statystyki

Drogi budujemy, skacząc i bez planu

autor: Krzysztof Śmietana05.12.2017, 07:55; Aktualizacja: 05.12.2017, 08:40
droga, autostrada

W najbliższych latach będziemy świadkami nowej kumulacji inwestycji.źródło: ShutterStock

Popełniamy mnóstwo błędów i nie potrafimy się na nich uczyć. Nie mamy strategicznych, wieloletnich planów rozwoju infrastruktury – twierdzą analitycy.

Reklama


Dlaczego drogi budujemy tak chaotycznie – ciągle zmieniając prawo, bez strategicznych planów i kumulując zamówienia co kilka lat? To główne pytania, które stawia firma analityczna Multiconsult (działa od 109 lat, to jeden z największych graczy na rynku firm analitycznych i doradczych w dziedzinie transportu, infrastruktury i budownictwa; w Polsce jest od 1992 r.), która opracowała raport podsumowujący budowę dróg w kraju w ostatnich 25 latach.

Jarosław Wielopolski, szef polskiej spółki Multiconsultu, przyznaje jednak, że w tym czasie wykonaliśmy ogromny infrastrukturalny skok. Mamy już 3341 km szybkich dróg, z czego nieco mniej niż połowę stanowią autostrady. Tyle że przy budowaniu wciąż popełniamy mnóstwo błędów i nie potrafimy się na nich uczyć. Analitycy zwracają uwagę, że jedną z największych wad jest brak strategicznych, wieloletnich planów rozwoju infrastruktury. – Teraz obowiązuje plan budowy dróg krajowych do 2024 r., ale nie wiadomo, co będzie dalej. Bardziej jesteśmy nastawieni na wydanie pieniędzy, a nie jakość tych inwestycji – zauważa Arkadiusz Merchel, dyrektor w Multiconsult Polska. Takie kraje jak Norwegia czy Niemcy mają przygotowane plany na kilkadziesiąt lat i konsekwentnie je realizują.

Powinniśmy m.in. ustalić przebieg i przybliżony harmonogram budowy wielkiej obwodnicy Warszawy. Już teraz widać, że istniejący odcinek na północy stolicy (trasa S8) przestaje spełniać swoją funkcję. Poprowadzono ją przez dość gęsto zabudowaną część miasta, ma dużo skrzyżowań i w efekcie jest notorycznie zakorkowana. Rząd mówi teraz o wytyczeniu pierwszych fragmentów wielkiej obwodnicy Warszawy przy okazji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale konkretów na razie brak.


Pozostało jeszcze 70% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Reklama

Komentarze (2)

  • CyklonB(2017-12-05 13:42) Zgłoś naruszenie 20

    Co się tyczy S-8 na odcinku Tuszyn - Tomaszów Mazowiecki to tam za komuny była planowana droga S-12 Tuszyn-Tomaszów- Radom-Lublin ale wczasach styropianów jakiś warchoł skierował S-12 do Piotrkowa przez Sulejów a właściwie przez węzeł widmo w polu koło wsi Kozenin. Taki jeden bezużyteczny węzeł w Łódzkiem już jest -Walichnowy. Co się tyczy trasowania nowych dróg to wyglądają jak trasa pijaka albo wariata w rzeczywistości to sydowskie firmy ślizgają się po temacie żeby nikogo nie urazić i projektują drogi pokręcone tak jak na przykład S-8 Tuszyn (Łódź) -Wrocław o 20 km dłuższą trasą ale rekord należy do zatwierdzonej lokalizacji eski Białystok Kuźnica Grodno ta trasa wychodzi z Białegostoku w kierunku odwrotnym (północno zachodnim) i jest o 70% dłuższa od obecnej drogi. Firmom budowlanym i GDDKiA to pasuje -zarabiają na budowaniu.

    Odpowiedz
  • Wiesio1133ett(2017-12-06 10:41) Zgłoś naruszenie 00

    Jesteśmy pewni, że budowa domu może być wspaniałą przygodą. Klienci mają pewność, że zaufali właściwym ludziom. Stawiając na nas-postawisz na swoim! http://roslandomdesign.pl/

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Reklama