Przychody Orange Polska z usług telefonii stacjonarnej spadły do 5.520 mln zł w 2014 r. z 6.057 mln zł rok wcześniej, podał operator.

Przychody z samego dostępu wąskopasmowego spadły do 1.983 mln zł z 2.297 mln zł rok wcześniej, zaś z dostępu szerokopasmowego, TV i VoIP zmniejszyły się odpowiednio do 1.663 mln zł z 1.687 mln zł.

Jednocześnie liczba stacjonarnych łączy głosowych (rynek detaliczny) spadła do 4.512 mln z 4.741 mln rok wcześniej.

Detaliczne ARPU z usług głosowych telefonii stacjonarnej spadło do 41,4 zł z 44,2 zł rok wcześniej, zaś ARPU z usług dostępu szerokopasmowego, telewizji i VoIP było w tym okresie na stabilnym poziomie r/r i wyniosło 60,4 zł (60,3 zł rok wcześniej), podał też telekom.

"Przychody z usług stacjonarnych w 2014 r. pozostawały pod presją konkurencji ze strony innych graczy rynkowych oraz technologii mobilnych. Jednak utrata netto klientów telefonii stacjonarnej została ograniczona do 229 tys. wobec 346 tys. w roku 2013 r. Było to możliwe dzięki strategii łączenia produktów i konwergencji oraz powrotem klientów z usług hurtowych konkurencji" - czytamy w raporcie rocznym.

Przychody z dostępu szerokopasmowego, TV i VoIP spadły nieznacznie z powodu spadku netto bazy klientów, głównie w niekonkurencyjnej już technologii CDMA. ARPU z tych usług pozostało stabilne, podano również.

"W 2014 widać było znaczący wzrost popytu na szybki internet w technologii VDSL - baza usług w tej technologii wzrosła o 150% rok-do-roku i stanowiła 8% bazy klientów xDSL. W ubiegłym roku znacząco wzrosła kategoria przychodów pozostałych - o około 17%. Było to wynikiem wyższej sprzedaży sprzętu ICT oraz realizacji projektów infrastrukturalnych we współpracy z władzami samorządowymi, które były realizowane przez spółkę zależną TP Teltech" - czytamy dalej.

Orange Polska (dawniej TPSA i PTK Centertel) to wiodący dostawca usług telekomunikacyjnych w Polsce. Orange dostarcza m.in. usługi telefonii stacjonarnej, dostępu do internetu, telewizję oraz usługi transmisji głosu przez internet (VoIP), a także świadczy usługi telefonii komórkowej, w tym usługi trzeciej generacji w standardzie UMTS oraz usługi oparte na technologii CDMA.