statystyki

Nowe prawo autorskie: Więcej dozwolonego użytku w celach reklamowych

autor: Justyna Wilczyńska-Baraniak12.01.2016, 07:13; Aktualizacja: 12.01.2016, 09:51
copyright, prawo autorskie

copyright, prawo autorskieźródło: ShutterStock

Kluczowa jest rezygnacja z posługiwania się pojęciem „egzemplarz” utworu, rozumianym jako jego fizycznie istniejąca, materialna kopia.

Reklama


Reklama


Możliwość korzystania z cudzego utworu musi mieć co do zasady podstawę umowną (np. licencja) lub ustawową (dozwolony użytek). Natomiast art. 333 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 90, poz. 631. – dalej: pr. aut.) w brzmieniu obowiązującym od 20 listopada 2015 r. wprowadził do polskiego porządku prawnego nową formę dozwolonego użytku publicznego: korzystanie z egzemplarzy utworów już rozpowszechnionych w zakresie uzasadnionym promocją wystawy lub sprzedaży z wyłączeniem innego handlowego wykorzystania.

Wprowadzenie nowej formy dozwolonego użytku nastąpiło w związku z implementacją dyrektywy 2001/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 22 maja 2001 r. w sprawie harmonizacji niektórych aspektów praw autorskich i pokrewnych w społeczeństwie informacyjnym (dalej: dyrektywa 2001/29/WE). Zgodnie z poprzednim jego brzmieniem „wolno w celu reklamy wystawy publicznej lub publicznej sprzedaży utworów korzystać z egzemplarzy utworów już rozpowszechnionych, w zakresie uzasadnionym promocją wystawy lub sprzedaży, z wyłączeniem innego handlowego wykorzystania”. Przepis ten stanowił odpowiednik art. 5 ust. 3 lit. j dyrektywy 2001/29/WE, zgodnie z którym państwa członkowskie mogą przewidzieć wyjątki lub ograniczenia w odniesieniu do prawa zwielokrotniania m.in. w przypadku „korzystania w celach reklamowych dotyczących wystaw publicznych lub publicznej sprzedaży dzieł artystycznych, w stopniu koniecznym dla promocji danego wydarzenia, z wyłączeniem wszelkiego innego handlowego wykorzystania”. Choć regulacja ta ogranicza prawa twórców, to przyjmuje się, że działania uregulowane w art. 333 pr. aut. leżą w interesie samego twórcy. Wzbudzają zainteresowanie potencjalnych klientów, co może przekładać się na dochody autora utworu.


Pozostało jeszcze 65% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama