statystyki

Obowiązki z zakresu bhp nie tylko wobec własnych pracowników

autor: Grzegorz Ruszczyk, Katarzyna Soboń24.08.2017, 09:14; Aktualizacja: 24.08.2017, 09:34
BHP, praca, bezpieczeństwo, robotnik

Kodeks pracy wymaga także wzajemnego informowania się przez pracodawców o działaniach mających na celu zapobieganie zagrożeniom zawodowym, które mogą wystąpić podczas wykonywanych wspólnych pracźródło: ShutterStock

ABC Sp. z o.o. zajmuje się produkcją wiatraków. W związku z szybkim rozwojem działalności i wzrastającą liczbą zamówień zarząd spółki postanowił przekazać część obowiązków podmiotom zewnętrznym. Obsługa kadrowo-płacowa powierzona została Janinie Kowalskiej, prowadzącej działalność gospodarczą „Kadry i płace”, a wszelkie remonty oraz naprawa maszyn i sprzętu firmie Złota Rączka Sp. z o.o.

Reklama


Spółka ABC zawarła z każdym z powyższych podmiotów umowę, która określa zakres świadczonych usług, wysokość wynagrodzenia oraz zasady udostępniania sprzętu, akt i dokumentów. Zgodnie z umową pracownicy spółki Złota Rączka mają wykonywać wszelkie naprawy i remonty niezwłocznie po otrzymaniu zgłoszenia. Kontrakt z Janiną Kowalską przewiduje dodatkowo, że ABC Sp. z o.o. udostępni jej odpłatnie pomieszczenia, w których może ona świadczyć usługi (ma dzielić pokój razem z księgowymi).

Zarząd ABC Sp. z o.o. uznał, że ani Janina Kowalska, ani zatrudnieni w Złota Rączka Sp. z o.o. nie są pracownikami spółki ABC. W związku z czym nie ma wobec nich żadnych obowiązków wynikających z prawa pracy. Czy zarząd firmy ma rację?

Takie stanowisko zarządu nie jest prawidłowe. Mamy bowiem do czynienia z sytuacją, w której pracownicy zatrudnieni przez różnych pracodawców będą jednocześnie wykonywać czynności w tym samym miejscu i czasie (na terenie ABC Sp. z o.o.). W takich zaś okolicznościach kodeks pracy nakłada na pracodawców liczne, często zapominane i zaniedbywane obowiązki.

Jednym z kluczowych obowiązków jest wyznaczenie koordynatora, tj. osoby, która będzie dbała o to, aby przy takiej współpracy – jak opisana powyżej – przez wszystkie osoby wykonujące pracę w tym samym miejscu przestrzegane były wszystkie zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. To, w jaki sposób zostanie wyznaczony koordynator zależy od umowy pomiędzy spółkami. Może on zostać wyznaczony przez jedną z nich (np. przez ABC Sp. z o.o.). Strony mogą też wspólnie ustalić, kto najlepiej sprawdzi się w tej roli.


Pozostało jeszcze 61% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane

Reklama