianie polskim organizatorom narzędzi dopuszczonych przez unijne przepisy, np. przez Rozp. (WE) nr. 1370/2007 - niestety tak działa nasza polska ustawa o publicznym transporcie zbiorowym - m.in. dlatego mamy białe plamy, zakorkowane miasta i autostrady, smog samochodowy i hałas, przymusowe posiadanie samochodu itd. Niestety Ministerstwo Infrastruktury proponuje utrzymanie tych szkodliwych naszemu narodowi przepisów, jak rozumiem projekt UD126. NIESTETY PRZEMILCZA TE TEMATY USTAWOWE TAKŻE NASZA NARODOWA TVP.

    Odpowiedz
  • Bez Auta.(2019-04-18 05:43) Zgłoś naruszenie 150

    Parobki z miasta nie mają czym dojeżdżać do pracy u rolników, a rolnicy narzekają na brak taniej siły roboczej.

    Odpowiedz
  • prosto i skutecznie !(2019-04-17 18:46) Zgłoś naruszenie 150

    Transport zbiorowy w gminach wiejskich mogłaby uratować likwidacja gimbusów szkolnych i wykupienie biletów miesięcznych dla uczniów i opiekunów.

    Odpowiedz
  • kto pisze ustawę ?(2019-04-18 07:58) Zgłoś naruszenie 150

    LUDZIE, co się dzieje, mamy w Polsce wiele uczelni zajmujących się transportem, mamy świetnych profesorów, ekspertów, specjalistów, instytuty, akademie, kongresy, konferencje itd - TO WSTYD i HAŃBA, ABY W NASZEJ OJCZYŻNIE PRZEZ TYLE LAT DZIAŁAŁY PRZEPISY WYNISZCZAJĄCE NASZ POZAMIEJSKI DROGOWY TRANSPORT ZBIOROWY , a niestety wszystkie znaki na Ziemi i Niebie pokazują że raczej nadal tak będzie - chyba niestety PIĄTKA KACZYŃSKIEGO nic nie pomoże, a obietnice Prezesa pozostałyby tylko obiecankami bez pokrycia.

    Odpowiedz
  • DZIKI KRAJ ?(2019-04-17 20:08) Zgłoś naruszenie 140

    jak się wydaje , przy pomocy ustawy o PTZ , z Polski uczyniono chyba największe złomowisko zużytych aut z całego lepszego świata - a jak podają media , wg. badań Instytutu Rolnictwa i Rozwoju Wsi Polskiej Akademii Nauk w 2018 roku już do 26% sołectwo nie docierał żaden pociąg i autobus komunikacji publicznej.

    Odpowiedz
  • ZYSKOBIORCA.(2019-04-18 05:45) Zgłoś naruszenie 140

    nikt nie otworzy liczącego się zakładu pracy w miejscowości do której nie dociera pociąg czy autobus.

    Odpowiedz
  • SZWAGIER RZĄDZI ?(2019-04-19 07:11) Zgłoś naruszenie 140

    Wyjątkowo kiepskim pomysłem byłoby rozdawnictwo dla biznesmenów za darmo , bez przetargów, więc chyba "po uważaniu szwagra" praktycznie całego rynku rentownych pozamiejskich drogowych linii komunikacyjnych.

    Odpowiedz
  • czy organa państwa zdały egzamin ?(2019-04-18 09:19) Zgłoś naruszenie 140

    Choć, nie widać żadnych podejrzeń, to mogłoby się wydawać, że z tą ustawą o PTZ mogłoby być coś nie tak , więc chyba byłoby najlepiej aby tym tematem zajęła się Sejmowa Komisja Śledcza , a jej wyjaśnienia mogłyby przyczynić się do przywrócenia normalności w tym zakresie w naszej ojczyżnie - TRZEBA z honorem ZAKOŃCZYĆ TE CIERPIENIA ZWYKŁYCH POLAKÓW.

    Odpowiedz
  • ZGON PAKIETÓW ?(2019-04-18 06:47) Zgłoś naruszenie 140

    a co ze słynnymi pakietami, o pani ? - Ponoć ich twórca zakazałby ich stosowania ?

    Odpowiedz
  • zmienić projektanta ?(2019-04-18 07:46) Zgłoś naruszenie 140

    Skoro ten projektant , już od 3 lat pracuje nad projektem nowelizacji ustawy o ptz , praktycznie bez oczekiwanego efektu, to wydaje się że przyszła pora na zmianę projektanta, przecież 40-to milionowy nasz naród nie powinien już dłużej czekać , przecież to dotyczy wszystkich Polaków, nie powinniśmy być zakładnikiem jednego projektanta - przez tę zwłokę tworzą się trudno odwracalne fakty - corocznie przybywa ok. 1 mln. sztuk aut osobowych, najczęściej mocno używanych , już musimy poszerzać autostrady, (a podobno z 1EURO WYDANEGO NA BUDOWE AUTOSTRADY, AŻ 0,8 IDZIE DO NIEMIEC , ale ja nie daję temu wiary).

    Odpowiedz
  • kochane zdrowie.(2019-04-17 17:25) Zgłoś naruszenie 140

    Nie polecam jazdy rowerem wśród smogu samochodowego i hałasu.

    Odpowiedz
  • GIMBUSOM ŚMIERĆ !(2019-04-19 09:06) Zgłoś naruszenie 130

    ustawa o Funduszu rozwoju połączeń autobusowych powinna określać specjalne preferencja dla gminy wiejskiej na obszarze której znajduje się co najmniej jedna miejscowość sołecka w której nie zatrzymuje się żaden pociąg ani autobus publicznej komunikacji zbiorowej . Na całym obszarze takiej gminy wiejskiej nie powinien obowiązywać wkład własny gminy w finansowanie przewozów , a dopłaty z Funduszu powinny wynosić np. do 8 zł/km (do uzgodnienia z Wojewodą) - takie warunki zachęciłyby Wójtów Gmin do rezygnacji z własnych autobusów szkolnych i wykupywania biletów miesięcznych uczniom i opiekunów np. w PKS-ie , którym mogliby podróżować wszyscy mieszkańcy, także w okresie wakacji. Takie rozwiązanie zapewniłoby dostępność osób do ptz na cywilizowanym poziomie na terenie gmin wiejskich, praktycznie za pieniądze pochodzące z subwencji oświatowej, które i tak musiałyby być wydane na dowóz dzieci do szkół, a najczęściej koszt wykupienia biletów miesięcznych jest znacząco niższy od utrzymywania własnych autobusów szkolnych. TAK JUŻ ROBIĄ SAMORZĄDY NAPRAWDĘ DBAJĄCE O SWOICH MIESZKAŃCÓW.

    Odpowiedz
  • trutka na szczury ?(2019-04-18 06:13) Zgłoś naruszenie 130

    ze spalenia 1kg benzyny powstaje 3 kg CO2 - dlatego chrońcie drzewa w miastach, bo tylko rośliny przerabiają CO2 na tlen - udusimy się jak będzie za mało tlenu w powietrzu - nie pozwalajmy na zbyt gęstą zabudowę.

    Odpowiedz
  • ZYSKOBIORCY RZĄDZĄ ?(2019-04-18 07:04) Zgłoś naruszenie 130

    chcieliby zakazać stosowania łączenia linii w pakiety , np. linii rentownej z deficytową, gdyż takie pakiety mogłoby przeszkadzać biznesmenom w zawieraniu jak najkorzystniejszych dla nich , a nie koniecznie dla wszystkich obywateli, umów z samorządami - w potocznym rozumieniu taki przepis mógłby działać na szkodę interesu społecznego.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!