Czym jest inteligentna metropolia? Jakie wymagania muszą spełniać współczesne miasta, żeby być SMART? Już po raz czwarty, na terenie Amberexpo w Gdańsku odbędzie Międzynarodowy Kongres SMART METROPOLIA, który w tym roku odbywać się będzie pod hasłem „Metropolia czasu wolnego”.

W Kongresie weźmie udział około 500 uczestników i wystawców. Jego tematyka została podzielona na 6 bloków: przestrzeń miejska, zarządzanie miastem, nowoczesne myślenie o odpadach, sport i rekreacja, kultura oraz kuchnia regionalna. Obradom towarzyszą Targi Techniki Przemysłowej, Nauki i Innowacji Technikon, Targi Recyklingu i Ekologii Re:miasto oraz Forum Energii.

- Inteligentne miasta, to miasta które mają długofalową wizję rozwoju. Znają potrzeby swoich mieszkańców i potrafią z nimi współpracować. Smart nie oznacza wyłącznie innowacyjności i nowych technologii. Inteligentne miasta to miasta dialogu, otwartości, kreujące przestrzeń publiczną dla wszystkich - mówi Radosław Ciszewski, wiceprezes Instytutu Samorządowego, patrona merytorycznego Kongresu.

Przemysł czasu wolnego
Kongres skierowany jest między innymi do osób zarządzających miastem, przedstawicieli władz centralnych i terenowych, samorządowców, pracowników sektora usług turystycznych, wydziałów architektury krajobrazu, animatorów sportu i kultury miejskiej.

Ponad 70 procent ludności Unii Europejskiej stanowią dziś mieszkańcy miast, co oznacza, że niemal ¾ obywateli Unii mieszka w dużych aglomeracjach – mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. - Aby podołać wyzwaniom urbanizacji, władze miejskie muszą znaleźć sposób na zaspokojenie coraz wyższych oczekiwań mieszkańców. Nikt nie ma monopolu na dobre rozwiązania. Dlatego tak ważna jest wymiana doświadczeń i umiejętność ich doskonalenia.

Oferta dotycząca miejsc spędzania czasu wolnego jest niezwykle ważna dla rozwoju miasta. Strefy odpoczynku i aktywności społecznej zapewniają większą integrację mieszkańców i wspierają tworzenie więzi międzyludzkich.

- W miastach jest przyjazna przestrzeń publiczna, ich gospodarze powinni tak ją tworzyć i tak nią zarządzać, by mieszkańcy coraz chętniej i powszechniej z niej korzystali – mówi Paweł Orłowski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. - Poprawia to atrakcyjność miasta jako miejsca zamieszkania, wpływa na dobre samopoczucie mieszkańców, ale także stanowi impuls dla lokalizacji biznesu, między innymi tego związanego z rozrywką, rekreacją, kulturą czyli tzw. lifestylem.

Metropolitalny szlak kulinarny
Organizatorzy panelu poświęconego kulinariom są przekonani, że znajomość kuchni regionalnej, zgłębianie jej tradycji, smakowanie jej specjałów to najlepsza droga nie tylko do poznawania ludzi i zwyczajów, ale i promowania regionu.

- Turystyka kulinarna jest trendem, który według mnie zdominuje całkowicie najbliższe lata. Nie tylko reszta świata, ale przede wszystkim Polska i Polacy potrafią w tej kwestii zaskoczyć – mówi Tomasz Jakubiak, szef kuchni i dziennikarz kulinarny, gospodarz popularnego programu telewizyjnego „Jakubiak w sezonie”. – Każde miasto powinno podjąć próbę odpowiedzi na pytanie, czy aby na pewno rozumie potrzeby swoich mieszkańców. Ludzie migrują pomiędzy dużymi miastami, bo wciąż czegoś im brakuje, więc chyba warto odpowiedzieć na pytanie, czego? Może właśnie dobrej kuchni?

Sport i kultura miejska
Znaczące wydarzenia sportowe i kulturalne to znakomity sposób na zbudowanie marki metropolii, jako wielofunkcyjnego ośrodka przygotowanego pod względem logistycznym i infrastrukturalnym do obsługi mieszkańców i turystów.

- Nie ma lepszego sposobu wykorzystania czasu wolnego niż aktywność fizyczna – przekonuje Adam Korol, znakomity sportowiec, Minister Sportu i Turystyki. – Sport nie tylko wpływa na naszą sprawność i tworzy kulturę aktywnego spędzania czasu, ale także pomaga zawiązywać lokalne społeczności – mówi minister Korol i dodaje, że sąsiedztwo Kongresu ze Stadionem Miejskim w Gdańsku, jednym z najpiękniejszych obiektów sportowych na świecie, jest dowodem na to, że Kongres odbywa się w najlepszym z możliwych miejsc.

Podobną rolę w życiu miasta pełni kultura. Wg Czesława Mozila, wokalisty, i kompozytora pozwala ona nie tylko poprawić zakres i jakość oferty skierowanej do odbiorców, ale także umacnia poczucie tożsamości i wyzwala kreatywność mieszkańców.

- Wokół infrastruktury kulturalnej od dawna koncentrowało się życie wielu ośrodków i to nie tylko dużych obiektów, ale również świetlic osiedlowych. Najważniejsze, by kultura była dla obywateli na wyciągniecie ręki. Jestem pewien, że wielu z nich po nią sięgnie z korzyścią dla obu stron – twierdzi muzyk.

Dwa dni obrad i targów
IV Międzynarodowy Kongres SMART METROPOLIA odbędzie się w dniach 22-23 października. Patronat wydarzeniem objęli między innymi Minister Sportu i Turystyki, Minister Administracji i Cyfryzacji, Marszałek Województwa Pomorskiego, Prezydent Miasta Gdańska czy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Wśród zaproszonych gości znaleźli się: Elżbieta Bieńkowska - Europejska Komisarz ds. Rynku Wewnętrznego i Usług, Adam Korol - Minister Sportu i Turystyki, Paweł Orłowski - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju a także goście z zagranicy: Michael Müller – Burmistrz Berlina, Ada Colau – Burmistrz Barcelony czy Christian Estrosi – Mer Nicei.

Udział w Kongresie jest całkowicie bezpłatny, dlatego też o rejestracji uczestników decydować będzie kolejność zgłoszeń. Szczegóły dotyczące programu i zasad rejestracji znajdują się na stronie www.smartmetropolia.pl