statystyki

Kiedy leczenie na miarę XXI wieku? [DEBATA]

autor: Aleksandra Kurowska19.04.2017, 07:51; Aktualizacja: 19.04.2017, 08:43
Ile potrzeba czasu z perspektywy szpitala na wdrożenie zmian?

Ile potrzeba czasu z perspektywy szpitala na wdrożenie zmian?źródło: ShutterStock

Na jakim etapie są projekty dotyczące e-zdrowia? Ile szpitali jest przygotowanych do wdrożenia elektronicznej dokumentacji? Jak przebiega tworzenie regionalnych platform do wymiany informacji o pacjentach. Między innymi tym kwestiom poświęcona była zorganizowana przez DGP pod patronatem Narodowego Funduszu Zdrowia debata „Gdzie jest e-zdrowie? W oczekiwaniu na faktyczną informatyzację systemu lecznictwa”.

Reklama


Rok temu na debacie u nas w redakcji mówiliśmy o opóźnieniu wdrażania platformy P1 do gromadzenia, analizy i udostępniania informacji o zdarzeniach medycznych, czyli np. naszych wizytach, zrealizowanych badaniach, zabiegach czy przepisanych lekach. Na jakim etapie są obecnie projekty z zakresu e-zdrowia

Marcin Węgrzyniak: E-zdrowie to nie tylko centralne projekty jak platforma P1,Absolutną podstawę stanowi poziom informatyzacji placówek medycznych i utrzymanie jego systematycznego wzrostu. Z przeprowadzonego przez nas w 2016 r. badania wynika, że 41 proc. szpitali jest przygotowanych do prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej, co w stosunku do 2014 r. daje ponad 15-proc. wzrost. Ważny element procesu informatyzacji stanowią regionalne platformy e-Zdrowia umożliwiające wymianę informacji. Pomimo różnego studium ich wdrożenia, bezdyskusyjnie należy wykorzystać ich potencjał w procesie informatyzacji systemu ochrony zdrowia w Polsce. Jest też kilka inicjatyw rządowych, np. obszarze dotyczących rejestrów medycznych – lekarzy, pielęgniarek, aptek czy podmiotów leczniczych. Tu mamy się czym pochwalić – wszystkie te rejestry są na jednej platformie technologicznej i następuje między nimi przepływ informacji. Od lat działa również całkowicie zinformatyzowany system rozliczeń świadczeń z płatnikiem przy dość jednolitym standardzie. Zbudowane są już systmy m.in. do obsługi listy refundacyjnej. Działa on od 1 stycznia br., docelowo proces tworzenia listy refundacyjnej będzie w całości zinformatyzowany, z negocjacjami włącznie. To skok w XXI wiek.

Na razie jest tam jedynie telekonsultacja geriatryczna i kardiologiczna na obszarach wiejskich.

Marcin Węgrzyniak: Niestety mamy w tej kwestii bardzo dużo do zrobienia. Poczyniono jednak pierwsze kroki, niedawno zostały zniesione bariery prawne do wykorzystywania takich rozwiązań. Umożliwiono m.in. konsultacje lekarskie na odległość. Chcemy, aby coraz więcej usług telemedycznych trafiało do koszyka świadczeń gwarantowanych.

To niewątpliwie dobre rozwiązania, ale platforma P1 miała przynieść korzyści pacjentom. Na jakim jest etapie?

Marcin Węgrzyniak: Docelowo ma ona dostarczyć elektroniczną receptę, skierowanie i możliwość wymiany dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej oraz stworzyć Internetowe Konto Pacjenta. Otrzymaliśmy zgodę od Komisji Europejskiej na korzystanie z funduszy programu Polska Cyfrowa na dokończenie tego projektu. Teraz intensywnie pracujemy nad e-receptą, zaplanowaną do wdrożenia na koniec tego roku. E-skierowanie będziemy wdrażać sześć miesięcy później i za kolejne dziewięć elektroniczną dokumentację medyczną. Cały projekt powinien się zakończyć w pierwszym kwartale 2020 r. Najpierw opublikujemy do nich standardy komunikacyjne, które ukażą się w wakacje.


Pozostało jeszcze 68% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie

Polecane

Reklama