Trwa boom na samochody z homologacją N1, od których (do czasu zmian w ustawie o VAT – prawdopodobnie do 1 marca) można odliczać 100 proc. VAT. Taki zakup może przynieść dodatkowe korzyści nawet po zmianach. Do 30 czerwca 2015 r. od paliwa do takich aut wciąż będzie można odliczać VAT (50 lub 100 proc.), ale już np. do aut osobowych bez homologacji N1, wykorzystywanych do celów działalności i prywatnych, podatek nie zawsze odliczymy (nawet częściowo).

Marcin Kolmas z działu doradztwa w Grupie Gumułka potwierdza, że w odniesieniu do samochodów z homologacją N1 i starymi kratkami po nowelizacji ustawy o VAT będzie można odliczać VAT od paliw do ich napędu. Odliczenie to będzie pełne, jeżeli pojazd będzie wykorzystywany przez podatnika wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej (będzie trzeba zawiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego oraz prowadzić ewidencję przebiegu). Jeśli będzie wykorzystywany do celów działalności i prywatnych, to odliczymy 50 proc. podatku.

– Samochody o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony z homologacjami ciężarowymi (N1 lub starą kratką) raczej nie znikną z rynku, bo będą dawały prawo do odliczenia co najmniej 50 proc. podatku od paliwa – zauważa Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy i partner w KNDP.

Kiedy nie odliczymy VAT od paliwa

Kiedy nie odliczymy VAT od paliwa

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

– Od 1 stycznia 2014 r. podatnicy posiadający samochody z homologacją ciężarową mają prawo do odliczenia całego podatku naliczonego od paliwa do tych aut – przypomina Jerzy Martini, doradca podatkowy i partner w Martini Tax.

Mateusz Teodorczuk, konsultant prawnopodatkowy w Russell Bedford Poland, wyjaśnia, że w nowym projekcie zawarto przepis przejściowy (art. 9), który przewiduje, że do 30 czerwca 2015 r. nie będzie możliwości odliczenia podatku od paliw wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o określonej liczbie miejsc siedzących i ładowności (1 miejsce siedzące – 425 kg, 2 miejsca – 493 kg, 3 miejsca – 500 kg). Przepis ten nie będzie miał zastosowania jedynie w przypadku, gdy podatnik będzie wykorzystywał auto wyłącznie do celów działalności gospodarczej (wówczas będzie można odliczyć jedynie 50 proc. VAT od paliwa). Wymogi te będzie bardzo trudno spełnić. MF zakłada, że większość aut będzie wykorzystywana także do celów prywatnych. Jeśli zatem podatnik kupi samochód osobowy, to będzie mógł odliczyć 50 proc. VAT od nabycia, ale nie będzie mógł – do 30 czerwca 2015 r. – odpisywać VAT od paliwa. Te ograniczenia nie będą dotyczyły zakupionych aut z homologacją N1 (ich ładowność będzie równa lub większa od 500 kg).

Zdaniem Marcina Kolmasa projektowany przepis – art. 9 ust. 1 pkt 2 – może jednak naruszać przepisy unijne. Wyłącza on – do 30 czerwca 2015 r. – możliwość odliczenia VAT od paliwa do niektórych samochodów ciężarowych, np. gdy posiada on trzy miejsca do siedzenia, a dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg.

– Z dostępnych publicznie informacji, w tym przede wszystkim decyzji derogacyjnej, nie wynika, by polski ustawodawca został upoważniony do całkowitego zlikwidowania prawa do odliczenia VAT przy nabyciu paliw do tych samochodów – twierdzi Marcin Kolmas.

– Wprowadzenie takiego wyłączenia będzie naruszało zarówno art. 176 dyrektywy 2006/112, jak i samej decyzji derogacyjnej Rady Europy – uważa ekspert.

W jego ocenie decyzja Rady wskazuje, że zakres zezwolenia dotyczy ograniczenia do 50 proc. kwoty VAT w odniesieniu do wszystkich wydatków dotyczących pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w tym wydatków na zakup paliwa. Decyzja nie pozwala na całkowite wyeliminowanie (nawet tylko czasowo) prawa do odliczenia VAT od paliw do samochodów innych niż osobowe.

Więcej na temat VAT i zmian podatkowych w tygodniku Podatki i Księgowość (dla prenumeratorów), a także na konferencji DGP 21 stycznia – www.gazetaprawna.pl/konferencje/vat2014