Lista premier tegorocznego salonu w Genewie dowodzi jasno – przyszłość należy do crossoverów i SUV-ów.
Mazda RX-Vision / Dziennik Gazeta Prawna
Peugeot Traveller / Dziennik Gazeta Prawna
Renault Megane Grandtour / Dziennik Gazeta Prawna
Skoda VisionS / Dziennik Gazeta Prawna
Volvo V90 / Dziennik Gazeta Prawna
3 marca w szwajcarskich halach Palexpo startują najbardziej prestiżowe europejskie targi motoryzacyjne. Organizatorzy zapowiadają około 50 europejskich i światowych premier. Ponadto zaprezentowanych zostanie kilkadziesiąt modeli po face-liftingu oraz w nowych wersjach nadwoziowych. Przeglądając listę jednych i drugich, można wysnuć wniosek, że skończyły się czasy, kiedy kierowcy poszukiwali głównie aut małych i oszczędnych (to następstwo globalnego kryzysu z 2008-2009 r.). Znowu wraca moda na duże SUV-y, auta kombi i hybrydę tych segmentów (oraz vanów) – crossovery.
Jak co roku jednym z najbardziej obleganych stoisk będzie Volkswagen. Lider europejskiego rynku nowych aut osobowych musi na nowo budować swój wizerunek, nadszarpnięty ubiegłoroczną aferą spalinową. Świetną okazją ku temu jest znacząca wymiana gamy modelowej. W Genewie VW pokaże m.in. nową wersją kompaktowego SUV-a – Tiguana. Obok niego stanie koncepcyjny SUV, który według producenta jest już bardzo bliski wersji produkcyjnej. Nazwa nowego modelu nie została jeszcze ujawniona.
Dużo nowości przygotowała także wywodząca się z tego samego koncernu Skoda, lider polskiego rynku nowych samochodów osobowych. Producent w zapowiedziach przyszłej oferty najwięcej uwagi poświęca nowemu SUV-owi VisionS. – Projekt przejawia wyraźny wpływ kubizmu czeskiego oraz tradycji kryształu czeskiego – czytamy w komunikacie prasowym. Pojazd oparty na platformie MQB Volkswagen Group będzie wyposażony w sześć siedzeń, rozmieszczonych w trzech rzędach. – Do polskich klientów auto trafi najwcześniej w pierwszej połowie przyszłego roku – informuje Klaudyna Gorzan z polskiego oddziału Skody. Listę premier producenta domykają nowa Octavia RS 4x4, Octavia G-TEC ze skrzynią biegów DSG oraz wersja ScoutLine modelu Fabia Combi.
Gamę SUV-ów rozbuduje też Audi. W Genewie marka zaprezentuje model Q2. – Uzupełni on rodzinę obejmującą modele Q3, Q5 i Q7. Do sprzedaży samochód wejdzie w IV kwartale. W Szwajcarii zadebiutuje także S4 Avant – sportowa wersja popularnego kombi. W salonach nowe S4 zobaczymy w połowie roku.
Podobną ścieżkę obiera konkurent z segmentu premium – Volvo. – Na targach w Genewie zobaczymy nowe Volvo XC90 w czteromiejscowej wersji Excellence przeznaczonej dla najzamożniejszych klientów. Będziemy też mieli światową premierę luksusowego kombi V90 i europejską premierę sedana – S90. Dodatkowo pokazany zostanie sportowy model S60 Polestar – wylicza Stanisław Dojs z Volvo Car Poland. Na forach motoryzacyjnych mówi się jednak wyłącznie o V90. Następca legendarnego V70 będzie o 15 cm dłuższy od poprzednika, a zasilą go jednostki o mocy od 150 km (diesel) do 407 km (hybryda). Oficjalnej ceny jeszcze nie ma, ale bliźniaczy model S90 w pakiecie podstawowym kosztuje ok. 170 tys. zł. Za kombi prawdopodobnie trzeba będzie dopłacić. Polscy klienci będą mogli kupić V90 w III kwartale tego roku.
Dużo premier na najbliższy tydzień szykują także Francuzi. DS przedstawi dwa nowe modele wersji 3. Citroen pokaże nowego C4 Cactus Rip Curl, opracowanego z marką odzieżową specjalizującą się w ubraniach dla surferów, futurystyczny model E-Mehari – połączenie SUV-a i kabrioleta oraz dostawczy model SpaceTourer (występujący także w wersji osobowej). Bliźniacze auto o nazwie Traveller zaprezentuje Peugeot. A uzupełnieniem nowej gamy będzie także crossover 2008 po face-liftingu.
Skromniejszą ofertę w Szwajcarii pokaże alians Renault-Nissan. – Renault zaprezentuje dwie nowości modelowe. Pierwsza to Mégane Grandtour, którego sprzedaż w Polsce wystartuje w październiku br. Druga to nowy Scénic, na polskim rynku spodziewany pod koniec roku 2016 – wylicza Grzegorz Paszta, rzecznik Grupy Renault w Polsce. Nissan nie zaskoczył i po raz kolejny rozbuduje swoją gamę SUV-ów i crossoverów, które ciągną globalną sprzedaż japońskiego producenta. W Genewie zaprezentuje dwie nowe wersje modeli Qashqai i X-Trail oznaczone jako premium concept. Od klasycznej oferty wyróżni je stylistyka, kolorystyka oraz jakość użytych materiałów. Podobnie będzie na stoisku Toyoty, globalnego lidera sprzedaży aut, która pokaże nowego crossovera, opartego na koncepcyjnym C-HR oraz nową wersję modelu Proace. Inną ścieżkę obrały Mazda i Opel, które oprócz odświeżenia dotychczasowej oferty zaprezentują wizjonerskie auta sportowe.
Dużo uwagi wokół swoich premier skupia także Infiniti, które zapowiada mocne wejście na europejski rynek samochodów premium. Mają mu w tym pomóc dwa nowe modele – sportowe coupé Q60 (w polskich salonach w październiku) oraz crossover QX30 (debiut na przełomie czerwca i lipca). Pierwsze na świecie Q60 zostało już jednak sprzedane, a nabywcą okazał się... Polak – mieszkaniec centralnej części kraju. – Pan Jacek samochodu na żywo nie widział, specyfikacji nie poznał, a cenę, od której liczona była zaliczka, musiał uzgodnić ze sprzedawcą. Panowie zgodzili się, że powinna ona wynieść około 300 tys. złotych. Wybrał wersję z nowym silnikiem V6, w kolorze czerwonym i z jasną tapicerką. Na samochód będzie musiał poczekać około pół roku – informuje Radosław Pszczółka, rzecznik prasowy Infiniti Polska.
Już teraz największe emocje wzbudza premiera Volvo V90