statystyki

Czy wójtowi bez absolutorium przysługuje skarga do sądu?

autor: Leszek Jaworski13.04.2018, 18:00
NSA wyjaśnił, że po podjęciu uchwały w sprawie nieudzielenia absolutorium uchwałę taką przekazuje się do regionalnej izby obrachunkowej jako organu nadzoru, stosownie do art. 90 ust. 2 u.s.g. Organ ten bada zgodność uchwały z prawem.

NSA wyjaśnił, że po podjęciu uchwały w sprawie nieudzielenia absolutorium uchwałę taką przekazuje się do regionalnej izby obrachunkowej jako organu nadzoru, stosownie do art. 90 ust. 2 u.s.g. Organ ten bada zgodność uchwały z prawem.źródło: ShutterStock

Jestem wójtem gminy. Obawiam się, że rada gminy nie udzieli mi absolutorium z wykonania budżetu. Oczywiście się z tym nie zgadzam. Jaka jest dalsza procedura? Czy mogę złożyć skargę do sądu administracyjnego?

Wójt jako organ wykonawczy nie może skutecznie wnieść skargi do sądu administracyjnego w trybie art. 101 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) na uchwałę rady gminy w sprawie nieudzielenia temu organowi absolutorium z tytułu wykonania budżetu. Legitymacja taka przysługuje natomiast osobie piastującej ten urząd. Zgodnie z art. 101 ust. 1 u.s.g. każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego.

Zdaniem NSA wyrażonym w postanowieniu z 10 stycznia 2018 r. (sygn. akt II GSK 4237/17) wójt (burmistrz, prezydent miasta) będący organem gminy nie ma legitymacji do skarżenia uchwały rady tej gminy. Nie jest on więc podmiotem, którego interesu prawnego dotyczy uchwała rady gminy w przedmiocie nieudzielenia absolutorium. Naruszenie interesu prawnego uchwałą rady gminy może odnosić się do osoby piastującej funkcję organu wykonawczego, a nie organu jako takiego. Artykuł 101 ust. 1 u.s.g. nie odnosi się do naruszenia interesu prawnego jednego organu gminy przez inny organ gminy (por. postanowienie NSA z 15 kwietnia 2014 r., sygn. akt II GSK 38/14).

W ocenie NSA nie można uznać, że podjęcie przez radę miasta uchwały o nieudzieleniu absolutorium prezydentowi miasta doprowadza w sposób bezpośredni (czy nawet pośredni) do zmiany zakresu praw lub obowiązków osoby pełniącej funkcję prezydenta miasta. Udzielenie bądź odmowa udzielenia absolutorium nie jest równoznaczne z przyznaniem temu organowi uprawnienia bądź nałożeniem obowiązku wynikającego z przepisu prawa. Rada gminy, podejmując uchwałę w sprawie absolutorium, nie realizuje wobec wójta zadań organu administracji publicznej, lecz spełnia funkcje kontrolne wobec niego jako organu wykonawczego, a uchwała o nieudzieleniu absolutorium jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie jego odwołania.


Pozostało jeszcze 59% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane