statystyki

Nowak wpompuje miliardy w drogi. Które autostrady powstaną w latach 2014–2020?

autor: Konrad Majszyk14.03.2013, 07:13; Aktualizacja: 14.03.2013, 11:52
Plan budowy autostrad i dróg ekspresowych

Plan budowy autostrad i dróg ekspresowychźródło: Dziennik Gazeta Prawna

Najnowsze plany autostradowe rządu: powstanie trasa A1 z Tuszyna na Śląsk, zaś A2 tylko do Mińska Mazowieckiego. Trasy z Poznania do Grudziądza i z Lublina do Rzeszowa na listę rezerwową.

Reklama


Reklama


Minister transportu Sławomir Nowak ma już najnowszy plan budowy dróg krajowych i autostrad. DGP dotarł do zaktualizowanych założeń inwestycyjnych na lata 2014–2020, obejmujących nowy siedmioletni budżet UE. Jest co dzielić, bo uwzględniając miliardy z Brukseli, pieniądze od spółki Polskie Inwestycje Rozwojowe i wkład własny, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie miała w tym czasie do wydania ponad 70 mld zł.

Wiadomo już, że autostrada A2 – z Lizbony i Berlina – w ciągu kilku lat nie będzie się kończyła na ul. Puławskiej w środku Warszawy. GDDKiA ma już decyzję środowiskową i szykuje się do projektowania drogi do miejscowości Zakręt na wschód od Warszawy, a potem dociągnięcia jej w formie autostrady A2 do istniejącej obwodnicy Mińska Mazowieckiego. To inwestycja warta ponad 7 mld zł, z czego 3 mld zł pochłonie 2,5-km tunel pod Ursynowem, sypialnią południowej Warszawy. Z planów wykreślono za to budowę A2 na wschód od Mińska Mazowieckiego. Nie zostanie dociągnięta ani do granicy w Terespolu, ani nawet do Siedlec. Według resortu transportu natężenie ruchu w stronę Białorusi będzie za małe, by budować drogi w najwyższym standardzie.

Wciąż trwa burza mózgów wokół autostrady A1 z Tuszyna do Pyrzowic. Przetargi na jej budowę mają być ogłoszone w połowie roku. Szacowany koszt – ponad 7,5 mld zł. Pomysł resortu jest taki, że A1 zbuduje państwowa spółka celowa, która skorzysta z pieniędzy Brukseli i PIR. Ale decydenci się obawiają, że A1 wyczerpie całą pulę z PIR i BGK na drogi w Polsce.

Potencjalni koncesjonariusze – np. prezes spółki Stalexport Autostrady Emil Wąsacz – wciąż lobbują za budową A1 w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. Początkowo tak właśnie miało być, ale plany pokrzyżował unijny Eurostat, który nakazywał uwzględniać ten projekt przy obliczaniu długu publicznego.

– Stało się tak, bo dla A1 państwo nie chciało pełnego PPP, ale tylko umowy za dostępność. Dzięki temu GDDKiA pobierałaby opłaty od kierowców i miałaby wpływ na wysokość stawek za kilometr – mówi analityk Adrian Furgalski. – Tyle że na A1 jest tak duże prognozowane natężenie ruchu, że w przypadku koncesji na 40 lat prywatny partner nie miałby problemu z uzyskaniem kredytu na samodzielne sfinansowanie inwestycji. To nie obciążałoby długu, a w budżecie zostałyby pieniądze na inne inwestycje – twierdzi.

A lista potrzeb jest długa. Wicepremier Janusz Piechociński przyznał podczas spotkania z samorządowcami z Warmii i Mazur, że nie widzi szansy, by przed 2020 r. ruszyła budowa Via Baltica, która miała stanowić tranzytowe połączenie z Litwą. Poza budową obwodnic Stawisk, Szczuczyna i Augustowa na tej trasie nie wydarzy się nic.

W planach do 2020 r. nie ma też trasy S5 z Poznania do A1 w rejonie Grudziądza. Po cichu na listę rezerwową przerzucona została droga S19 z Lublina do Rzeszowa, mimo że premier Donald Tusk jesienią obiecywał przetarg na jej budowę w 2015 r. (planiści uznali, że bardziej potrzebny będzie odcinek północny Białystok – Kuźnica).

Jakie trasy ekspresowe powstaną w latach 2014–2020? W tym okresie ma zostać zakończony odcinek S5 łączący Wrocław z Poznaniem. Z listy rezerwowej na główną wskoczyła trasa S3 z Zielonej Góry do Legnicy (opcjonalnie do granicy z Czechami w Lubawce). Przed końcem najbliższej unijnej perspektywy finansowej kierowcy mają jeździć zmodernizowaną trasą z Warszawy do Białegostoku, a S7 ma połączyć Gdańsk z Warszawą i Krakowem (to oznacza kilkanaście przetargów na brakujące odcinki). W 2017 r. mamy pojechać ekspresówką ze stolicy do Lublina.

Trasy mają być na potrzeby przetargów dzielone na odcinki po 20–30 km. Jak zapowiada szef GDDKiA Lech Witecki, agencja chce rozpoczynać po 10–15 projektów rocznie, żeby minimalizować ryzyko skumulowania się inwestycji. Jak zastrzega rzecznik resortu transportu Mikołaj Karpiński, plan inwestycji nie jest ostateczny. W tej sprawie trwają jeszcze ustalenia międzyresortowe.

Dyrekcja nie zrezygnuje z „niskiej ceny”

Przygotowania do inwestycji drogowych 2014–2020 są naznaczone aferą korupcyjną. To właśnie z powodu zarzutów prokuratorskich dla 11 członków zarządów spółek budowlanych i dyrektora oddziału GDDKiA, dotyczących ustawiania przetargów na trasach A4 i S8, Bruksela wstrzymała pod koniec stycznia wypłatę 3,5 mld zł.

Mimo to szef GDDKiA Lech Witecki zapowiedział, że w ciągu najbliższych siedmiu lat raczej nie odstąpi od kryterium najniższej ceny, które jest najbardziej wiarygodne i minimalizuje prawdopodobieństwo podejrzeń o zmowy cenowe. Branża budowlana twierdzi, że kryterium ceny doprowadziło do bankructwa w 2012 r. 273 spółki.

GDDKiA planuje we wzmożony sposób korzystać z działalności laboratoriów drogowych, dzięki którym w ciągu czterech lat wykryła błędy jakościowe na nowych drogach, których usunięcie kosztowało spółki budowlane ponad 100 mln zł. Teraz gwarancja na nowe trasy będzie wymagana na okres 8–10 lat. Na osłodę GDDKiA proponuje wykonawcom zaliczkowanie prac i waloryzację kontraktów.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama


Źródło:Dziennik Gazeta Prawna

Reklama

  • Zygmunt August(2013-03-15 10:45) Odpowiedz 00

    zgodnie z polską racja stanu trzeba odtworzyc historyczne szlaki z okresu największego rozkwitu RP tj. Kraków-Sandomierz-Lublin-Wilno oraz połączyć Bałtyk z Morzem Czarnym Gdańsk-Warszawa-Lublin-Hrebenne-Lwów-Morze Czarne dlatego trzeba zbudowac nową S z Krakowa do Lublina przez Sandomierz-realizowac S-19 do Białegostoku, a także doprowadzic S-17 do Hrebennego

  • wy-pompuje(2013-03-14 13:48) Odpowiedz 00

    i 1000 rond na tysiąclecie PO URAAAAAAAAAAA

  • asd(2013-05-26 19:56) Odpowiedz 00

    Odkładają, odkładają aż nic nie zrobią(:

  • ha,ha,ha- Nowak WPOMPUJE !!!!?(2013-03-15 07:59) Odpowiedz 00

    Nowak i spóła platfusowa wypompuje i wpompuje na swoje prywatne konta.

  • olsztyniak(2013-03-15 07:57) Odpowiedz 00

    a obwodnica Olsztyna to gdzie ???

  • maruda(2013-03-15 05:34) Odpowiedz 00

    Nowak to nic nie wpompuje, Wpompują podatnicy. Nowak to tylko roztrwoni.

  • dm(2013-03-14 21:59) Odpowiedz 00

    Odcinek A2 Mińsk-Siedlce nie ustepuje natezeniem ruchu s7 s5 s17 s8, drożność dk2 na tym odcinku jest nizsza niz na tych eskach, ale to wschod a Nowak jest zacieklym wrogiem wschodu

  • dm(2013-03-14 22:02) Odpowiedz 00

    maciek z IP: 91.229.22.* (2013-03-14 15:26)
    podstawowa trasa wschod zachod jest dk2/a2

  • kazik(2013-03-14 20:18) Odpowiedz 00

    To zasługa Palikota wszystko dla Lubelszczyzny czyli nic

  • PO-twór(2013-03-14 16:11) Odpowiedz 00

    To nie Nowak "wpompuje " miliardy w drogi a, oszukiwane społeczeństwo.
    Zdaniem Tuska "Tak czy owak zawsze Nowak" ,który może szantażuje naszego przy(wódce)?

  • maciek(2013-03-14 15:26) Odpowiedz 00

    skandal ! S-19 w całości powinna byc priorytetem ! skoro PL Zach ma S-3 to PL Wsch załsługuje na swoją S-19 ! oto gdzie rząd ma PL Wsch ! a co z S-12 ? dlaczego nic sie nie mówi o tej kluczowej dla kraju z zachodu na wschod trasie ?

  • dzej-dzej(2013-03-14 14:23) Odpowiedz 00

    A tu znowu po staremu i z geografią na bakier.
    AUTOSTRADA A1 NIE "PRZECINA" GRUDZIĄDZA (tam nawet nie ma zjazdu na to miasto), TYLKO WĘZEŁ: NOWE MARZY koło ŚWIECIA.

    LUDZIE, KIEDY POJMIECIE TĘ GEOGRAFIE TEGO MAŁEGO KRAJU JAK POLSKA ??

  • 12w(2013-03-14 14:11) Odpowiedz 00

    ...dlatego Nowak buduje ...

  • wyborca(2013-03-14 11:59) Odpowiedz 00

    Tusk i PO znowu przekazuje wiekszosc pieniedzy na inwestycje na zachodzie i centrum polski, a cała polska wschodnia nadal bedzie jezdzic po dziurawych rozwalonych droga!!!

    jak widac znowu lobby z innych regionów mocno działa by budowac autostrady i drogi u nich a nie w polsce wschodniej!!!

    Brawa dla polityków z polski wschodniej wspaniała robota...!!!

  • djasiek573(2013-03-15 13:06) Odpowiedz 00

    Nowak ************** co już wybudowane nie ma komu utrzymywać,odśnieżać,a ten nowe chce budować-czubek.

  • ab17pl(2013-03-14 11:43) Odpowiedz 00

    @ fikuś
    bo zaczeli jeździć krótszą trasą do A1 Gniezno -Toruń przez Inowrocław -zobacz na mapie.

  • fikuś(2013-03-14 11:09) Odpowiedz 00

    Nie budowanie S5 na odcinku Grudziądz Gniezno to skandal.

  • krol(2013-03-14 10:52) Odpowiedz 00

    Ile z tego będzie przeznaczone na drogi,a ile dla "zaprzyjażnionych ekspertów" ?

  • East_Poland(2013-03-14 10:10) Odpowiedz 00

    Niedługo powstanie nowy SKANSEN w OLSZTYNIE !!!

  • m(2013-03-14 10:09) Odpowiedz 00

    W zasadzie nie ma ani jednej niespodzianki. O ostatnie miejsce walczyły s-19 z drogą "legnicką" i bydgoszczą.
    Jeśli będzie kasa i papierologią to pewnie będą rozpatrywane"
    -s19 na odcinku lubartów-lublin-krasnik - najbardziej zatłoczony odcinek s-19
    -s5 łączące bydgoszcz z poznaniem
    -wschodnia obwodnica wawy (zalezy od protestów)
    - obwodnice

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie

Reklama