Niecodzienny trick dewelopera zaskoczył PKP podczas poszukiwań prywatnego inwestora do zabudowy okolic Dworca Gdańskiego w Warszawie. Do zagospodarowania jest pięć hektarów – obok linii metra, kolei i obwodnicy Śródmieścia. Na atrakcyjnym gruncie mogą powstać biurowce i apartamentowce. W sumie będzie to ponad 50 tys. mkw. biur i co najmniej 700 mieszkań. Szacowana wartość inwestycji – 1,2 mld zł.
Według naszych informacji do spółki Penta Investments należy mała działka w bezpośredniej okolicy tego dworca, na której stoi stacja transformatorowa. Grunt miał zostać kupiony od RWE Stoen Operator przez spółkę, która nie należy do grupy kapitałowej Penta, ale jest z nią powiązana kapitałowo. Działka jest za mała, by ją zabudować. Ale jest bezcenna, bo ze wszystkich stron otacza ją jedna z nieruchomości, na której powstanie inwestycja kolejowo-komercyjna. Posiadacz tego skrawka terenu uzyska prawa strony w postępowaniach administracyjnych i będzie w stanie np. przedłużać procedurę wydania pozwolenia na budowę.
To może świadczyć o ustawianiu się jednego gracza w uprzywilejowanej pozycji wobec pozostałych z finałowej trójki: Ghelamco, Immobel i Penta Investments. PKP wygodniej jest wybrać tego partnera, który ma newralgiczną nieruchomość.
Penta odmawia potwierdzenia informacji o przejęciu kontroli nad działką. – Do rozstrzygnięcia przetargu nie będziemy komentować tych spekulacji – odpowiada rzecznik Penty Martin Danko.
Jak się dowiedzieliśmy, do końca I kw. PKP obiecują uruchomienie ośmiu projektów deweloperskich. Oprócz Warszawy Gdańskiej będzie to przebudowa wspólnie z HB Reavis stacji Warszawa Zachodnia. W pozostałych przypadkach poszukiwani będą prywatni inwestorzy. Do komercyjnego zagospodarowania przez TriGranit wytypowany został stary dworzec PKP w Poznaniu. Biznes wejdzie też na teren Międzytorza w Gdyni, Wrocławia Świebodzkiego, działki kolejowej przy ul. Bosackiej w Krakowie i stacji PKP Olsztyn Główny. Kolej zamierza szukać też partnera dla komercyjnego zagospodarowania Warszawy Głównej, czyli kluczowego przedwojennego dworca, gdzie dziś znajduje się Muzeum Kolejnictwa.
Inwestycje PPP mają być sposobem na wskrzeszenie największych dworców przy udziale biznesu. Plan jest taki, że PKP zawiązują spółkę z deweloperem, wnosząc do niej aportem grunt. Ten buduje nowy dworzec, a obok np. centrum handlowe i biurowce. Po zakończeniu inwestycji PKP wychodzą ze spółki kapitałowo, sprzedając swoje udziały.