Zanim zaczniemy wertować oferty pracy warto na początku zastanowić się nad sobą. Aby mieć szansę na znalezienie pracy, która będzie przyjemnością, trzeba odpowiedzieć sobie na pytania: Co lubię robić? Co umiem robić? Co mogę robić? Kiedy już to wiemy – łatwiej jest wskazać branże i stanowiska, na których czulibyśmy się najlepiej. - Warto zasięgnąć opinii bliskich sobie ludzi, przyjaciół i współpracowników. Spytać ich za co cię cenią i co jest ich zdaniem twoją silną stroną – radzi Agnieszka Bieniak, Senior HR Manager w Grupie Pracuj S.A.

No dobrze – wiemy już jakiej pracy chcemy szukać. Jak ją jednak znaleźć?

Zasada góry lodowej

Większa część góry lodowej jest niewidoczna, ponieważ jest zanurzona pod taflą morza lub oceanu. Widoczna jest tylko mniejsza jej część. Podobnie jest z rynkiem pracy – o wielu ofertach pracy nigdzie nie przeczytamy. Dlaczego? Wbrew pozorom nie chodzi tu o źle rozumiane dawanie pracy „po znajomości” – choć rzeczywiście szefowie i menedżerowie wolą najpierw sprawdzić, czy nie można zatrudnić kogoś poleconego lub już znanego, a więc osoby, której kompetencje są znane i sprawdzone. Tutaj potężnym nośnikiem informacji jest tzw. poczta pantoflowa.

Znajomości, znajomości, znajomości

Jak zobaczyć górę lodową pod taflą wody? Przez rodzinę i znajomych. Im większy jest krąg bliskich nam osób, tym większa szansa na zatrudnienie. Wystarczy, że powiesz znajomym o poszukiwaniu pracy. Twoi bliscy lepiej niż nieznany ci rekrutujący znają twoje silne i słabe strony, dzięki czemu potrafią ocenić, czy sprawdziłbyś się w danej pracy czy nie.

Warto pamiętać, że każdy z twoich znajomych, ma kolejnych znajomych, którzy również mają znajomych – i dzięki takiemu łańcuchowi można dotrzeć do osoby, w której firmie poszukiwany jest do pracy ktoś o kompetencjach takich jak ty.

- Przekaż rodzinie i znajomym jakiej pracy szukasz, na jakich stanowiskach, w jakim miejscu i co jest dla ciebie istotne. Rozsądne jest przygotowanie dokumentów aplikacyjnych i przesłanie ich do znajomych z prośbą o rekomendację. Rekomendowany kandydat powinien przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej z szczególną starannością. Przeczytać dostępne informacje na temat firmy i stanowiska oraz porozmawiać ze znajomymi – radzi Agnieszka Bieniak.

Praca na klik

XXI wiek daje każdemu poszukującemu pracy cenne narzędzie – Internet. W sieci można znaleźć obecnie setki serwisów zbierających oferty pracy. Oprócz ofert, jakie można znaleźć w serwisach lokalnych (np. portale miast) i branżowych (np. KarierawFinansach.pl) szeroko rozpoznawane są serwisy o zasięgu krajowym - takie jak Pracuj.pl, Praca.pl, GazetaPraca.pl, Gumtree.pl czy Olx.pl. – W celu skrócenia czasu poszukiwań warto zarejestrować się w serwisach z ofertami pracy i zaprenumerować np. mailingi z interesującymi nas ofertami – podkreśla Bieniak.

W poszukiwaniu pracy na terenie UE pomocny jest unijny portal EURES, który chwali się bazą 1,8 mln ofert pracy. Akademickie biura karier publikują z kolei oferty pracy na Facebooku.

W sieci można także znaleźć serwisy, które zbierają ogłoszenia z wielu różnych serwisów w jednym miejscu. Są to tzw. agregatory ofert - zamiast wielu różnych serwisów (do każdego trzeba się oddzielnie logować) internauta trafia pod jeden adres i znajduje tam wszystkie interesujące go oferty. Serwisem tego typu jest m.in. pl.Indeed.com.

Jeśli natomiast ktoś marzy o pracy w urzędzie państwowym powinien regularnie sprawdzać bazę ofert pracy, którą publikuje kancelaria premiera. Baza zawiera oferty pracy dla urzędników w ministerstwach, urzędach centralnych, biurach administracji w województwach, urzędach skarbowych czy służbach mundurowych. Oferty pracy w jednostkach samorządu gminy, powiatu, województwa zamieszczane są z kolei w biuletynie Informacji Publicznej poszczególnych samorządów.

Agencje zatrudnienia i pośredniaki

Osoby szukające pracy, która nie wymaga szczególnych kwalifikacji (praca dorywcza lub tymczasowa), powinny skorzystać z usług agencji zatrudnienia. Bazę czynnych i legalnie działających agencji w poszczególnych województwach publikuje ministerstwo pracy.

Na koniec warto też przypomnieć o ofercie urzędów pracy. Bazę ofert pracy, którymi dysponują powiatowe pośredniaki, można znaleźć w serwisie Publicznych Służb Zatrudnienia. W tym samym serwisie można znaleźć adres najbliższego urzędu pracy oraz wiele innych wskazówek pomocnych w czasie poszukiwania zatrudnienia.

Agnieszka Zawadka, Marketing Manager w GoldenLine.pl

W dzisiejszym świecie obecność w mediach społecznościowych wydaje się niemal oczywista - również w kontekście zawodowym. Liczby mówią same za siebie. Według badań „Social media w rekrutacji” 36 proc. badanych deklaruje, że znalazło pracę przez social media, z czego 63 proc. sukces ten zawdzięcza Goldenline.pl.

Przy korzystaniu z mediów społecznościowych warto pamiętać, że założenie konta i uzupełnienie profilu podstawowymi danymi to dopiero połowa sukcesu. Należy jeszcze świadomie korzystać z narzędzi jakie oferują media społecznościowe, konsekwentnie budować własny wizerunek i dbać o kontakty biznesowe w świecie wirtualnym. Rekruterzy coraz częściej przed skontaktowaniem się z kandydatem przyglądają się jego aktywności w Internecie. Dlatego przede wszystkim należy zadbać, aby publikowane informacje uwiarygadniały posiadane umiejętności i zdobyte doświadczenie. Należy również zwrócić uwagę na ustawienia prywatności założonych profil - tak, aby informacje dotyczące życia prywatnego docierały jedynie do zaufanych osób. Niepochlebny komentarz na temat byłego pracodawcy czy zdjęcie profilowe z szalonej imprezy nie tylko zniechęci rekrutera do kontaktu z kandydatem, ale może także powstrzymać znajomego przed poleceniem na wakat w firmie, w której pracuje. Friendhunting, czyli rekrutacja oparta na rekomendacji kandydata pracodawcy przez obecnie zatrudnionego pracownika, jest ostatnio zauważalnym trendem.

Metoda ta bazuje na networkingu, który jest domeną serwisów społecznościowych umożliwiających nawiązywanie oraz podtrzymywanie cennych kontaktów, również o charakterze zawodowym. Należy jednak pamiętać, że podstawą obecności w serwisie biznesowym jest rzetelnie wypełniony i uaktualniony profil użytkownika. Informacje w nim zawarte to wizytówka na podstawie której rekruter decyduje się na kontakt z kandydatem i składa propozycję pracy.