statystyki

LOT zaciska pasa: Polski przewoźnik obetnie pensje pilotom i stewardesom

autor: Cezary Pytlos26.11.2013, 07:15; Aktualizacja: 26.11.2013, 13:56
Lotnisko

Lotniskoźródło: ShutterStock

Nowe warunki pracy i płacy zostaną przedstawione pracownikom w pierwszych dniach grudnia – ustalił DGP.

reklama


reklama


– Zmiany będą rozłożone na 2–3 miesiące, ze względu na konieczność dostarczenia każdemu pracownikowi indywidualnego dokumentu z nowymi warunkami wynagradzania. Obecnie trwa procedura związana z konsultacjami ze związkami zawodowymi – potwierdza Barbara Pijanowska-Kuras, rzeczniczka PLL LOT.

W zależności od typu samolotu i zajmowanego stanowiska nowe stawki dla pilotów wyniosą od 9945 do 15 800 zł. W dotychczas obowiązującym regulaminie było to od 9495 do 22 521 zł. Przedstawicielka LOT-u twierdzi, że wynagrodzenia zasadnicze są obniżone w stosunku do najwyższych kategorii zaszeregowania średnio o ok. 25 proc., z kolei o ponad 200 proc. podniesione zostały stawki za każdą godzinę wylataną ponad miesięczny ustalony limit.

– Głównym założeniem nowych zasad jest zmniejszenie stałego elementu wynagrodzenia, a zwiększenie części zależnej od faktycznie wylatanych godzin – mówi Pijanowska-Kuras.

Zaznacza, że są to tymczasowe „ramowe wytyczne dotyczące warunków wynagradzania pracowników spółki”. Wiadomo, że nowe zasady obejmą tylko pilotów i stewardesy. Pracownicy „szeroko rozumianej administracji” zachowają dotychczasowe wynagrodzenia zasadnicze. Wcześniej to właśnie ich objęły zwolnienia grupowe, a piloci i stewardesy zachowali miejsca pracy.

– Nowe zasady będą obowiązywać do czasu wprowadzenia nowego regulaminu wynagradzania lub zakładowego układu zbiorowego pracy – zaznacza przedstawicielka LOT-u.

W spółce już wrze, ale związkowcy oficjalnie nie chcą na ten temat rozmawiać. Wiadomo, że wczoraj byli w tej sprawie u wiceministra Skarbu Państwa Rafała Baniaka, który bezpośrednio odpowiada za spółkę. Z naszych informacji wynika, że domagali się nawet odwołania prezesa Sebastiana Mikosza.

– W spółce coraz częściej mówi się o strajku. Sytuacja jest napięta nie tylko ze względu na cięcia w pensjach. Aż huczy o wielomilionowych kontraktach zawieranych ze spółkami wszelkiej maści – twierdzi nasz informator.

Z naszych ustaleń wynika, że sprawą już w zeszły czwartek miała się zająć rada nadzorcza spółki.

– Nie było tego punktu w porządku obrad. Na następnym posiedzeniu rady zarząd spółki ma przedstawić informację w tej sprawie. To jest standardowa procedura. Interesują nas wszystkie obszary działalności firmy, które generują koszty – mówi Wojciech Balczun, szef rady nadzorczej spółki.

Przypomina, że PLL LOT przechodzi gruntowny proces restrukturyzacji. W związku z uzyskaniem w grudniu 2012 r. 400 mln zł pożyczki ratunkowej od państwa plan restrukturyzacji musi też zatwierdzić Komisja Europejska. Jeżeli Bruksela będzie mieć zastrzeżenia do planu, spółka będzie musiała zwrócić pomoc. Balczun zapewnia, że plan jest dobry i już działa. – To, że nie wystąpiliśmy o drugą transzę pomocy państwa, nie jest związane z obawami o akceptację planu restrukturyzacji, lecz z poprawą sytuacji finansowej firmy – twierdzi Balczun.

400 mln zł spółka otrzymała od państwa w grudniu zeszłego roku

146,5 mln zł wyniosła strata na działalności operacyjnej spółki w 2012 r.

159 mln zł straty operacyjnej było po sześciu miesiącach

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

reklama


Źródło:Dziennik Gazeta Prawna

reklama

  • Niedługo będzie jak w PKP(2013-11-26 09:37) Odpowiedz 00

    Zabiedzony umorusany i wymeczony pilot i stewardessy jak te konduktorki z podmiejskiego pociągu do Koluszek...

    Już samoloty, obsługa i standard niewiele sie róznią od kolei podmiejskiej

  • oszukana(2013-11-26 20:25) Odpowiedz 00

    A dlaczego nie podali ile obetną stewardesom. Czyżby bali się linczu na pani rzeczniczce? Wstydziła się podać zarobki na poziomie minimalnej krajowej? Nieładnie by wyglądało? I że w tej najniższej krajowej już są godziny do wylatania? Tak się w tym kraju manipuluje informacjami.

  • kosmonauta(2013-11-26 18:43) Odpowiedz 00

    9495 zł dajcie mi tę najniższą i zamieniam się bez wahania- w dup... się poprzewracało <mafia piep...!>

  • Rzezucha(2013-11-26 19:05) Odpowiedz 00

    Bujaj wory leszczu

  • pilot(2013-11-26 19:16) Odpowiedz 00

    administracja LOT to gwóżdż do trumny dla przewożnika,1500darmo zjadów ustawione przetargi i brak kontroli państwa LOT pada i upadnie

  • Wolnościowiec.(2013-11-26 11:52) Odpowiedz 00

    Zadziwia mnie jedno , jak firma transportowa mogąca zarabiać krocie na wożeniu swoich rodaków po Polsce i Europie, miliony pracujących za granica toz to żyła złota, daje dupy i tylko dotacje państwowe utrzymują ten twor przy zyciu. tak się dzieje tylko w państwowych firmach obsadzonych przez swoich z bandy czworga. Dobrze wyszkolona stewardesa, czy pilot zawsze znajda pracę, a le co zarządem takich tlumokow nikt nie zechce, i tu jest problem.

  • boss(2013-11-27 09:53) Odpowiedz 00

    LOT miał działać jak Tania Linia... Dlaczego nie zapłacą pilotom stawek z Ryanera??? Jest to 135 tys EURO rocznie!!!

  • prezes(2013-11-26 14:19) Odpowiedz 00

    Z trwogą przeczytałem tytuł ale treść uspokoiła mnie. Prezesi maja się dobrze a może będą miele jeszcze lepiej. Bo przecież za wyniki finansowe odpowiadają piloci.

  • olo(2013-11-26 15:54) Odpowiedz 00

    OD 2000 roku 9 (dziewiec!) razy zmienial sie prezes w LOT. Oczywiscie wszystko w klucza partyjnego. Wydaje wam sie, ze ktorykolwiek z nich mial jakies pojecie co robi? Pensyjka przez rok-dwa, pozniej sowita odprawa liczona w mln pewnie i stolek przejmuje kolega. Teraz dostaja dofinansowanie z budzetu, czyli znowu kradna nasze pieniadze. W ten , czy inny sposob, zlodzieje!!!

  • czytelnik(2013-11-27 11:37) Odpowiedz 00

    mam pytanie. kiedy piloci I stewardesy zastarajkuja to kto poleci samolatami LOT I rozwiezie pasazerów po świecie??? bo jesli nie - to pasażer ma prawao domagac sie odszkodowania od firmy za stracony bilet- czy Prezio LOT ma na to kasę???

  • duza(2013-11-27 23:13) Odpowiedz 00

    ...a ja chciałabym wiedzieć kiedy ostatni raz spłynęły do Polski pieniążki ,ze sprzedaży biletów lotniczych z terenu Ameryki Północnej?

  • Ktoś(2014-02-05 11:38) Odpowiedz 00

    Zmiany stref czasowych, praca w nocy, promieniowanie, niedotlenienie. rozregulowanie organizmu. Ale stewardesy z uśmiechem na ustach. I z zarobkami o 30 % zmniejszonymi. To się nazywa system motywacyjny.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie

reklama