statystyki

Drogi 2.0: Samochody nie pojadą bez autostrad dla danych

autor: Hubert Orzechowski23.08.2017, 07:46; Aktualizacja: 23.08.2017, 08:02
W 2030 r. pojazdy autonomiczne będą stanowić 1/4 rynku

W 2030 r. pojazdy autonomiczne będą stanowić 1/4 rynkuźródło: ShutterStock

Przemysł motoryzacyjny łączy siły z branżą IT i firmami telekomunikacyjnymi. Tak być może obroni się przed konkurencją ze strony Google’a czy Apple’a.

Reklama


W informatycznej chmurze inteligentne samochody będą wymieniać się informacjami o swoim położeniu czy natężeniu ruchu. System ułatwi także tworzenie map w czasie rzeczywistym oraz prowadzenie auta. Jakie firmy podpisały dokument o współpracy? Toyota to drugi pod względem wielkości producent samochodów na świecie (ok. 10 mln egzemplarzy rocznie). Kalifornijski Intel to jeden z gigantów Doliny Krzemowej i jednocześnie największy na świecie producent procesorów i układów scalonych. Japońskie NTT jest w czołówce firm telekomunikacyjnych na świecie (w projekcie bierze też udział jego spółka córka będąca operatorem telefonii komórkowej). Również mający siedzibę w Kraju Kwitnącej Wiśni Denso to mało znany w Polsce producent komponentów samochodowych. Na liście największych firm świata „Forbesa” zajął w tym roku 233. pozycję z wyceną wartości na poziomie 33,6 mld dol. Z kolei szwedzki Ericsson jest znanym na całym świecie operatorem i dostawcą usług telekomunikacyjnych.

Sygnatariusze porozumienia oceniają, że do 2025 r. liczba danych, które wymieniają między sobą samochody, sięgnie 10 eksabajtów miesięcznie (żeby je zapisać, trzeba by niemal pół miliarda płyt Blu-ray). Trzeba więc stworzyć taki ekosystem informatyczny, który pozwoli na sprawny przepływ informacji między pojazdami.

Przewidywany wzrost wymiany informacji jest związany z rozwojem samochodów autonomicznych. To auta, które w przyszłości będą mogły podróżować bez kierowców. Takie samochody już istnieją. Trzy lata temu projekt ciężarówki przyszłości, która prowadzi się sama, zaprezentował w Hanowerze Daimler. W autach osobowych klasy premium mechanizmy, które pozwalają utrzymać stałą prędkość lub odległość od innych pojazdów, także nie są już nowością. Nie wspominając o systemach, które umożliwiają automatyczne parkowanie.


Pozostało jeszcze 49% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Reklama