statystyki

Czy rynek może oczekiwać ograniczenia procesów regulacyjnych? [OPINIA]

autor: Jakub Woźny17.04.2018, 07:36; Aktualizacja: 17.04.2018, 08:55
Obowiązek określenia warunków współpracy z innymi przedsiębiorcami stanowi jeden z najdalej idących środków regulacyjnych.

Obowiązek określenia warunków współpracy z innymi przedsiębiorcami stanowi jeden z najdalej idących środków regulacyjnych.źródło: ShutterStock

Nie jest przesadą stwierdzenie, że sukces albo porażka konkretnego biznesu telekomunikacyjnego czy określonych usług może zależeć od jednej decyzji prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Tak ogromna władza powinna podlegać i podlega szczegółowej kontroli oraz samokontroli.

Historia polskiej praktyki regulacyjnej rodzi jednak wątpliwości co do jej skuteczności. Obfituje bowiem w rozwiązania, które nie tylko nie prowadzą do założonych celów, lecz wręcz mogą przynieść skutki odwrotne do zamierzonych. Uchylenie postanowienia zdejmującego obowiązki regulacyjne z Orange, projektowana zmiana podstawy prawnej dostępu do kanalizacji kablowej tegoż operatora czy nałożenie obowiązków regulacyjnych na spółkę Emitel, to tylko niektóre z nich.

Jak podkreśla się w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, krajowe organy regulacyjne są zobowiązane realizować swoje zadania tak, aby promować wydajność gospodarczą, zrównoważoną konkurencję, efektywne inwestycje i innowacje oraz zapewnić maksymalne korzyści użytkownikom końcowym. Działania te powinny wykonywać w sposób obiektywny, przejrzysty, niedyskryminacyjny oraz proporcjonalny. Z punktu widzenia rynku telekomunikacyjnego szczególnie istotnym aspektem decyzji regulacyjnych UKE powinna być zatem ich racjonalność i przewidywalność. Zwłaszcza że rolę organu regulacyjnego należy oceniać szeroko – także jako kreatora polityki rynkowej.


Pozostało jeszcze 72% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane