statystyki

Odpady: Rusza ostra walka z szarą strefą. Nawet milion złotych kary za brak wpisu do bazy danych

autor: dr Bartosz Draniewicz12.06.2018, 09:46; Aktualizacja: 12.06.2018, 10:06
W Polsce wciąż nie funkcjonuje efektywny system nadzoru nad odpadami.

W Polsce wciąż nie funkcjonuje efektywny system nadzoru nad odpadami.źródło: ShutterStock

Do 1 mln zł kary może zapłacić niebawem przedsiębiorca za brak wpisu w nowej bazie o odpadach. A gdy rządowy projekt walki z pożarami na składowiskach wejdzie w życie – nawet 2 mln zł.

Już 24 lipca 2018 r. upłynie termin na złożenie wniosku o dokonanie wpisu do rejestru stanowiącego element „Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami” (dalej: BDO). Obowiązek ten dotyczy przedsiębiorców prowadzących działalność w obszarze gospodarowania odpadami lub produktami, którzy generują znaczące ilości odpadów, np. wprowadzających pojazdy czy też produkty w opakowaniach. Część podmiotów zostanie wpisana z urzędu, jednak spora grupa będzie musiała dokonać wpisu samodzielnie. W tej drugiej grupie może być nawet ponad 100 tys. przedsiębiorców. Prowadzenie działalności bez wpisu będzie skutkowało nałożeniem administracyjnej kary pieniężnej w wysokości nawet do 1 mln zł. Ponadto przedsiębiorcy muszą pamiętać o konieczności dokonywania corocznych opłat rejestracyjnych. Przedstawiamy zasady dokonywania wpisu do BDO i nowe obowiązki.

W Polsce wciąż nie funkcjonuje efektywny system nadzoru nad odpadami. Dokumenty, ewidencje oraz sprawozdania były do tej pory sporządzane w tradycyjnej formie pisemnej i najczęściej trafiały na półki i do pudeł, gdzie nie były prawidłowo (o ile były w ogóle) weryfikowane, co wynika również z trudności z uzyskaniem danych do ich sprawdzenia. Ustawodawca przewidział, że remedium ma stać się system teleinformatyczny. Zgodnie z art. 238 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 992 – dalej u.o.) tworzy się „Bazę danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). Data uruchomienia była wielokrotnie przesuwana. Ostatecznie powstała 24 stycznia 2018 r. Komunikat o jej utworzeniu ukazał się w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, nr 118 z 24 stycznia 2018 r.

Część większej bazy

Zgodnie z art. 49 ust. 1 u.o. marszałek województwa prowadzi rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Rejestr ten stanowi integralną część bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (art. 49 ust. 1 u.o.) i jest tworzony łącznie z nią (art. 234 ust. 1 u.o.). W praktyce będzie pierwszym funkcjonującym jej modułem. Cała kompletna baza ma zacząć funkcjonować w 2020 r.

Podmioty, które objęte są obowiązkiem złożenia wniosku o wpis do rejestru, mają czas na dokonanie tego w terminie sześciu miesięcy od jego utworzenia (art. 234 ust. 2 u.o.), a więc do 24 lipca 2018 r.


Pozostało jeszcze 82% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • czyli wysypisk już nie będzie...(2018-06-12 17:02) Zgłoś naruszenie 00

    ale odpady do kosztownej utylizacji zostają ..... Dobry byzness zrobiły Gminy. teraz zapłacą miliony za utylizację

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane