Pacjent ma prawo ubiegać się w NFZ o dofinansowanie do zakupu wózka inwalidzkiego, protezy czy aparatu słuchowego. Fundusz pokrywa jednak tylko część ceny. Resztę płaci sam zainteresowany

Czy fundusz zrefunduje zakup sprzętu

Mąż po wypadku porusza się na wózku inwalidzkim. Jednak poprzednio używany sprzęt zepsuł się i potrzebuje nowego. Czy według zmienionych zasad przysługuje mu dopłata z NFZ, czy też sam będzie musiał pokryć koszt jego zakupu?
Wszystkim osobom ubezpieczonym przysługuje prawo do refundacji sprzętu ortopedycznego oraz innych tzw. wyrobów medycznych. Są nimi wózki inwalidzkie, protezy, aparaty ortopedyczne, słuchowe, soczewki okularowe, obuwie ortopedyczne, materace przeciwodleżynowe, laski, kule, cewniki oraz pieluchomajtki. Od 1 stycznia br. zmieniły się jednak zasady, na jakich NFZ dopłaca chorym do zakupu tych produktów. Refundacja danego wyrobu przysługuje pacjentowi w określonych schorzeniach, w różnej wysokości oraz raz na pewien czas. Limity cenowe, czyli maksymalne kwoty dopłacane przez NFZ do tego rodzaju wyrobów, oraz okres ich użytkowania określa specjalne rozporządzenie ministra zdrowia. Szczegółowe warunki refundacji określa załącznik do tego aktu prawnego. Zgodnie z nim dorosłemu pacjentowi, który nie porusza się samodzielnie, przysługuje dofinansowanie z NFZ do wózka inwalidzkiego obsługiwanego ręcznie albo składanego, wykonanego ze stopów lekkich, z systemem szybkiego demontażu kół. W przypadku tego pierwszego przysługuje limit finansowania 600 zł, drugiego – 1700. W przypadku tego sprzętu limit finansowania pokrywa 100 proc. ceny. Nie jest to jednak zasada. Niektóre produkty są refundowane przez NFZ tylko do pewnej wysokości, a resztę musi pokryć pacjent. Np. cewniki urologiczne i pneumatyczne poduszki przeciwodleżynowe mają limit finansowania 70 proc. ceny, a pozostałe 30 proc. to udział osoby ubezpieczonej.
Podstawa prawna
Załącznik do rozporządzenia ministra zdrowia z 6 grudnia 2013 r. w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie (Dz.U. poz. 1565).

Czy pierwsze zlecenie wystawi pielęgniarka

Zgodnie z nowym rozporządzeniem ministra zdrowia przysługuje mi dopłata do pieluch anatomicznych, których muszę stale używać wskutek przebytej choroby nowotworowej. Czy zlecenie na ich refundację może wypisać mi pielęgniarka, która sprawuje nade mną opiekę domową?
Podstawą uzyskania refundacji z NFZ na zakup wszystkich wyrobów medycznych, w tym środków wchłaniających, jest uzyskanie specjalnego zlecenia. Dokument taki można otrzymać podczas wizyty u lekarzy określonych specjalności. Wykaz osób uprawnionych do jego wydania określa załącznik do wspomnianego rozporządzenia ministra zdrowia. W przypadku pieluch anatomicznych i pieluchomajtek zlecenie może wystawić pacjentowi lekarz podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) oraz specjaliści m.in. z dziedziny chirurgii ogólnej, onkologii klinicznej, urologii i geriatrii, pod warunkiem że mają podpisaną umowę z NFZ. W zależności od rodzaju wyrobu medycznego lekarz może wypisać zlecenie raz na określony w przepisach okres użytkowania. Pieluchomajtki są wyrobem medycznym przysługującym comiesięcznie. Zlecenie w ich przypadku jest ważne do końca miesiąca, na który zostało wystawione, nie dłużej jednak niż 30 dni od dnia jego wypisania. Natomiast w przypadku innych wyrobów medycznych, np. wózków inwalidzkich, protez itd., ten dokument jest ważny przez 30 dni od dnia wystawienia. Pielęgniarka, która sprawuje opiekę długoterminową nad chorym, nie może wypisać mu pierwszego zlecenia na pieluchomajtki lub inne środki pomocnicze. Zgodnie z nowymi zasadami może natomiast kontynuować zaopatrzenie w pieluchy przez okres 12 miesięcy od dnia określonego w dokumentacji medycznej.
Podstawa prawna
Załącznik do rozporządzenia ministra zdrowia z 6 grudnia 2013 r. w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie (Dz.U. poz. 1565)

Czy fundusz potwierdzi uzyskane zlecenie

Od lekarza rodzinnego uzyskałem dokument, który uprawnia mnie do refundacji aparatu słuchowego. Czy przed wykupieniem go w sklepie medycznym muszę uzyskać zgodę płatnika?
Zlecenie lekarskie musi być potwierdzone przez oddział wojewódzki NFZ, na którego obszarze pacjent zamieszkuje. W przypadku gdy chory musi skorzystać z danego wyrobu natychmiast, np. podczas zimowego urlopu w górach złamał nogę i potrzebuje stabilizatora, w potwierdzeniu zlecenia faksem może pośredniczyć ten oddział funduszu, na którego terenie pacjent aktualnie przebywa. Dokument pacjent do NFZ może dostarczyć osobiście lub powierzyć go innej osobie. Można go także przesłać pocztą.
W przypadku zaopatrzenia comiesięcznego nie trzeba każdorazowo potwierdzać zlecenia lekarskiego w NFZ przed jego realizacją. Jest wówczas wydawane choremu tzw. zlecenie na zaopatrzenie w środki pomocnicze przysługujące comiesięcznie „Część B” . Jednak zgodnie z zarządzeniem prezesa NFZ taki dokument jest ważny maksymalnie przez 12 miesięcy i jedynie do 31 grudnia 2014 r.
Podstawa prawna
Zarządzenie nr 90/2013/DSOZ prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z 24 grudnia 2013 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne.

Czy płatnik honoruje stare formularze

Lekarz wystawił mi w lutym zlecenie na zakup protezy według starych zasad. Nie wpisał do tego dokumentu nowych kodów, które przewiduje rozporządzenie ministra zdrowia. Czy NFZ zrefunduje mi zakup tego sprzętu?
Każdy wyrób medyczny ma nadany nowy kod, który lekarz, wypisując zlecenie, powinien umieścić w odpowiedniej rubryce tego dokumentu. Składa się on z dwóch części: odpowiedniej litery oraz numeru danego wyrobu umieszczonego pod tą literą. Wykaz wszystkich kodów znajduje się we wspomnianym wcześniej rozporządzeniu ministra zdrowia. Zlecenie, które zawiera stare kody, nie zostanie potwierdzone przez NFZ, bo jest nieważne. Pacjent będzie się musiał zwrócić do lekarza o przepisanie go na nowo, zgodnie z treścią rozporządzenia. Podobnie zlecenia wystawione przez medyka w ubiegłym roku, np. w połowie grudnia, a niepotwierdzone przez fundusz do końca ub. roku, są nieważne. Pacjent musi się zwrócić do lekarza o wystawienie dokumentu na nowo. Fundusz przewidział okres przejściowy tylko w przypadku jednej sytuacji: jeżeli pacjent ma zlecenie wydane przez lekarza i potwierdzone przez NFZ w 2013 roku, może je zrealizować (tzn. wykupić potrzebny mu sprzęt lub inny wyrób medyczny) do 31 lipca br.
Podstawa prawna
Art. 38 ust. 1 ustawy z 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. nr 122, poz. 696 z poźn. zm.).

Czy płatnik zawsze niezwłocznie zweryfikuje wniosek

Pilnie potrzebuję nowego wózka inwalidzkiego. Mam już zlecenie od lekarza, ale potrzebuję zgody NFZ na jego refundację. Czy dostanę ją natychmiast?
Refundacja i potwierdzanie zleceń na wyroby medyczne prowadzone są zwykle na bieżąco. Może się jednak zdarzyć, że dany oddział wojewódzki NFZ wprowadza listę oczekujących na potwierdzenie i realizację zleceń. Dzieje się tak w przypadku braku środków finansowych na pełne pokrycie potrzeb w zakresie zaopatrzenia pacjentów w wyroby medyczne. Wówczas oddział funduszu tworzy listę pacjentów oczekujących na potwierdzenie i realizację zleceń, na którą wpisuje chorych w kolejności zgłoszenia. Pacjent otrzymuje wówczas informację o numerze zlecenia wprowadzonego do kolejki i informację o konkretnym terminie, w którym możliwe będą jego potwierdzenie i realizacja.
Podstawa prawna
Zarządzenie nr 90/2013/DSOZ prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z 24 grudnia 2013 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne.

Czy refundowany wyrób jest zawsze darmowy

Na rynku jest bardzo duży wybór protez. Szukam dla mojego dziecka takiej, która będzie najbardziej funkcjonalna i zapewni mu największy komfort życia. Czy zawsze przysługuje pełna refundacja?
Zakupu refundowanych wyrobów medycznych dokonuje się w aptece, zakładzie optycznym, punkcie protetyki słuchu lub sklepie medycznym, które mają podpisaną stosowną umowę z NFZ. Pacjent powinien udać się do wybranej przez siebie placówki ze zleceniem od lekarza potwierdzonym przez NFZ. Po zakup zgłasza się osobiście. Jeśli nie jest w stanie sam się tam udać, może mu w tym pomóc inna osoba na podstawie pisemnego upoważnienia. Pacjent według rodzaju i typu wyrobu medycznego wskazanego przez lekarza wybiera spośród zróżnicowanej oferty różnych producentów. Sprzęt medyczny może się różnić jakością i ceną.
NFZ finansuje wyroby medyczne zawsze do wysokości limitu określonego w rozporządzeniu. Jeśli cena wybranego produktu jest wyższa niż ta określona limitem, różnicę między ceną a kwotą refundacji pokrywa pacjent. Obowiązkiem każdej placówki mającej umowę z NFZ na realizację zaopatrzenia w wyroby medyczne jest posiadanie przynajmniej jednego produktu w cenie nieprzekraczającej limitu określonego przez ministra zdrowia. Wyjątek stanowią te wyroby medyczne, które wykonywane są na indywidualne zamówienie. Cena w takich przypadkach ustalana jest przez realizatora na podstawie specyfikacji wybranego przez pacjenta wyrobu medycznego.
Podstawa prawna
Art. 38 ust. 1 ustawy z 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. nr 122, poz. 696 z poźn. zm.).

Czy pacjent dostanie zwrot kosztów

Kupiłam dziadkowi za własne pieniądze materac przeciwodleżynowy. Czy na podstawie faktury potwierdzającej zakup uzyskam w NFZ zwrot wydanej przez siebie kwoty?
Jedyną podstawą refundacji jest zlecenie wystawione przez lekarza i potwierdzone przez NFZ.
Obowiązujące przepisy nie pozwalają na zwrot pacjentowi kosztów poniesionych przy pełnopłatnym zakupie refundowanego wyrobu medycznego poza systemem ubezpieczenia zdrowotnego, na podstawie przedłożonego przez niego paragonu, rachunku czy faktury.
Podstawa prawna
Art. 38 ust. 1 ustawy z 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. nr 122, poz. 696 z poźn. zm.).