Samorządy terytorialne, podobnie jak firmy, muszą dbać o wizerunek. I to zarówno wśród swoich mieszkańców, jak i gości. Włodarze coraz częściej mają tego świadomość i śmielej wykorzystują nowe technologie.
Dziennik Gazeta Prawna
Dziennik Gazeta Prawna
Dziennik Gazeta Prawna
Dziennik Gazeta Prawna
Podstawą ich działań jest oczywiście internet. Z dobrym skutkiem – co można zauważyć, obserwując strony gmin – zwycięzców tegorocznego Rankingu Samorządowa Perła Internetu. Samorządy wiedzą, że miarą ich popularności u obywateli jest przede wszystkim dostęp do przedstawicieli władz oraz wymiana informacji. Nauczyły się też zabiegać o turystów i inwestorów. – Włodarze stają się coraz bardziej otwarci i zauważają wymierne korzyści, jakie niesie za sobą budowanie strategii marketingowych miejsc – mówi Tomasz Mikołajczyk, prezes Fundacji Best Place. Zwłaszcza małe gminy, dysponujące niewielkim budżetem na działalność marketingową, powinny zwrócić się w stronę komunikacji online.
Polityka i turystyka
Szczególnym przypadkiem są samorządy, w których silnie rozwija się ruch turystyczny. Adam Esden-Tempski z agencji Brandflower zwraca uwagę, że samorządy coraz częściej promują walory turystyczne regionów oraz ich atrakcyjność dla potencjalnych inwestorów.
Tak robi gmina Kołobrzeg, która została laureatem tegorocznej edycji rankingu Samorządowa Perła Internetu organizowanego przez Gazetaprawna.pl w kategorii „gmina wiejska”. Strona jest czytelna i dostępna dla każdego, ale wyraźnie widać, że gmina mocno koncentruje się na swoim turystycznym charakterze.
– Budowa strategii promocji w internecie w przypadku takiego samorządu jak nasz wymaga dwutorowego działania. Musimy pamiętać zarówno o mieszkańcach, jak i turystach. W strategii trzeba więc ująć stały monitoring potrzeb internauty – mieszkańca, turysty, przedsiębiorcy – aby wiedzieć, jakich informacji oczekują, co ich przyciągnie i zainteresuje, oraz podać to w łatwy i przystępny sposób – mówi Tomasz Jankowski, pracownik ds. public relations w Urzędzie Gminy Kołobrzeg. Dlatego strona gminy oferuje informacje sprofilowane dla konkretnego odbiorcy. Część dla turystów zawiera informacje dotyczące rejestru zabytków, ośrodków wczasowych czy agroturystyki w regionie. Wszystko okraszone jest filmami promującymi gminę.
Jasne cele
Przy korzystaniu z internetu do celów promocyjnych liczą się przede wszystkim celowość i skuteczność działań oraz dobry pomysł. Samorząd powinien jasno określić, z jakimi zagadnieniami chce być kojarzony, i wybrać te, które go odróżniają. – Celem dobrej strategii powinna być odpowiedź na pytanie, dlaczego ma do nas przyjechać turysta albo dlaczego właśnie tu warto zlokalizować swoją inwestycję. Kolejnym krokiem powinien być odpowiedni dobór narzędzi społecznościowych, które będą najlepiej odpowiadały tym potrzebom – zauważa Adam Mikołajczyk z Fundacji Best Place.
Tychy raczej nie kojarzą się z turystyką, ale już sama nazwa witryny, czyli widoczny w wyszukiwarce Google metaopis „Tychy – dobre miejsce”, pozytywnie nastraja odwiedzających. Tychy, których strona samorządowa wygrała w rankingu w kategorii „Miasta powyżej 100 tysięcy mieszkańcow”, postawiły na transparentny podział boksów na górze, tak by każdy mieszkaniec, inwestor czy turysta bez trudu odnalazł potrzebne informacje. Warto dodać, że na stronie pojawiają się tak ważne dla mieszkańców elementy jak platforma ePUAP oraz profil zaufany. Wykorzystując go, obywatel może załatwić sprawy administracyjne (np. wnoszenie podań, odwołań, skarg) drogą elektroniczną, bez konieczności osobistego udania się do urzędu.
Stawiają na aktualność
– Trzeba pamiętać, że nie wystarczy tylko stworzenie nowoczesnej strony internetowej, która pochłonie gigantyczne pieniądze. Strona ma służyć mieszkańcom, musi być aktualizowana, a kanały w social media służyć komunikacji z obywatelami – podpowiada Ada Kondratowicz z PR Expert.
Doskonale wie o tym Piotrków Trybunalski, laureat rankingu w kategorii „Miasto poniżej 100 tysięcy mieszkańców”, który postawił na przejrzystą stronę internetową. Strona pozwala na oglądanie materiałów wideo pochodzących z lokalnej stacji telewizyjnej. Informacje zostały też podzielone ze względu na profil osób odwiedzających.
– Portal miejski www.piotrkow.pl z roku na rok bije rekordy oglądalności. Ponad 200 tys. użytkowników w ubiegłym roku. Dało to ponad 1,6 mln odsłon. Dla porównania w 2011 r. było to 160 tys. użytkowników oraz 1,3 mln odsłon – mówi Tomasz Bąkowicz, kierownik wydziału promocji UM Piotrków Trybunalski.
Mieszkańcy znajdą na stronie najważniejsze aktualne informacje prawne. Strona umożliwia nie tylko załatwienie sprawy w urzędzie po wcześniejszej rezerwacji kolejki do stanowisk BOM, lecz także umówienie wizyty urzędnika w domu, co jest nowatorskim rozwiązaniem.
Nie monolog, ale dialog
W komunikacji warto postawić również na interaktywność – zdjęcia czy filmy to obecnie najważniejsze elementy mediów społecznościowych. – Reportażowy charakter komunikacji zbuduje poczucie autentyczności i stałej obecności. Komunikacja w internecie jest żywym organizmem i nie wystarczy być afiszem informacyjnym. Ludzie oczekują dialogu, a social media ten dialog umożliwiają. Warto potraktować to jako szansę, a nie zagrożenie, i wykorzystać ten głos, by być jak najbliżej ludzi, którzy odwdzięczą się tym samym – radzi Ada Kondratowicz z PR Expert.
Krosno Odrzańskie, laureat rankingu w kategorii „Gmina miejsko-wiejska”, ma nie tylko czytelną stronę internetową, lecz także inne rozwiązania, dzięki którym mieszkańcy wiedzą, co dzieje się w ich mieście. Jest to m.in. system powiadomień SMS i newsletter, do których można zapisać się bezpośrednio ze strony głównej. Krosno postawiło również na obecność w popularnych serwisach społecznościowych: Facebook i Instagram. Menu z dostępem do serwisów jest obecne z użytkownikiem przez cały czas odwiedzania strony. Informacja o dyżurze specjalisty w urzędzie, umiejscowiona na stronie, prowadzi również do profilu urzędnika na FB.