We wtorek podczas lotu Boeinga 787 Dreamlinera po raz pierwszy użyto paliwa z domieszką biopaliwa - poinformował Boeing. Samolot należący do japońskiej linii ANA leciał nad Pacyfikiem, z centrum dostaw Boeinga w Everett w USA na lotnisko Haneda w Tokio.

Dreamliner został przekazany japońskiej linii All Nippon Airways. Biopaliwo wykorzystane w napędzie było skomponowane głównie ze zużytego oleju roślinnego. Podczas lotu maszyna wyemitowała do atmosfery o ok. 30 proc. mniej dwutlenku węgla, niż podczas lotów samolotów o podobnych parametrach.

"Model 787 to najbardziej ekologicznie zaawansowany samolot na świecie, łączący wydajność paliwową i zmniejszone emisje dwutlenku węgla" - powiedział cytowany w komunikacie wiceprezes programów komercyjnych Boeinga ds. środowiska i polityki lotniczej Billy Glover.

Wiceprezes ANA Osamu Shinobe zaznaczył, że "ten historyczny lot nad Pacyfikiem z wykorzystaniem biopaliw pokazuje, w jaki sposób innowacje technologiczne mogą być wykorzystywane do wspierania dążeń naszej branży do sytuacji, w której jej rozwój po 2020 roku będzie się odbywać się bez wzrostów emisji C02".

Producent maszyny podkreślił, że 10 proc. redukcji emisji CO2 było możliwe poprzez zastosowanie domieszki biopaliwa, a dalsze 20 proc. to wynik innowacji technologicznych i nowoczesnych rozwiązań zastosowanych w modelu 787 Dreamliner.

Boeing 787 Dreamliner zbudowany jest głównie z materiałów kompozytowych; jest pierwszym samolotem średniego rozmiaru, mogącym latać na trasach dalekiego zasięgu.

Na taki samolot czekają Polskie Linie Lotnicze LOT, które w tym roku mają dostać trzy samoloty Boeing 787 Dreamliner. Do lutego 2013 r. przewoźnik ma otrzymać łącznie pięć Dreamlinerów, które zastąpią Boeingi 767.

Pod koniec marca prezesi trzech największych producentów samolotów: Boeinga, Airbusa i Embraera porozumieli się w sprawie biopaliwa lotniczego. Podczas szczytu poświeconego lotnictwu i środowisku podpisali list intencyjny o współpracy przy rozpowszechnieniu biopaliw lotniczych po przystępnych cenach. Porozumienie dotyczy prowadzenia rozmów z rządami, producentami biopaliw oraz innymi ważnymi uczestnikami rynku, a także wspierania i zwiększania dostępności biopaliw dla samolotów odrzutowych.