Bycie szefem nie jest tak proste jak by się mogło wydawać. Jak wynika z analizy GoWork.pl, najbardziej demotywująco na pracowników działa bierna postawa ich szefa. Niezadowolenie znajduje swoje odbicie w komentarzach na stronie opinii o pracodawcach. Aby osiągnąć sukces potrzeba wiele starań i praktyki.

Szacunek rodzi szacunek

Szacunek nie rodzi się bez twojego udziału. Od ciebie zależy – członkowie twojego zespołu będą dla ciebie pracować bo muszą lub dlatego, że chcą. Olbrzymie znaczenie ma autorytet, który nie tylko pozytywnie wpływa na relacje w zespole, ale sprawia, że praca jest bardziej wydajna. Jak go zbudować? Bądź aktywnym liderem, który stoi na czele zespołu, prowadząc go do zwycięstwa. Przede wszystkim udowodnij, że jesteś liderem, ponieważ się do tego nadajesz – jesteś specjalistą w swojej dziedzinie, a inni wiele mogą się od ciebie nauczyć. Przede wszystkim musisz sprawnie realizować powierzoną misję. Do ciebie należy wprowadzenie pracowników w strategię firmy.

Przydziel zadania, naucz jak mają działać, pokaż, jak najlepiej dostosować pracę do nowych wyzwań. Delegując zadania upewnij się, że nikt nie ma wątpliwości jak je wykonać. Po drugie, miej oko na pracę całego zespołu. Jeżeli twoim zdaniem pewne działania wymagają korekty, nie wahaj się ingerować, pokaż jak pracować bardziej efektywnie. Niech rozwój kariery twoich podwładnych nie będzie ci obojętny. Jeżeli uda ci się wypracować taki wizerunek, ludzie pójdą za tobą, nawet jeżeli zdarzy ci się popełnić kilka błędów – tych nie popełnia tylko ten, kto nic nie robi.

Jak podkreśla Michał Środa z GoWork.pl, w firmach, w których praktykowany jest wzorzec zarządzania „z tylnego siedzenia”, gdzie manager nie wchodzi w żadne relacje ze swoimi podwładnymi, niezadowolenie jest olbrzymie. Dobry przywódca musi dawać przykład. Trudno oczekiwać od innych tego, czego sami nie jesteśmy w stanie wykonać – twoje nastawienie i motywacja do pracy są zaraźliwe. Jeżeli pracownicy zauważą, że czegoś nie potrafisz, zaczną negować twój profesjonalizm.

Pracownicy to nie roboty

Członkowie twojego zespołu powinni być w centrum strategii zarządzania. Pamiętaj, że zespół składa się z indywidualności, każda osoba jest inna. Wszystkich powinieneś traktować równo, ale to nie znaczy, że wszystkich należy oceniać taką samą miarą. Musisz poznać swój zespół, znać wady i zalety poszczególnych jego członków. Dzięki temu będziesz wiedział jak zarządzać i motywować każdego z osobna, by wydobyć najlepszy potencjał. Pracownicy nie mogą się czuć jak maszyny, których jedynym zadaniem jest wyrobienie konkretnej normy. Potrzebują uwagi i zrozumienia, a także wsparcia i szacunku. Uważnie słuchaj, co mają ci do powiedzenia. Ich zdanie i uwagi powinny spotkać się z zasłużonym uznaniem. Drzwi do twojego gabinetu zawsze powinny stać otworem. Każdy, kto chce podzielić się rozsądną koncepcją czy problemem, powinien móc wejść i szczerze wyłożyć swoje argumenty. Nawet jeżeli potrzebujesz konkretnych wyników i musisz zrealizować konkretny plan, zarządzasz ludźmi nie robotami.

Świadomość tego co dzieje się wewnątrz zespołu, ma ogromny wpływ na efekty pracy. Ciągłe przebywanie ze sobą może jednak powodować napięcia, które negatywnie wpływają na pracę i jeżeli nie zostaną rozładowane mogą prowadzić do poważniejszych szkód. Dlatego, na wszelkie oznaki konfliktu należy reagować natychmiast. Nie znaczy to jednak, że powinniśmy angażować wszystkich pracowników – wystarczy porozmawiać z tymi, którzy są zaangażowani w konkretną sytuację i pomóc znaleźć im dobre rozwiązanie.

Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego

By stworzyć zgrany zespół, manager musi zaszczepić poczucie odpowiedzialności za firmę w poszczególnych członkach swojej drużyny. Jak to zrobić? Nie podejmuj decyzji osobiście, angażuj w ten proces wszystkich swoich podwładnych. Pytaj o ich opinie, bądź otwarty na sugestie i propozycje zmian, wspólnie decydujcie które z proponowanych rozwiązań są najlepsze, a które trzeba poprawić. To doskonałe ćwiczenie na budowanie silnego zespołu. Udział w procesie podejmowania decyzji rodzi poczucie odpowiedzialności za skutki ich wdrażania i daje poczucie przynależności do firmy.

Nawet jeżeli pracownicy już silnie utożsamiają się z firmą, wciąż należy dbać o odpowiedni poziom motywacji. Nie pozwól na to by ich morale słabło. Nagradzaj działania, które przełożyły się na sukces firmy, nawet najmniejszy. Te większe sukcesy warto uczcić we wspólnym gronie, pamiętając o uznaniu zasług i gratulacjach dla wszystkich i każdego z osobna.