statystyki

Chopin i Modlin nie konkurują ze sobą. Ale biją rekordy

autor: Konrad Majszyk04.01.2016, 07:15; Aktualizacja: 04.01.2016, 08:01
bagaż lotnisko

Modlin obsłużył we właśnie zakończonym roku niemal 1/4 tego, co Lotnisko Chopina. źródło: ShutterStock

Dwa warszawskie porty mocno zyskują. W sumie mają prawie połowę rynku.

reklama


reklama


Modlin obsłużył we właśnie zakończonym roku niemal 1/4 tego, co Lotnisko Chopina. A to ostatnie pobiło swój historyczny rekord frekwencji. Dwa warszawskie porty odwiedziło w 2015 r. 13,8 mln pasażerów, co stanowi już 46 proc. rynku.

Mniejszy Modlin rzuca na kolana dynamiką wzrostu liczby pasażerów: 47 proc. rok do roku. W 2014 r. przez ten drugi port dla Warszawy przewinęło się 1,7 mln podróżnych. W 2015 r. ostatniego dnia grudnia na liczniku było już prawie 2,6 mln ludzi, w tym ponad 2,2 mln w lotach zagranicznych. To dlatego brytyjski serwis Anna.aero przyznał Modlinowi w 2015 r. tytuł najszybciej rozwijającego się portu w Europie. Modlinowi pomógł efekt niskiej bazy, ale prognoza na 2016 r. też robi wrażenie: 3 mln pasażerów. Granica przepustowości terminala to 3,5 mln, w związku z czym Modlin zamierza w pierwszej połowie roku uruchomić przetargi na jego rozbudowę.

Prezes Lotniska Modlin Piotr Okienczyc miałby powody do pełnej satysfakcji, gdyby jego port na siebie zarabiał. A przewidywana strata netto z działalności spółki Port Lotniczy Modlin za 2015 r. to 5,2 mln zł. – Jest o ponad połowę niższa od planowanej, a w stosunku do 2014 r. ponad 3,5 raza lepsza – replikuje Magdalena Bojarska, rzeczniczka Lotniska Modlin. – Zysk EBITDA na koniec roku to ok. 14 mln zł – podkreśla. Rentowność spółki w 2015 r. wyniesie minus 9 proc. Dla porównania, rok wcześnie wskaźnik ten wyniósł minus 43 proc. – Zysk netto osiągniemy w 2017 r., czyli pięć lat po uruchomieniu portu – dodaje Magdalena Bojarska. Irlandzki Ryanair, który praktycznie posiadł Modlin na wyłączność, od sezonu zimowego uruchomił nowe połączenia do Kolonii, Malagi i Göteborga, a latem 2016 r. polecimy dodatkowo na Korfu.

Lotnisko Chopina, czyli starszy brat Modlina, w okolicach świąt przekroczyło rekordowy pułap 11 mln pasażerów. Państwowe Porty Lotnicze (PPL) komentują, że coraz większy ruch to zasługa otwartego na wiosnę, wyremontowanego terminala i coraz większego zainteresowania Polaków lataniem. – W 2016 r., o ile nie wydarzy się nic nieprzewidzianego, obsłużymy ok. 12 mln pasażerów. To stawia Lotnisko Chopina na pierwszym miejscu wśród portów w Europie Środkowej i Wschodniej – twierdzi dyrektor Lotniska Chopina Michał Kaczmarzyk. Na tle Modlina Chopin jest krezusem. PPL prognozuje, że na koniec 2015 r. zysk netto wyniesie 180 mln zł, a EBITDA 376 mln zł na plusie.


Pozostało jeszcze 44% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

reklama

  • Lotnisko to nie wiklinowy koszyk(2016-01-04 14:19) Odpowiedz 00

    Modlin musi pozyskać nowych przewoźników, wyjść poza biznes struzikowo - powiatowy i zbudować bezpośrednie połączenie kolejowe. To leży w interesie pasażerów, którzy przyjeżdżają do Modlina z dużego obszaru Polski, a nie tylko z powiatu i sąsiednich gmin.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie

reklama