Czy pracodawca będący najemcą pomieszczeń biurowych może scedować na zarządcę budynku obowiązek wykonania pomiarów natężenia oświetlenia?
EKSPERT RADZI
Przepisy bhp zobowiązują pracodawcę do zapewnienia takiego oświetlenia, jakie będzie spełniało wymagania określone w polskich normach, a jednocześnie zapewni komfort pracy wzrokowej pracownikom zatrudnionym na poszczególnych stanowiskach pracy.
Pracodawca ma bowiem obowiązek chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki (art. 207 par. 2 kodeksu pracy, dalej: k.p.). W ramach powyższego obowiązku powinien on w szczególności organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki jej wykonywania. Przejawem tej powinności, zgodnie z art. 212 pkt 1 k.p., jest organizowanie stanowisk pracy przez osoby kierujące pracownikami zgodnie z przepisami i zasadami bhp.
Zasady organizacji pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe oraz przewidziane dla nich wymagania bhp i ergonomii określa rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. W myśl par. 4 tego rozporządzenia pracodawca jest zobowiązany urządzić stanowiska pracy z monitorami ekranowymi w taki sposób, aby spełniały one minimalne wymagania w zakresie bhp oraz ergonomii określone w załączniku do rozporządzenia. Ponadto pracodawca powinien również przeprowadzać na tych stanowiskach ocenę warunków pracy w aspekcie obciążenia pracowników czynnikami fizycznymi, w tym m.in. nieodpowiednim oświetleniem.
Oświetlenie na stanowiskach pracy powinno zapewniać pracownikom komfort pracy wzrokowej, a poziom jego natężenia powinien spełniać wymagania określone w Polskich Normach. Chodzi tutaj o normę PN-EN-12464-1:2012 „Światło i oświetlenie. Oświetlenie miejsc pracy. Część 1. Miejsca pracy we wnętrzach”, która wskazuje, że w pomieszczeniach pracy biurowej, gdzie pracownicy wykonują pracę przy komputerach, natężenie to powinno wynosić co najmniej 500 luxów.
Pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia odpowiednich warunków pracy, w tym odpowiedniego oświetlenia. Musi być w stanie wykazać, że faktycznie dopełnił ciążącego na nim obowiązku. W tym celu powinien dysponować stosownym dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań w tym zakresie, tj. protokołem z pomiarów natężenia oświetlenia w pomieszczeniach pracy.
Z przepisów nie wynika natomiast, kto powinien takie pomiary przeprowadzić. Nie ma zatem przeciwwskazań, aby wykonał je zarządca obiektu i przekazał stosowny protokół najemcy. W tym celu warto zamieścić stosowne zapisy w umowie najmu lokalu, które szczegółowo określą prawa i obowiązki stron.
Podstawa prawna
Art. 207 par. 2 i art. 212 pkt 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1666).
Rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. nr 148, poz. 973).