statystyki

Jak przygotować gminę do nowych zasad selektywnej zbiórki odpadów komunalnych

autor: Urszula Mirowska-Łoskot, Marcin Nagórek14.06.2017, 09:48
śmieci

Nowe zasady segregacji odpadów nakładają na gminy sporo nowych obowiązków. Jednak samorządowcy mogą się spokojnie do nich przygotowywać. Mimo że nowe wymogi wejdą w życie już 1 lipca, to gminy nie muszą zrywać kontraktów zawartych z firmami śmieciowymi.źródło: ShutterStock

Od 1 lipca br. zacznie obowiązywać rozporządzenie z 29 grudnia 2016 r. ministra środowiska w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz.U. z 2017 r. poz. 19). Gminy będą musiały dostosować do niego zasady segregacji śmieci obowiązujące na ich terenie. Przede wszystkim ujednolici ono w całej Polsce kolorystkę i sposób oznaczania pojemników na odpady. Wprowadzi także obowiązkowy podział odpadów na:

Reklama


● ETAP 1 Analiza problemu

– Z uwagi na to, że 1 lipca wejdzie w życie nowe rozporządzenie w sprawie segregacji odpadów, musimy się zastanowić, jakie działania będzie trzeba podjąć w najbliższym czasie – zwrócił się wójt do uczestników spotkania.

– Ojej – zatroskał się skarbnik – dlaczego tak późno się do tego zabieramy, pewnie potrzebna będzie zmiana stawek, a chyba już nie zdążymy zwołać rady i podjąć uchwały na czas. Czy możemy więc zastosować w niej zapis, że uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w dzienniku urzędowym z mocą obowiązującą od 1 lipca br.?

– Niestety taki zapis może zostać uznany za wadliwy przez regionalną izbę obrachunkową w toku postępowania nadzorczego – odparł Marcin Zagajewski.

CO NA TO PRAWO? RADA 1

– Spokojnie, panie Jerzy – odezwał się wójt. – Na wywiązanie się z nowych wymogów mamy jeszcze kilka miesięcy, ponieważ umowa na wywóz i zagospodarowanie odpadów komunalnych kończy się dopiero pod koniec roku – dodał.

– Zgadza się – wtrącił się radca prawny. – Jeszcze przez kilka miesięcy możemy odbierać śmieci zgodnie z dotychczasowymi zasadami, mimo że nowe prawo formalnie będzie już obowiązywało – wskazał. – Jak wynika z rozporządzenia, gminy nie muszą zawierać nowych umów z firmami wywożącymi nieczystości. Te obowiązujące w dniu wejścia w życie rozporządzenia, które określają wymagania w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób niezgodny z nowym prawem, zachowają ważność na czas, na jaki zostały podpisane, jednak nie dłużej niż do 30 czerwca 2021 r. – wyjaśniał Marcin Zagajewski. – Nasza umowa kończy się 31 grudnia 2017 r. Trzeba będzie zatem ogłosić przetarg i wyłonić firmę, która będzie zbierała śmieci zgodnie z wymogami nowego prawa od przyszłego roku – uzupełnił.

– Musimy się zastanowić, jaki system chcemy przyjąć. Czy spełnić tylko minimum wskazane w ustawie, czy pójść dalej – wtrąciła Anna Zakrzewska. – W naszej gminie zbieramy śmieci w podziale jedynie na dwie frakcje – suche i mokre, przecież potem i tak wszystko trafia do sortowni. Ale z uwagi na zmianę przepisów będziemy musieli dokupić pojemniki przynajmniej na następne dwie. I kolejny kontener trzeba zarezerwować na odpady zmieszane. Możemy też jeszcze oddzielnie zbierać inne surowce. Są takie gminy w Polsce, które rozdzielają śmieci na siedem frakcji – dodała.

– Każdy kolejny pojemnik to dodatkowe koszty. Chyba chce mnie pani z torbami puścić. Przecież jak mieszkańcy dowiedzą się, że mają wyrzucać śmieci przykładowo do pięciu pojemników i jeszcze za tę przyjemność więcej płacić, bo ceny za wywóz odpadów podskoczą, nie podarują mi tego w przyszłorocznych wyborach. Na początku musimy ograniczyć się do minimum, które jest wskazane w rozporządzeniu – oburzył się wójt.

– Może znajdzie się inny sposób, żeby aż tak bardzo nie podnosić kosztów – wszedł w słowo skarbnik. – Moglibyśmy polepszyć nadzór nad ściągalnością opłat śmieciowych i wprowadzić do deklaracji wymóg składania przez właściciela nieruchomości dokumentów dotyczących innych osób, np. potwierdzających ich stałą nieobecność na nieruchomości albo oświadczenia o zamieszkiwaniu poza terenem tej gminy ze wskazaniem miejsca zamieszkania, poświadczonego przez właściciela nieruchomości, na której się obecnie zamieszkuje. Bo w deklaracjach mamy prawie same jedno i dwuosobowe gospodarstwa. A rzeczywistość jest inna – wyjaśniał skarbnik.


Pozostało jeszcze 86% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Komentarze (4)

  • młody(2017-06-14 10:10) Zgłoś naruszenie 60

    Ciekawy jestem co oni jeszcze wymyślą dla naszego dobra?"

    Odpowiedz
  • Marek112(2017-06-18 10:36) Zgłoś naruszenie 00

    Nie segreguje i nie będę

    Odpowiedz
  • bezsens(2017-06-14 11:42) Zgłoś naruszenie 00

    Oczywiście, że selektywna zbiórka odpadów to konieczność, ale pod warunkiem, że robiona z głową! Tymczasem w Polsce mamy skórkę za wyprawkę - taka zbiórka w miastach zwiększa zanieczyszczenie środowiska, bo bardzo wzmaga smog i hałas. Śmieci są wywożone przez kilka firm, kilka śmieciarek, z każdego pojemnika przez inną, przy czym te śmieciarki są stare i zdezelowane. Np. na mojej 100-metrowej ulicy są 4 śmietniki - a to daje mieszkańcom 96 komór gazowo-akustycznych na miesiąc (2 razy w tygodniu x 4 pkty odbioru x po 3 pojemniki x 4 tygodnie). Można by zredukować liczbę tych śmietników o połowę, ale ustawa nie pozwala (każda posesja musi mieć swój). Płuca i uszy pękają...

    Odpowiedz
  • Zgłoszenie przestępczości zorganizowanej i zbrodni(2017-06-14 15:59) Zgłoś naruszenie 00

    Rzeczywista wartość wszystkich firm i przedsiębiorstw całej gospodarki jak i dochód w rzeczywistości pojedyncze, została przestępczo wielokrotnie powielona i jest aktualnie okradana wielokrotnie przez domnożone akcjonariaty firm i przedsiębiorstw i kolejnych ich właścicieli i udziałowców całkowitych jak kolejni/ne udziały we własności, czyli obligacje skarbu państwa i znowuż kolejne dopisane wyceny tych samych majątków i dochodów w notowaniach bankowych przez ich prywatnie i przestępczo przypisanych kolejnych właścicieli i kolejnych stuprocentowych udziałowców którzy współpracowali w przestępczej piramidzie i tradycyjnie we władczej korupcji okradli uprzednio, czyli na przełomie 80-tych i 90-tych lat majątek i mienie państwowe, wykupując akcje robotnicze przy pomocy dodruku narodowych banków i państw i kradzieży, oficjalnie zdublowany majątek i mienie nazwano obligacjami skarbu państwa, faktycznie w większości sprywatyzowany i już przestępczo dublujący dochody firm i przedsiębiorstw państwowych i także sprywatyzowanych w większości przez przestępców z dodruku i fałszowanych notowań bankowych, jak i dodatkowo te same wartości i wyceny w rzeczywistości pojedyncze, zostały po raz kolejny pomnożone, jak i dochody od nich w wycenach akcji banków na giełdach akcyjnych które mają w swoich wycenach też ujęte obligacje już w ten sposób zdublowanych majątków firm i przedsiębiorstw skarbu państwa, jak i dodatkowo po raz czwarty(!) w notowaniach giełdowych akcyjnych przestępczo powielono stuprocentowe udziały całościowe, czterokrotnie, jak i powielone czterokrotnie i przestępczo wypłacane dochody okradanych przestępczo tych samych firm i przedsiębiorstw i majątku dochodowego państwowego obywateli pracujących przez wielokrotnie dopisywane kolejne akcjonariaty okradające kilkukrotnie w rzeczywistości pojedyncze majątek i mienie corocznie, co najmniej czterokrotnie(!), to ogromne przestępstwa ze skutkami także przestępczymi i zbrodniczymi. Gigantyczna coroczna kradzież kilkukrotnie przewyższającej wartość rzeczywistą pojedynczego majątku wszystkich firm i przedsiębiorstw ujętych w ich kapitałach zakładowych powoduje też rosnące obciążenie budżetu kredytami sprywatyzowanego i przestępczego sektora finansów i dopłaty dla ukrycia coraz większej kradzieży, wyprowadzając majątek i wykupując kolejne udziały w funduszach i subfunduszach, a także osiągając ściśle przestępcze dochody z czterokrotnie powielonych dywidend i wypłat od pojedynczych wartości, co kwalifikuje wszystkie firmy i przedsiębiorstwa ich majątki i dochody notowane na giełdach i wielokrotnie okradzione przez wszystkich przestępczo domnożonych kolejnych stuprocentowych udziałowców i właścicieli, ściśle przestępczych i przestępczo domnożonych kolejnych trzech stuprocentowych akcjonariatów do przejęcia całego ich mienia przestępczych notowań i udziałów wycen i pojedynczego w rzeczywistości, czyli wszystkich rzeczywistych majątków od wszystkich udziałowców także współpracujących w przestępstwie i przystających na okradanie i krycie tak przestępczych ogromnie praktyk, wskutek okradania wielokrotnego każdego roku powyżej wartości majątku i kapitału, jak i masowych przestępczych i zbrodniczych skutków, uprawnia organy państwa pełnoprawnie do przejęcia wszystkich majątków firm i przedsiębiorstw ujętych w wykazie skarbu państwa i wycenach giełdowych akcyjnych, jak i przejętych uprzednio i sprywatyzowanych przestępczo do przejęcia na własność wyłączną skarbu państwa oficjalnie i bezpowrotnie. Skutki tak ogromnych przestępstw są dotychczasowo dosłownie nie tylko mordercze dla gospodarek państwowych, ale rzeczywiście dla ogromnej liczby obywateli wykorzystywanych do niewolniczych prac bez umów o pracę i emerytur, jak i ubezpieczeń zdrowotnych w celowo utworzonej przestępczej szarej strefie, okradanych i mordowanych, także w licznie ustawianych rozwodach dla przykrycia współpracujących przestępczo prokuratur, sądów i władz ludzi organów państwa, jak i mordowanych mężczyzn i byłych mężów po kradzieżach, często wskutek wyroków rozwodowych sądowych, jak i fałszywych wycen zaniżających stan majątków tuż przed rozwodem, lub krótko po i doprowadzanych do bezdomności w sposób zorganizowany masowo, a więc takie jak wyżej gigantyczne przestępstwa finansowe są również ściśle zbrodniczymi i to w skutkach masowych. To zorganizowana przestępczość, mnogi mord, który jest także ukrywany przez planowe i mnogie domnażanie sierot i dzieci w sierocińcach i klasztorach, jak i kryty w statystykach kradzieżą danych osobowych osobom zamordowanym w dublowanych statystykach państwowych i kościelnych, powielanych danych osobowych i po zabiciu ofiary są chowane licznie na cmentarzach komunalnych, przykościelnych i przyklasztornych, szpitalnych, terenach podmiejskich i leśnych i utylizowane także w spalarniach odpadów komunalnych. To są przecież gigantyczne okrutne przestępstwa i zbrodnie zorganizowane.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama