Chętnie wybrałbyś się/wybrałabyś się na narty samolotem, zamiast tracić dwa dni na dojazd samochodem, ale przerażają Cię koszty przewozu nart? Niepotrzebnie. Wystarczy wiedzieć, jak można to niedrogo zrobić.

Skyscanner podpowiada, jak wygląda polityka poszczególnych linii lotniczych dotycząca przewozu sprzętu sportowego, w tym nart, snowboardu, butów, kijków czy kasku. Sprawdź jak tanio przewozić je samolotem.

Podstawowe zasady przewozu nart samolotem

W zależności od polityki danych linii lotniczych, wagi, rozmiarów i swojego zastosowania, poszczególne elementy sprzętu narciarskiego mogą być przewożone na przynajmniej jeden z tych sposobów.

jako bagaż rejestrowany
jako bagaż specjalny
jako bagaż podręczny

Sprzęt sportowy jako bagaż rejestrowany

Niektórzy przewoźnicy pozwalają na nadanie sprzętu narciarskiego jako normalnego bagażu rejestrowanego, pod warunkiem, że nie przekracza on dozwolonych limitów, razem z resztą bagażu. To może być trudne: narty z wiązaniami, a do tego ciężkie buty i kask - mogą razem ważyć kilka ładnych kilo, wykorzystując dużą część tego, co pasażer może oddać jako zwykły bagaż rejestrowany. Jeśli tak się zdarzy, prawdopodobnie zapłacisz dodatkowo za nadbagaż według tabeli opłat swojego przewoźnika.

Sprzęt sportowy jako bagaż specjalny

Czym się różni Twoja deska snowboardowa od kontrabasu? Dla niektórych linii lotniczych właściwie niczym. Są to ponadwymiarowe bagaże, na które trzeba szczególnie uważać, a więc zasady ich przewożenia są podobne. Dlatego tani przewoźnicy, którzy praktykują szybkie rozładunki, nie godzą się na przewożenie sprzętu sportowego, ale i instrumentów muzycznych czy innych nietypowych pakunków jako zwykłego bagażu rejestrowanego lub nadbagażu. Traktują je jako bagaże specjalne, za których przewóz trzeba uiścić odpowiednie opłaty według tabeli.

Sprzęt sportowy jako bagaż podręczny

Trudno sobie wyobrazić, żeby wszyscy pasażerowie lecący do Grenoble na narty, weszli na pokład ze swoimi nartami, butami narciarskimi, kijkami i w goglach. To byłoby nie tylko komiczne, ale i niebezpieczne. Natomiast, jeśli Twoje buty narciarskie mieszczą się w torbie podręcznej, która spełnia wymogi bagażu, który można wnieść na pokład samolotu, to nie powinno być z tym problemu.

Ile kosztuje przewóz nart według linii?

Sprawdź nasze zestawienie najważniejszych informacji dotyczacych przewozu sprzętu narciarskiego przez poszczególne linie. Podajemy ceny dla klasy ekonomicznej i rezerwacji online na jeden lot (czyli w jedną stronę). Zwróć uwagę na to, że różni przewoźnicy mogą w różny sposób definiować sprzęt sportowy. Poniższa tabela ma charakter orientacyjny.

table.tableizer-table { font-size: 12px; border: 1px solid #CCC; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; } .tableizer-table td { padding: 4px; margin: 3px; border: 1px solid #CCC; } .tableizer-table th { background-color: #104E8B; color: #FFF; font-weight: bold; }

Ryanair nie 192,00 zł
Wizz Air nie 30 euro
LOT tak 50 zł (w kraju), 200 zł (loty międzynarodowe), 400 zł (loty międzykontynentalne)
KLM tak od 25 euro (Europa) i 68 euro (loty międzykontynentalne)
Lufthansa tak od 50 euro
Swiss tak 50-150 euro (Europa), 100-300 euro (poza Europą)
Air France tak zależy od trasy
Alitalia tak 60 euro (Europa)
Norwegian nie 30-35 euro (Europa), 48 euro (loty międzykontynentalne)
British Airways tak zależy od trasy
Air Berlin nie 50 euro
Austrian Airlines nie 50 euro (Europa), 100 (poza Europą)
SAS tak zależy od trasy

Jak tanio przewieźć narty samolotem?

Przewóz nart lub deski snowboardowej może być sporym dodatkowym kosztem, poza samą ceną biletu. Są jednak sposoby na to, żeby dopłacać za przewóz sprzętu jak najmniej. Poniżej przedstawiamy cztery rady, które mogą pozwolić Ci zminimalizować koszty.

1. Porównaj oferty

Twoją żelazną zasadą jest podróżowanie zawsze z tanimi przewoźnikami? Świetnie. To strategia, która często pozwoli Ci zaoszczędzić. Sprawdza się ona jednak przede wszystkim wtedy, gdy nie masz żadnych dodatkowych wymagań, a wszystko udało Ci się zapakować w torbę podręczną. Dla osób, które potrzebują przewieźć nietypowy bagaż, nie zawsze może opłacać się wybór takiego przewoźnika. Być może zwykłe linie oferują lot w wybrane przez Ciebie miejsce z przewozem sprzętu w cenie, która ostatecznie jest niższa niż tani bilet plus wszystkie dodatkowe opłaty. Upewnisz się o tym łatwo, korzystając z wyszukiwarki lotów Skyscanner.

2. Rezerwuj przez internet

Jedną z głównych reguł taniego podróżowania jest: im więcej zrobisz sam/sama (i to z wyprzedzeniem), tym mniej płacisz. Rezerwacja i odprawa online pozwalają zaoszczędzić i podobnie jest z wyborem sposobu przewozu sprzętu do jazdy na nartach lub snowboardzie. Większość linii liczy sobie dużo więcej, jeśli dopiero na lotnisku poinformujesz, że masz ze sobą narciarski rynsztunek. Dlatego zrób to wcześniej, miej to z głowy i przy okazji zaoszczędź pieniądze, które potem możesz wykorzystać na skipassy i grzane wino na stoku.

3. Rozłóż ciężar i dobrze wykorzystaj miejsce

Jeśli masz ze sobą sporo sprzętu narciarskiego lub snowboardowego, dobrze jest dokładnie przemyśleć jak możesz go zapakować. Nie chcesz marnować dostępnego limitu wagi na ciężką kurtkę na stok? Załóż ją na siebie, wchodząc do samolotu. Jeśli linie lotnicze na to pozwalają, nadaj narty i kijki jako bagaż rejestrowany, a buty zabierz na pokład jako bagaż podręczny. Nie zapomnij dobrze wykorzystać wolnej przestrzeni w nieporęcznym narciarskim obuwiu. Przecież to idealne miejsce na gogle i rękawice.

4. Bądź członkiem programów lojalnościowych

Niektóre programy lojalnościowe pozwalają na przewóz sprzętu narciarskiego zupełnie za darmo. To jeden z wielu argumentów, dla których warto zbierać punkty, jeśli często latasz samolotem. A może już należysz do jakiegoś programu i nie zdawałeś / nie zdawałaś sobie sprawy z tego, że taki właśnie przywilej Ci przysługuje? Szkoda byłoby nie wykorzystać takiego ułatwienia, bo to zapewni sporą oszczędność.