statystyki

Poradnia samorządowa z 14 czerwca 2017

autor: Leszek Jaworski14.06.2017, 09:11; Aktualizacja: 14.06.2017, 09:44
księgowa, podatki, księgowy, urzędnik

Kto ustala zasady zwrotu kosztów delegacji członków komisji antyalkoholowej?źródło: ShutterStock

● Czy odwołanie dyrektora muzeum trzeba konsultować ze związkami zawodowymi

● Kto ustala zasady zwrotu kosztów delegacji członków komisji antyalkoholowej

● Jakie zasady obowiązują przy ustalaniu wysokości opłat parkingowych

● Jakie zasady obowiązują przy ustalaniu wysokości opłat parkingowych

Reklama


Prezydent miasta odwołał dyrektora muzeum. Wojewoda twierdzi, że włodarz naruszył prawo, gdyż decyzja nie została zaopiniowana przez związki zawodowe i stowarzyszenia zawodowe i twórcze. Prezydent miasta natomiast uważa, że nie było to konieczne, ponieważ wyłonienie dyrektora w konkursie nie musiało być skonsultowane. Kto ma rację?

Słuszność ma wojewoda. Zamiar odwołania dyrektora muzeum powinien być skonsultowany ze związkami zawodowymi oraz stowarzyszeniami zawodowymi i twórczymi. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: u.o.p.d.k.) dyrektora instytucji kultury powołuje organizator na czas określony, po zasięgnięciu opinii związków zawodowych działających w tej instytucji kultury oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych właściwych ze względu na rodzaj działalności prowadzonej przez instytucję. Odwołanie następuje w tym samym trybie. Zasięganie opinii związków zawodowych oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych nie jest konieczne jedynie przy wyłanianiu kandydata na dyrektora w drodze konkursu. Istota takiego uregulowania wynika z konkursowej procedury zapewniającej co do zasady udział w niej przedstawicielom organizacji związkowych i stowarzyszeń zawodowych lub twórczych. Jednak odwołanie, bez względu na sposób powołania, wymaga każdorazowo opiniowania przez związki zawodowe (o ile działają na terenie instytucji) oraz stowarzyszenia zawodowe i twórcze.

Pogląd ten potwierdza wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 kwietnia 2017 r. (sygn. akt II OSK 459/17, www.orzeczenia.nsa.gov.pl). Stwierdzono w nim, że wyłączenie ustalone w art. 15 ust. 1 u.o.p.d.k. należy traktować jako wyjątek od ogólnej reguły, zgodnie z którą przy wyłonieniu kandydata lub jego odwołaniu ze stanowiska wymagana jest opinia wymienionych w tym przepisie organizacji. Taki wyjątek należy wykładać ściśle, a więc tylko do przypadku wyłonienia kandydata, i to w drodze konkursu, ale już nie odwołania dyrektora. Stanowisko to wpisuje się w już utrwaloną linię orzeczniczą sądów administracyjnych (por. wyroki NSA: z 1 grudnia 2015 r., sygn. akt II OSK 2231/15; z 12 stycznia 2012 r., sygn. akt II OSK 2545/11 i z 1 czerwca 2010 r., sygn. akt II OSK 598/10).


Pozostało jeszcze 67% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama