Od początku stycznia PKP uruchomiły darmowy internet na 20 dworcach. Łącznie Wi-Fi działa już na 60 stacjach, m.in. w Warszawie, Krakowie, we Wrocławiu, w Toruniu, Katowicach, Koszalinie, Zielonej Górze, Częstochowie i Żywcu. Wcześniej w dworcowych obiektach podróżni mogli skorzystać z dostępu do sieci tylko w lokalach tych najemców, którzy udostępnili klientom swoje hotspoty. Teraz usługa obejmuje zasięgiem cały budynek i perony.

Usługa ma być rozwijana. Jak zapewniają w PKP, nastąpi poprawa parametrów sieci – dziś prędkość transmisji waha się od 2 do 50 Mb/s. Hotspoty ruszą też na kolejnych dworcach, bo 60 dotychczasowych to kropla w morzu potrzeb – w zarządzie PKP jest obecnie 900 czynnych stacji. – Do końca roku liczba dworców z darmowym dostępem do sieci powinna wzrosnąć do co najmniej 120 – mówi wiceprezes PKP Piotr Ciżkowicz.

Jakie są koszty przedsięwzięcia i jak są wyłaniani wykonawcy? W PKP zasłaniają się tajemnicą handlową. Kiedy jednak w 2010 r. kolej przymierzała się do instalacji Wi-Fi na 80 stacjach, szacowano, że będzie to kosztować ok. 15 mln zł. Wiadomo jednak, że bez przetargu do prac przy Wi-Fi zatrudniana jest należąca do holdingu PKP spółka TK Telekom, której prywatyzacja ma ruszyć w tym roku. – TK Telekom jest naturalnym partnerem do rozmów z PKP, bo jest właścicielem infrastruktury na dworcach. Inny partner musiałby od nowa budować system – usłyszeliśmy w PKP.

Internetem zamierza też kusić klientów flagowy przewoźnik PKP, czyli Intercity. W czwartek kolejowa spółka podpisze umowę z T-Mobile na pokładowe Wi-Fi w pociągach. Telekom ma zapewnić dostęp do internetu w 300 wagonach w 30 w ciągu pierwszych trzech miesięcy. Obie spółki nie zdradzają warunków, na jakich podróżni będą uzyskiwali dostęp do sieci.

Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, prawdopodobnie do momentu uruchomienia usługi w większej liczbie wagonów dostęp do Wi-Fi będzie darmowy. Operator chce, by pierwsi podróżni mogli korzystać z internetu już w czasie ferii zimowych. Po zakończeniu projektu dostęp do sieci będzie odpłatny. PKP chce też zapewnić podróżnym usługi multimedialne. Za dodatkową opłatą będzie można oglądać filmy. W ofercie ma się znaleźć co najmniej 40 filmów pełnometrażowych i 15 seriali. Repertuar będzie zmieniany raz w miesiącu.