statystyki

Zdążyć przed Pendolino. Już trzy wypadki na przejazdach niskiej kategorii

autor: Konrad Majszyk12.04.2017, 07:57; Aktualizacja: 12.04.2017, 08:08
pendolino, Kraków

Najbardziej złowroga jest odnoga kolejowa prowadzącej na Śląsk Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) w kierunku Wrocławia, którą kolejarze nazywają „protezą koniecpolską”.źródło: ShutterStock

Ponad 15 mld zł kosztowało dostosowanie linii kolejowych do potrzeb szybkich pociągów. To pieniądze częściowo wyrzucone w błoto, skoro tam, gdzie składy miały się rozpędzać, wciąż nie udało się zbudować bezkolizyjnych przejazdów.

Reklama


Najbardziej złowroga jest odnoga kolejowa prowadzącej na Śląsk Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) w kierunku Wrocławia, którą kolejarze nazywają „protezą koniecpolską”. To tutaj doszło do wszystkich trzech wypadków pociągów Pendolino PKP Intercity z udziałem samochodów. Ostatni zdarzył się w piątek, rannych zostało 18 osób. A najtragiczniejszy w styczniu br., kiedy zginął 54-letni kierowca. Do wszystkich doszło na przejazdach kategorii C (bez szlabanów, ale z sygnalizacją świetlną). We wszystkich winę ponoszą kierowcy. Ale gdyby był tam wiadukt albo przejazd wyższej kategorii, nie mieliby szans popełnić swoich błędów. Dlatego PKP Polskie Linie Kolejowe będą chciały budować dodatkowe wiadukty wzdłuż tras szybkich pociągów – dowiedział się DGP.

– Ze statystyki wypadków kolejowych wynika, że najbardziej niebezpieczne są właśnie przejazdy kategorii C. Tu możliwa jest prędkość pociągu ponad 120 km/h, a nie ma szlabanów. C powinna zostać bezzwłocznie zlikwidowana, podniesiona do standardu B (automatycznych szlabanów – red.), m.in. na trasie do Wrocławia – uważa Jakub Majewski, prezes Fundacji Pro Kolej.

PKP PLK wyliczają, że między Opolem, Częstochową i Koniecpolem kolejarze zmodernizowali już 103 przejazdy, podnosząc ich standard (wcześniej były np. kategorii D, co oznacza jedynie znak przy torach). – Jesteśmy otwarci na współpracę z samorządami w zakresie budowy bezkolizyjnych przejazdów nad lub pod torami. Liczymy, że włączą się od strony finansowej – deklaruje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Problem dotyczy też m.in. tras pendolino do Rzeszowa i Gdańska.

– W Polsce jest zdecydowanie za dużo przejazdów kolejowych. W Hiszpanii wypadają średnio co 6 km, a w Polsce co 1,5 km – wylicza Jakub Majewski.

Z powodu wypadków na przejazdach wyłączone z ruchu są dziś dwa z 20 pociągów Pendolino PKP Intercity. W sumie nie jeżdżą trzy, bo kolejny jest na wielomiesięcznych testach homologacyjnych za granicą.


Pozostało jeszcze 64% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Reklama

Komentarze (7)

  • m(2017-04-12 16:04) Zgłoś naruszenie 50

    Zadne kategorie nie zlikwidują ludzkiej głupoty i zdroworozsądkowego myślenia. W internecie pełno filmów jak kierowcy omijają opuszczone półzapory lub przeciskają się przez opuszczone zapory. Jeśli kogoś nie stać na myślenie widząc przejazd ze znakiem stop lub pulsującą sygnalizacją oznaczającą zakaz wjazdu, to niech ginie na własne życzenie, byle by nie wyrządzał przy tym krzywdy innym.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • rzetelniej(2017-04-12 11:12) Zgłoś naruszenie 32

    Właśnie takie artykuły się dzieją, gdy autorzy nie mają pojęcia o temacie, który opisują.

    Odpowiedz
  • GAL(2017-04-12 12:31) Zgłoś naruszenie 31

    Mam czasem dość czytania informacji - manipulacji. Co nie otworzę artykuł, to porażą mnie wiadomości puszczone w eter przez laików dla jeszcze większych spekulantów- komentatorów. STOP! Przestaję czytać!Gal

    Odpowiedz
  • Tolek (2017-04-12 14:12) Zgłoś naruszenie 22

    Tak kręci się biznes Początkowo Pindolino miało jeździć tylko po trasach bez przejazdów kolejowych ale było za mało kasy więc puścili wszędzie gdzie się dało i na efekty nie trzeba było długo czekać.. Zabici i ranni..

    Odpowiedz
  • Marcin(2017-04-12 23:09) Zgłoś naruszenie 10

    Konieczne jest podniesienie kategorii przejazdów. Święta prawda. Dla bezpieczeństwa pasażerów

    Odpowiedz
  • Podlasiak (2017-04-13 08:34) Zgłoś naruszenie 00

    Co tam Hiszpania. Niech wezmą wskaźnik z Australii albo jakiegoś afrykańskiego kraju. To dopiero będzie porównanie. :-)

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Reklama