Od kilku lat panuje przekonanie, że edukacja na poziomie studiów wyższych powinna odpowiadać potrzebom rynku czy gospodarki.

Warto zastrzec, że niemal niemożliwe jest dokładne określenie, jakie kompetencje będą stanowiły o wartości pracownika w przyszłości, nawet tej nieodległej. Dlaczego? A to dlatego, że świat się nieustannie zmienia, a wraz z nim zakres wymaganego od pracownika zestawu kwalifikacji. Program studiów dwu,-, trzy- czy nawet sześcioletnich może okazać się epoką w zakresie potrzeb pracodawców. Ponadto, tak jak nie ma jednorodnego rynku pracy, tak samo nie ma uniwersalnego zestawu kompetencji. Na przykład rekruter potrzebuje innych kompetencji niż prokurator, a kierownik projektów informatycznych potrzebuje innych niż urzędnik.

Uczelnie starają się dostosowywać swoje programy nauczania do potrzeb pracodawców, z rzadka badając ich rzeczywiste potrzeby w tym zakresie, z oczywistej przyczyny – finansowej, ale i trudności w określeniu celu swoich działań. O ile budowanie współpracy z pracodawcami wydaje mi się kluczowe dla uzyskania jak najlepszych efektów tej współpracy, o tyle trudne wydaje się uniwersalne ukształtowanie kompetencji człowieka według jednego schematu. Trudno też wskazać kompetencje o znaczeniu uniwersalnym i kluczowym. Z jednej strony cenimy samodzielne myślenie i związaną z nim kreatywność. Z drugiej strony wydaje się, że stawianie na rozwój kompetencji w zakresie współpracy w grupie i kompetencji komunikacyjnych znakomicie przydaje się w pracy tak w małych i dużych organizacjach, w systemie pracy projektowej i wszędzie tam, gdzie od wysiłku wielu osób i umiejętności zrozumienia drugiego człowieka zależy powodzenie przedsięwzięcia. Cenimy również logiczne myślenie, interdyscyplinarność, znajomość mediów społecznościowych czy multikulturowość.

Z przemianami w obecnym świecie wiąże się pewna kompetencja, która okazuje się niezmiennie kluczową dla naszego rozwoju osobistego. Jest nią wiedza. To ta kompetencja jest celem, jaki mamy osiągnąć wraz z ukończeniem studiów wyższych, a która może wyznaczyć nasze miejsce na rynku pracy. To tę kompetencję możemy wzmocnić studiując po dyplomie. Pozostałe kompetencje – zdolność samodzielnego myślenia, umiejętności komunikacyjne, umiejętność wnioskowania, czy nawet umiejętność zdobywania i filtrowania informacji służą uzyskaniu wiedzy i wykorzystaniu jej w przyszłej pracy zawodowej. Wiedza każdego człowieka, mimo że wtłoczona w ustawowe ramy efektów kształcenia w szkolnictwie wyższym, pozostaje unikalna.

Wiedzę oczywiście można zdobywać na różne sposoby. Można czytać, oglądać materiały audiowizualne, słuchać, rozmawiać. Wszystkie te metody służą pogłębianiu wiedzy – zdobywaniu unikalnej kompetencji, tak jak unikalny jest każdy człowiek. Można również zdobywać ją w sposób z góry ściśle zaplanowany. Taki walor mają właśnie studia bez względu na to, na jakim poziomie kształcenia się odbywają. Studia licencjackie czy magisterskie dają wiedzę podstawową w danej dziedzinie, studia podyplomowe pozwalają uzyskać wiedzę specjalistyczną, a studia doktoranckie pozwalają na głębokie przemyślenia jednego wycinka wiedzy, czasem wytworzenie nowej wiedzy.

Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego jest instytucją, która od ponad 200 lat kształci prawników i specjalistów administracji publicznej.

Od blisko 50 lat uznajemy, że kształcenie przez całe życie jest koniecznością. Co więcej, wychodząc z założenia, że człowiek uczy się przez całe życie, oferujemy studia podyplomowe – dla prawników i nie tylko, starając się pomagać w podwyższaniu kwalifikacji w zakresie prawa, jego stanowienia, rozumienia i stosowania. To kluczowa umiejętność w gospodarce, która nieustannie się zmienia.

W dzisiejszym świecie wymagającym ogromnej specjalizacji trudno jest nie uzupełniać swojej wiedzy czy swoich innych kompetencji w sposób racjonalny i permanentny. Dlatego w naszej ofercie jest ponad 25 studiów podyplomowych, które pozwalają na kontynuowanie kształcenia w kierunku tradycyjnie prawniczym, jak i biznesowym. Przykładowo, oferujemy studia w zakresie prowadzenia negocjacji, ale i pojawiających się nowych gałęzi prawa: prawa sportowego, prawa zamówień publicznych czy prawa medycznego.

Dbamy o to, aby nasi absolwenci wychodzili z unikatową wiedzą co do zagadnień prawnych, wspartą innymi kompetencjami. Zespół najlepszych na rynku specjalistów – pracowników Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego i jednocześnie praktyków, przedstawicieli rożnych profesji i dziedzin prawniczych – czy to na studiach licencjackich, magisterskich czy podyplomowych przekazuje swoją wiedzę i stara się wspomagać kreowanie kompetencji, które pozwalają naszym absolwentom na wykonywanie pracy na najwyższym poziomie zawodowym. Można to podsumować stwierdzeniem, że wyposażamy naszych absolwentów w aktualną wiedzę. Wiedzę, która czyni ich unikalnymi.

Krzysztof Rączka, Dziekan Wydziału Prawa i Administracji, ekspert w zakresie prawa pracy