statystyki

Na torach odrodziły się feniksy: Miliony na pociągi konstruowane 60 lat temu

autor: Krzysztof Śmietana23.11.2017, 07:32; Aktualizacja: 23.11.2017, 07:46
Feniksy mają wozić podróżnych w Wielkopolsce i woj. Łódzkim.

Feniksy mają wozić podróżnych w Wielkopolsce i woj. Łódzkim.źródło: ShutterStock

Spółka Polregio wzbogaciła się o 14 pociągów ulepszonych przez Cegielskiego. Czy warto wydawać miliony na budzenie do życia składów konstruowanych 60 lat temu?

Reklama


W przekazaniu taboru uczestniczył wicepremier Mateusz Morawiecki, który w zeszłym roku ogłosił program Luxtorpeda 2.0 zakładający rozwój branży kolejowej. Rodzimi producenci mają postawić na projektowanie, produkcję i modernizację pociągów dla polskich przewoźników i na eksport.

Jedną z takich firm jest Fabryka Pojazdów Szynowych F. Cegielski, którą kilka lat temu przed bankructwem uratowało przejęcie przez państwową Agencję Rozwoju Przemysłu. To właśnie Cegielski zmodernizował dla Polregio 14 elektrycznych składów EN57. Od 10 grudnia mają wozić podróżnych w Wielkopolsce i woj. łódzkim. Zyskały nazwę Feniks, co ma nawiązywać do legendarnego ptaka, który odradzał się z popiołów.

Szef Cegielskiego Hubert Stępniewicz zaznacza, że ze starego pociągu zostało niewiele – głównie stalowe pudło i ramy wózków jezdnych. Nowe są m.in. silniki, które zapewniają lepsze przyspieszenie i wnętrze. W pociągu jest też klimatyzacja. Formalnie właścicielem 14 jednostek jest państwowa firma Polski Tabor Szynowy, która dzierżawi składy spółce Polregio. PTS zasłania się tajemnicą handlową i nie chcę zdradzić kosztów modernizacji. Wicepremier Morawiecki przyznał, że w zależności od stopnia remontu wynosi on 7–9 mln zł. W przypadku Feniksa mówi się, że modernizacja była jedną z najgłębszych, dlatego ostateczny koszt remontu jest bliższy tej drugiej kwocie. Za samą pięcioletnią dzierżawę Polregio płaci zaś 109 mln zł (ok. 7,8 mln zł za jeden skład, potem ma możliwość wykupu).


Pozostało jeszcze 63% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Reklama