Pierwsze kroki na rynku pracy są często najważniejsze – to do jakiej firmy trafimy na początku drogi zawodowej determinuje dalszy ciąg naszej kariery. Dlatego, zanim zdecydujemy się na aplikację do danej organizacji, warto zastanowić się i sprawdzić, czy jest ona faktycznie naszym potencjalnym, wymarzonym pracodawcą.

Rynek pracy w Polsce konsekwentnie ewoluuje, zmieniając się z rynku pracodawcy na tzw. rynek pracownika. W efekcie, coraz częściej to właśnie pracownik ma możliwość „przebierania” w ofertach rekrutacyjnych. Na co warto więc zwrócić uwagę przy wyborze miejsca pracy?

1. Pracownik prawdę ci powie

Zanim zdecydujemy się na wysyłkę CV do danej firmy, warto zapoznać się z jej historią, pozycją na rynku i dotychczasowymi osiągnięciami. Sprawdźmy, czy profil działalności organizacji faktycznie odpowiada naszym kompetencjom oraz zainteresowaniom. Przede wszystkim spróbujmy się jednak dowiedzieć, czy przedsiębiorstwo, do którego chcemy aplikować jest dobrym pracodawcą. W jaki sposób? Najbardziej wiarygodnym źródłem informacji na temat firmy są zwykle jej obecni oraz byli pracownicy. To od nich możemy dowiedzieć się, jak realnie pracuje się w danej organizacji, jak wygląda kwestia rotacji w zespole, współpraca z kadrą zarządzającą, czy ogólne warunki pracy. Oczywiście, musimy liczyć się z tym, że część z uzyskanych informacji nie będzie obiektywna. Warto też poszukać, czy dana firma znajduje się w rankingach najlepszych pracodawców, czy ma dedykowaną zakładkę bądź stronę poświęconą karierze oraz co na jej temat można znaleźć w mediach społecznościowych lub na forach.

2. Nie samą pensją żyje człowiek

Wynagrodzenie to wciąż główne kryterium wyboru pracodawcy, choć coraz większą rolę w podjęciu decyzji odgrywają świadczenia pozapłacowe. Często to właśnie benefity pracownicze są główną kartą przetargową w walce o najlepszych kandydatów. Dlatego, zarówno przez aplikacją, jak i w trakcie procesu rekrutacyjnego warto dowiedzieć się, jakie świadczenia przysługują pracownikom danej firmy i zastanowić się, na których z nich najbardziej nam zależy. – Pracodawcy oferują dziś cały szereg coraz bardziej wyszukanych benefitów. Do tych najbardziej standardowych należą karnety sportowe, prywatna opieka medyczna, czy bony pracownicze. Wśród najciekawszych pomysłów dostępnych na polskim rynku można, z kolei, wymienić masaże w miejscu pracy, indywidualną opiekę trenera i dietetyka, czy vouchery na przeżycia, np. skok ze spadochronem – mówi Ada Stokowska z firmy Wyjątkowy Prezent oferującej benefity pracownicze w formie przeżyć.

3. Kto stoi w miejscu, ten się cofa

Kapitał ludzki to największa wartość firmy. Dlatego, dobry pracodawca to taki, który inwestuje w rozwój swojego zespołu. Jeżeli zastanawiamy się nad złożeniem dokumentów aplikacyjnych do danej organizacji, zwróćmy więc uwagę, czy będziemy mieć tam szansę na ciągłe doskonalenie swoich umiejętności. Świadomi biznesowo pracodawcy zapewniają swoim pracownikom częściowe bądź całkowite dofinansowanie kursów, szkoleń, czy studiów podyplomowych. Dbają też o to, by projektować i śledzić ścieżki kariery swojej załogi, tak abyśmy mieli poczucie dokąd zmierzamy zawodowo, jakie mamy cele, co robimy dobrze, a jakie obszary możemy jeszcze udoskonalić. Poza rozwojem kompetencji twardych, wielu pracodawców zwraca też uwagę na kompetencje miękkie, dlatego coraz więcej firm uwzględnia w ofercie szkoleń te z zakresu doskonalenia umiejętności interpersonalnych, zarządzania czasem, czy współpracy w grupie.

4. Liczy się dobry klimat

Biorąc pod uwagę fakt, że praca pochłania mniej więcej 1/3 naszej doby, dobrze jest, gdy czas spędzony w firmie przebiega nam w pozytywnej, motywującej atmosferze. Dla wielu z nas to właśnie ta niematerialna sfera pracy jest dużo ważniejsza, niż wysokie wynagrodzenie, czy karnet na siłownię. - Zarówno podczas wyszukiwania informacji na temat danej firmy, jak i podczas rozmowy kwalifikacyjnej warto dowiedzieć się jak najwięcej o stosunkach panujących w organizacji – jaki jest dress code, w jaki sposób pracodawca buduje relacje z pracownikami, jak wygląda kwestia firmowych integracji, czy też wprowadzania „na pokład” nowych osób – mówi Ada Stokowska z firmy Wyjątkowy Prezent. Warto też dodać, że na dobrą atmosfery pracy mają też wpływ takie czynniki, jak wystrój i wyposażenie biura.

Powiedzenie, że warto w życiu robić to, co się lubi, wydaje się być utartym frazesem. Mimo wszystko, nadal wielu z nas postrzega swoją pracę jedynie jako przykry, codzienny obowiązek. Tymczasem, świadomy i przemyślany wybór pracodawcy może sprawić, że będzie to obowiązek przyjemny i satysfakcjonujący.

Ada Stokowska, Senior Account Manager B2B, wyjatkowyprezent.pl