statystyki

Chińczycy chcą wrócić do Polski. GDDKiA nie przekreśla wykonawców z Państwa Środka

autor: Konrad Majszyk30.03.2015, 07:24; Aktualizacja: 30.03.2015, 09:34
budowa drogi

GDDKiA, po czterech latach sporów, widzi szansę na porozumienie. – Z konsorcjum COVEC prowadzimy rozmowy celem zakończenia wzajemnych rozliczeń – przyznaje Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.źródło: ShutterStock

Gwarancje wypłacone. Została kwestia odszkodowań. Ministerstwo Infrastruktury, któremu podlega Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, mająca wydać do 2023 r. 93 mld zł, nie przekreśla wykonawców z Państwa Środka. – Wszystkie firmy, w tym chińskie, podlegają takiej samej procedurze weryfikacji i oceny – mówi Piotr Popa, rzecznik MIR.

Reklama


Reklama


GDDKiA, po czterech latach sporów, widzi szansę na porozumienie. – Z konsorcjum COVEC prowadzimy rozmowy celem zakończenia wzajemnych rozliczeń – przyznaje Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.

Na rok przed Euro 2012 COVEC zszedł z autostrady A2, zostawiając GDDKiA z rozgrzebanym kontraktem za 1,3 mld zł. A Bank of China i Export-Import Bank of China odmówiły wypłaty 120 mln zł gwarancji kontraktowych. Zaczął się okres nieufności wobec chińskich wykonawców. GDDKiA wycięła ich z przetargu na budowę trasy S2 w Warszawie. Czarną polewkę Chińczykom podawały spółki energetyczne, np. PGE i Tauron.

Miesiąc temu na rzecz Skarbu Państwa wpłynęły w końcu kwoty główne gwarancji. Tym samym Dyrekcja dostała prawie po czterech latach równowartość kar umownych z tytułu zerwania umowy przez Chińczyków.

Te rozstrzygnięcia w sprawie wypłacenia gwarancji umożliwiły misterne zabiegi m.in. MSZ i MIR. Przelewy poprzedziło wycofanie się przez COVEC z procesu w Chinach przeciwko GDDKiA. – Zaistniała sytuacja daje nadzieję na polubowne zakończenie całości sporu – twierdzi GDDKiA. Jest już przesądzone, że Dyrekcja obniży roszczenia w stosunku do COVEC o kwoty wypłacone z gwarancji.

Według naszych ustaleń zakończenie sporu zapaliłoby firmie China Railway Group (COVEC jest jej spółką córką) zielone światło dla obecności w inwestycjach infrastrukturalnych w Polsce. Dobija się też do nas potentat China Harbour Engineering.


Pozostało jeszcze 68% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie

Reklama