statystyki

Touroperatorzy na rozdrożu

autor: Piotr Pieńkosz06.06.2017, 10:35; Aktualizacja: 06.06.2017, 10:51
turystyka, turyści, mapa

W trakcie konsultacji Ministerstwo Sprawiedliwości zwróciło uwagę, że w projekcie ustawy brakuje odrębnej definicji niewypłacalności przedsiębiorcy turystycznegoźródło: ShutterStock

PROBLEM: Zakres praw przyznanych konsumentom oraz kształt systemu zabezpieczeń finansowych rynku turystycznego to obszary, które wywołują najwięcej sporów na gruncie projektowanej właśnie ustawy o imprezach turystycznych. Ma ona stać się najważniejszym aktem prawnym regulującym działalność organizatorów turystyki, pośredników turystycznych i agentów turystycznych. Co istotne – projektowane przepisy zmierzają w kierunku zapewnienia lepszej ochrony konsumentom kosztem zwiększenia obowiązków przedsiębiorców. A to budzi olbrzymie kontrowersje. Niedawno zakończyły się konsultacje społeczne projektu. Pod naciskiem branży w toku prac zdecydowano się na zmianę niektórych zapisów. Póki co spokojnie mogą spać m.in. agenci sprzedający wycieczki poza lokalem przedsiębiorstwa – propozycje, aby klient miał prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni – zostały usunięte. Ale UOKiK apeluje, by je przywrócić.

Reklama


Projekt ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych implementuje do polskiego systemu prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 25 listopada 2015 r. nr 2015/2302/UE o analogicznym tytule (Dz.Urz. UE z 2015 r. L 326, s.1). Obecnie dokument jest przedmiotem prac komitetu ds. europejskich przy Radzie Ministrów. Proces legislacyjny musi zakończyć się w ciągu najbliższych kilku miesięcy, gdyż najpóźniej 1 stycznia 2018 r. nowe przepisy powinny wejść w życie.

PROBLEM 1. czy kupujący poza lokalem zrezygnuje bez podania przyczyn

W toku konsultacji projektu rozbieżności uwidoczniły się na polu tego, jak szeroka powinna być ochrona konsumentów korzystających z usług touroperatorów. Z najnowszej wersji dokumentu póki co wypadł zapis zaproponowany przez Ministerstwo Sportu i Turystyki stanowiący, że podróżny po zawarciu umowy o udział w imprezie turystycznej poza lokalem przedsiębiorstwa ma prawo w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyn. Los jednak tej regulacji nie jest jeszcze ostatecznie przesądzony, ponieważ Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w piśmie do komitetu ds. unijnych apeluje o jej przywrócenie. Przypomina przy tym, że funkcjonowanie takiego rozwiązania dopuszcza dyrektywa – a jej wdrożenie zależy wyłącznie od państwa członkowskiego. W ocenie UOKiK należy to zrobić z uwagi na wzmocnienie ochrony konsumenta jako słabszej strony umowy.

To, co niepokoi UOKiK, cieszy branżę. Polska Izba Turystyki uważa np., że prawo odstąpienia nie pasuje do specyfiki tego rodzaju umów. [opinia] Firmy, jako argument przeciwko takiemu przepisowi, podają chociażby fakt, że wiele wycieczek jest sprzedawanych jako last minute. Wówczas, gdy klient odstąpiłby od umowy, touroperatorowi trudno byłoby znaleźć zastępstwo.


Pozostało jeszcze 69% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie

Polecane

Reklama