Firmy outsourcingowe mają problem. Powinny świadczyć usługi podczas ustawowego w Polsce wolnego. Tymczasem w krajach ich kontrahentów to zazwyczaj normalne dni.
Problemem są przepisy dotyczące dopuszczalności pracy w dni świąteczne. Artykuł 15110 kodeksu pracy zawiera katalog sytuacji, które uzasadniają możliwość pracy w niedziele i święta. Zgodnie z tym przepisem pracować w te dni można m.in. w transporcie, branży hotelarskiej, gastronomii, zakładach świadczących usługi dla ludności. Nie ma ani słowa o firmach outsourcingowych, które świadczą usługi dla klientów za granicą.
A święta w poszczególnych krajach – nawet w Europie – nie pokrywają się. Zleceniodawcy np. ze Szwecji nie interesuje to, że w Polsce 1 listopada jest świętem wolnym od pracy, a usługi, np. w branży IT czy finansowo-księgowej trzeba świadczyć na bieżąco. – Szkoda, że nikt nie pomyślal o tym, że w innych krajach nie obchodzi się święta Trzech Króli czy 11 listopada. Brak elastycznych rozwiązań dotyczących pracy w dni świąteczne jest realnym problemem dla sektora nowoczesnych usług biznesowych – mówi Tomasz Podolak, doradca zarządu Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL).
Centra usług outsorcingowych w Polsce / DGP
Furtką może być przepis pozwalający na prowadzenie działalności w dni świąteczne pracodawcom stosującym system zmianowy. Zdarza się więc, że firmy sztucznie wprowadzają zmianę na jeden dzień w tygodniu.
– Taki pomysł może być pewnym sposobem na rozwiązanie problemu pracy call center w dni świąteczne. Musi to być jednak uzasadnione rzeczywistymi potrzebami wykonywania takiej pracy, bo w przeciwnym wypadku inspekcja może mieć zastrzeżenia do takiego rozwiązania – mówi Grzegorz Ruszczyk, radca prawny w Kancelarii Raczkowski i wspólnicy.
Innym rozwiązaniem może być zlecanie pracy w te dni osobom w ramach umów-zleceń.
– W Call Center Poland w projektach obcojęzycznych współpracujemy głównie ze studentami różnych filologii, którzy oczekują możliwości dopasowania godzin pracy do zajęć na uczelni. Takie osoby są związane z nami umowami cywilnoprawnymi – mówi Katarzyna Swatowska, dyrektor marketingu i PR Call Center Poland
Dodaje jednak, że klienci idą im na rękę i na przykład projekty telesprzedażowe w dniach polskich świąt są wstrzymywane. W przypadku infolinii rozmowy mogą być przekierowywane w święta do call center w innym kraju.
– Kodeks pracy powinien chronić pracowników, ale nie może pozbawiać ich możliwości zarobku. Nieelastyczne przepisy dotyczące czasu pracy nie po raz pierwszy nie pozwalają polskim firmom konkurować z firmami z innych państw. Branża outsourcingowa już zatrudnia dziesiątki tysięcy osób, a gdy usunie się bariery, może tworzyć kolejne miejsca pracy – mówi Jacek Męcina, przewodniczący zespołu prawa pracy Komisji Trójstronnej.
Zapowiada on podjęcie prac w Komisji Trójstronnej nad dopuszczeniem pracy w święta przez firmy świadczące usługi biznesowe dla podmiotów z innych państw.
Na razie problemu nie odnotowuje Państwowa Inspekcja Pracy, chociaż inspektorzy trafiają do firm świadczących usługi biznesowe dla zagranicy.
– Wrocław jest miastem, gdzie działa wiele firm outsourcingowych. Były one kontrolowane, ale dotyczyło to innych obszarów niż organizacja czasu pracy. Dotychczas nie było skarg od pracowników, którzy muszą pracować w obowiązujące w Polsce święta, a otrzymują wolne np. według szwedzkiego kalendarza – mówi Agata Kostyk-Lewandowska z OIP we Wrocławiu. – Może pracownicy akceptują taki stan. Gdyby jednak okazało się, że pracują nawet za zgodą, to i tak mielibyśmy do czynienia z naruszeniem przepisów – dodaje.