Ministerstwo zamyka furtkę oszustom: SMS-y premium pod większym nadzorem

autor: Barbara Sowa07.03.2017, 07:45; Aktualizacja: 07.03.2017, 07:57
konsument, telekomunikacja, telefon

Wydatki na drogie SMS-y pod kontroląźródło: ShutterStock

SMS-y premium będą pod ściślejszym nadzorem. Rynkowa samoregulacja w usługach typu premium rate, czyli dodatkowo płatnych, jak loterie czy konkursy SMS, zawiodła. Resort cyfryzacji postanowił sięgnąć po bardziej radykalne środki. Jak wynika z naszych informacji, gotowe są wstępne założenia nowych regulacji w prawie telekomunikacyjnym.

Reklama


Pakiet zmian nakłada nowe obowiązki informacyjne na telekomy oraz organizatorów konkursów SMS-owych. Będzie konieczne uzyskanie każdorazowo wyraźnej zgody użytkownika na świadczenie usługi w danej cenie. Niezależnie od tego, czy chodzi o dodatkowo płatny SMS czy droższe połączenie. Obecnie konsument teoretycznie powinien otrzymać informację o wysokości opłaty. W praktyce zgodę na subskrybowanie wysokopłatnej usługi może wyrazić nieświadomie. Na przykład odpisując na zaczepnego SMS-a. Na takich lukach żerują oszuści.

– Musimy mieć świadomość, że to ciągła zabawa w policjantów i złodziei. Zamknięcie jednej furtki automatycznie uaktywnia nieuczciwych przedsiębiorców, którzy szukają kolejnych furtek – wyjaśniał posłom problem z SMS-ami premium Piotr Woźny, wiceminister cyfryzacji. Najważniejsze problemy to jego zdaniem darmowe, ale zachęcające do zakupu usługi lub prenumeraty SMS-y, których blokowania nie przewiduje polskie prawo, oraz brak wystarczającej informacji. – Często jest ona napisana w tak skomplikowany sposób, że uczestnik nie wie, ile go to będzie kosztować – zauważył wiceminister.

Z nieoficjalnych informacji wynika, że w planowanych zmianach znalazły się m.in. limity kwotowe. Do tej pory klienci mogli dobrowolnie zgłosić operatorowi maksymalną kwotę, jaką chcą przeznaczyć na usługi o podwyższonej płatności. Teraz określenie pułapu będzie obowiązkowe i zatwierdzane w umowie. Resort zamierza wprowadzić obowiązkowe cztery progi kwotowe, których przekroczenie będzie skutkowało zablokowaniem usługi i nabijania rachunków z tego tytułu – 0 zł, czyli całkowita blokada tego rodzaju usług, 35, 100 i 200 zł. Przy czym abonenci, którzy sami nie wskażą limitu wydatków na dodatkowo płatne SMS-y i połączenia, zostaną z automatu przypisani do drugiej grupy – 35 zł. Po przekroczeniu limitów w celu dalszego korzystania z usługi abonent będzie musiał zmienić umowę i określić wyższy próg.

Wedle nowych zapisów ministerstwa klient – zarówno abonamentowy, jak i właściciel prepaida – za każdym razem ma otrzymywać informację o możliwości zablokowania usługi. A w billingu przesyłanym przez operatora znaleźć mają się dane nie tylko o numerach usługi, za którą zapłaciliśmy, ale też dane identyfikujące dostawcę danej treści. Z tym był największy problem. UOKiK przyznaje, że konsumenci rzadko mają świadomość istnienia całego łańcucha podmiotów zaangażowanych w świadczenie usług premium i najczęściej kierują reklamacje do swojego operatora.


Pozostało jeszcze 33% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (11)

  • Gosc(2017-03-07 08:48) Zgłoś naruszenie 103

    SMS Premium tyle mi sciagneli ze po pewnym czsie zorientowalam sie ze na koncie brakuje 30zl.Co dziennie otrzymywalam SMS i poszlam do opetratora oni nic nie moga zrobic jak tak mozna okradac klientow.To powinno sie natychmiast zlikwidowac jakim prawem nie moge tego zablokowac.Ja sie nie musze znac na tym operator powinien pytac sie czy ja to sobie zycze to oszustwo.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Nareszcie !!!!!(2017-03-07 09:08) Zgłoś naruszenie 155

    SMS Premium w 99% służą Oszustom i Krętaczom. Nawet firmy telekomunikacyjne są z oszustami w zmowie. Bo jak wytłumaczyć fakt, gdy po zakupie modemu LTE z kartą SIM już w momencie właczenia modemu dostałem SMSy Premium po 30zł. Nie miałem nawet świadomości ich otrzymywania bo modem nie miał wyświetlacza, a nazwę rozgłoszeniową i hasło wpisał mi pracownik Operatora. Dopiero na Fakturze zobaczyłem 600zł za 20 dni jakoby SMSów Premium których nie widziałem ani nie odbierałem bo robił to z automatu Router LTE. Operator "łaskawie" odłaczył SMS Premium...... z listy usług Routera - Ciekaw jestem ile to osób w Kraju zostało tak oszukanych?????

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • ken(2017-03-07 11:27) Zgłoś naruszenie 10

    NIe

    Odpowiedz
  • Mała pomoc(2017-03-08 10:33) Zgłoś naruszenie 30

    Operator na wniosek klienta ma obowiązek zablokować wysyłanie sms-ów o podwyższonej opłacie. Czasem też da się ustawić limit kwotowy. Jak nie masz możliwości wysłania takiego sms-a to przypadkiem niczego nie potwierdzisz.Koszt takiego sms-a musi być też podany w jego treści. Coś typu "wyślij w odpowiedzi sms o treści.. ZA i tu kwota". Czasem cena jest podana w regulaminie usługi. Link do strony musi być w takim sms. Warto wcześniej poczytać (z komputera na wszelki wypadek, bo linki czasem pobierają wirusy) Tam MUSI być podany sposób wyłączenia serwisu Fakturę można zawsze reklamować. Poza tym czasem sieć udostępnia portal na którym można pozmieniać wykupione usługi.

    Odpowiedz
  • PRO-FAN(2017-03-09 08:13) Zgłoś naruszenie 41

    wiec pan WICEMINISTER od dawna wie ze oszuści wymuszają na klientach sms premium i ze umowy same się "podpisują".i teraz "może należy cos z tym zrobić" hahaha!! kupa smiechu.złodzieje kradna,operatorzy licza zyski z oszustwa a pan WICEMINISTER myśli. Ciekawe jaka zrobi mine pan WICEMINISTER jak NIESWIADOMIE klikając w internecie kupi samochod za 2 miliomy!

    Odpowiedz
  • Na Wnuczka ....to Pikuś(2017-03-09 19:52) Zgłoś naruszenie 60

    Jak dobrze napiszesz regulamin..... To Doisz Frajera aż furczy i nikt Ci nic nie zrobi.

    Odpowiedz
  • logiczny(2017-03-14 13:33) Zgłoś naruszenie 20

    a powinno być prosto (i bez konieczności zmiany prawa): PROKURATOR wszczyna postępowanie wobec Zarządu Telekomu o współudział w wyłudzeniu (jest dzisiaj na nto konkretny paragraf w kodeksie karnym - "..kto podstępem lub wykorzystując niewiedzę doprowadza ...." I zaraz by się skończyło ...

    Odpowiedz
  • Anndrzej(2017-03-15 10:56) Zgłoś naruszenie 30

    Nareszcie!!! Mamy pierwszy rząd, który zabiera się za tego typu oszustwa:) A dotychczas przez tyle lat żadna władza nic z tym nie zrobiła, pozdro!

    Odpowiedz
  • Witold Seredyński(2017-03-25 20:22) Zgłoś naruszenie 00

    Dla mnie skandalem jest jakiekolwiek płacenie za sms przysyłany do mnie. Dziwię się, że tak trudno to zwalczyć. Wystarczy zakazać.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie

Polecane

Reklama