statystyki

Tańsze bilety dzięki lotniczej stacji na lotnisku Chopina

autor: Konrad Majszyk17.11.2015, 07:45; Aktualizacja: 17.11.2015, 08:16
Warsaw Chopin Airport, Warszawa, Polska

Warsaw Chopin Airport, Warszawa, Polskaźródło: ShutterStock

Rusza inwestycja, której celem jest zwiększenie liczby dostawców paliwa do samolotów na Lotnisku Chopina.

reklama


reklama


Ma to być możliwe dzięki budowie tzw. kolejowego frontu paliwowego. Wybrana w przetargu spółka KB Pomorze zaczyna właśnie inwestycję wartą prawie 38 mln zł. W Polsce dla lotnictwa cywilnego i wojskowego sprzedaje się rocznie prawie 620 tys. ton paliwa typu Jet A-1 (do silników turbośmigłowych i odrzutowych). Z tego na Lotnisko Chopina przypada prawie połowa.

– Instalacje zaczną działać w drugiej połowie 2016 r. po zakończeniu okresu rozruchowego. Wtedy zacznie funkcjonować nowy model dostarczania paliwa – zapowiada Michał Nowotny, dyrektor finansowy Państwowych Portów Lotniczych (PPL).

Dzisiaj Petrolot, spółka zależna Orlenu, zaopatruje Lotnisko Chopina za pomocą cystern i linii PKP Warszawa – Radom. Wykorzystuje do tego bocznicę, której tory przechodzą przez dwa korkujące się wtedy ronda na dojeździe do lotniska. Dalej paliwo rozwożone jest samochodowymi cysternami. Za każdym razem muszą być one kontrolowane.

Oprócz Petrolotu dostawcą paliwa dla przewoźników operujących z warszawskiego portu są też konsorcjum Lotos Air-BP i litewska spółka BGS. Konkurenci nie mają jednak infrastruktury przeładunkowej. Ze swoich baz dowożą paliwo na lotnisko w cysternach drogowych. Na dodatek przy wjeździe do zastrzeżonej strefy portu następuje zmiana naczep. W efekcie paliwo trzeba znów przeładowywać.

To się zmieni, bo PPL wydzierżawiły od PKP tereny, na których zbudują bocznicę oraz infrastrukturę do rozładunku paliwa. Od drugiej połowy 2016 r. paliwo będzie tu spuszczane z cystern kolejowych i podziemnym rurociągiem o długości ponad 1,5 km tłoczone pod pobliską trasą ekspresową do bazy paliwowej Petrolotu, do której dostęp według tych samych stawek będą mieli wszyscy gracze (firmy będą konkurowały marżą, bo opłaty za przesył paliwa będą identyczne). Po płycie lotniska paliwo będzie rozwożone w cysternach.


Pozostało jeszcze 60% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub wykup dostęp
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie

reklama