statystyki

Sejm: Ryczałty dla kierowców niezgodne z konstytucją

autor: Piotr Szymaniak02.02.2016, 07:39; Aktualizacja: 02.02.2016, 11:35
bramownica-autostrada-TIR

bramownica, autostrada, TIRźródło: ShutterStock

Przepisy zobowiązujące firmy transportowe do wypłacania ryczałtów kierowcom śpiącym w ciężarówkach są niezgodne z ustawą zasadniczą. Takie stanowisko zajął Sejm w postępowaniu, które toczy się przed Trybunałem Konstytucyjnym.

Reklama


Reklama


Chodzi o art. 21a ustawy o czasie pracy kierowców (Dz.U. z 2012 r., poz. 1155 ze zm.) w zw. z art. 775 par. 2, 3 i 5 kodeksu pracy w zakresie, w jakim kierowcy zatrudnionemu w transporcie międzynarodowym przyznaje on zwrot kosztów za nocleg (w wysokości stwierdzonej rachunkiem, do limitu określonego w rozporządzeniu) lub ryczałt (25 proc. limitu). Zdaniem Sejmu przepis ten jest niezgodny z konstytucją zarówno, gdy odnosi do rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce strefy budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. z 2013 r. poz. 167), jak i w stosunku do rozporządzenia (Dz.U. z 2002 r. nr 236, poz. 1991 ze zm.). Zgodnie z tymi regulacjami firmy transportowe są zobowiązane do pokrycia kosztów noclegu kierowców w podróży służbowej, chyba że zapewnią im bezpłatny nocleg. Jednak w myśl uchwały SN z czerwca 2014 r. (II PZP 1/14) leżanka w kabinie ciężarówki nie stanowi tegoż bezpłatnego noclegu. To oznacza, że firmy muszą wypłacać kierowcom dodatkowo ryczałt za noclegi.

Przepisy zakwestionował przed TK związek pracodawców Transport i Logistyka Polska. Organizacja twierdzi, że są one niezgodne m.in. z art. 20 (zasada społecznej gospodarki rynkowej), art. 22 (wolność gospodarcza), art. 32 (równość wobec prawa) oraz z art. 64 (prawo do własności) w zw. z art. 31 ust. 3 (zasada proporcjonalności) konstytucji. Jednak zdaniem Sejmu wnioskodawcy nie przedstawili argumentów, które mogłyby obalić domniemanie konstytucyjności tych regulacji. Jednocześnie przyznał on, że przepisy ustawy o czasie pracy kierowców, odsyłające do kodeksu pracy, a następnie jeszcze do odpowiednich rozporządzeń ministra pracy są sprzeczne z zasadą prawidłowej legislacji, jednego z elementów zasady ochrony zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa. A tym samym mogą być niezgodne z art. 2 konstytucji.


Pozostało jeszcze 31% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 89,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama

  • byly kierowca(2016-04-04 14:33) Odpowiedz 10

    firmy transportowe są same sobie winne obniżali frachty do minimum a teraz placzą ze maja zaplacic kierowcy za spanie w kabinie brak im wstydu i honoru.Prosze przeliczyć ile czasu w ciągu roku kierowca spedza w domu z rodzina jakie zarabia pieniądze za prace Dla przykładu kierowca belgijski za weekend spędzony w ciezarowce doztaje tyle diety co polski kierowca za caly tydzień .proszę sprawdzić jak szefostwo w firmach transportowych mieszka jak spedzaja wakacje i gdzie potem można pogadać nad ryczaltem

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie

Reklama