ABC konsumenta

4 stycznia 2018 r.

Ministerstwo Zdrowia, zapytane przez DGP o stanowisko, stwierdziło, że każdy pomysł zmierzający do lepszej ochrony pacjentów zasługuje na poparcie

Czytelne opakowanie leku tuż-tuż4 stycznia 2018 r.

Nie trzeba czekać na projekt zmian przygotowywany przez Ministerstwo Zdrowia. Przedsiębiorcy wzięli się do działania wcześniej. Polpharma, największy polski producent leków, w drugiej połowie 2018 r. wprowadzi na rynek nowe opakowania. Cel? Większa czytelność, a przez to mniejsze ryzyko pomyłek przy wydawaniu produktów przez farmaceutów oraz przy ich zażywaniu w domach przez pacjentów.

17 grudnia 2017 r.

Samo posiadanie przewagi kontraktowej nie jest zakazane, zabronione jest jedynie jej nieuczciwe wykorzystywanie.

Przewaga kontraktowa: UOKiK tłumaczy nowe definicje i wyjaśnia, kiedy zainterweniuje17 grudnia 2017 r.

12 lipca 2017 r. weszła w życie ustawa z 15 grudnia 2016 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi (Dz.U. z 2017 r. poz. 67). Jej celem jest wyeliminowanie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między podmiotami działającymi w branży rolno-spożywczej. Przypomnijmy: gdy dojdzie do wykorzystania przewagi kontraktowej, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może podjąć interwencję i nałożyć karę w maksymalnej wysokości 3 proc. obrotu przedsiębiorcy osiągniętego w roku poprzedzającym rok jej nałożenia. W praktyce jednak niektóre pojęcia użyte w ustawie budzą wątpliwości. UOKiK na naszą prośbę wyjaśnia, jak je rozumieć.

27 września 2017 r.

Z badań konsumenckich wynika, że 13 lat temu problemy w pierwszych latach użytkowania dotykały tylko 4 proc. urządzeń. Obecnie w ciągu pierwszych trzech lat psuje się co dziesiąte urządzenie.

Rękojmia ruszy od nowa, czyli lepsza ochrona konsumentów27 września 2017 r.

Jeśli zepsuty sprzęt zostanie wymieniony termin na skorzystanie z uprawnień gwarancyjnych rozpocznie swój bieg na nowo. Przewiduje to złożony właśnie do laski marszałkowskiej przez komisję ds. petycji projekt nowelizacji kodeksu cywilnego. Co to oznacza w praktyce? Wyobraźmy sobie, że w grudniu 2015 r. konsument kupił telefon komórkowy. We wrześniu 2017 r. urządzenie się zepsuło. Sprzedawca postanowił je wymienić na nowe. Rzecz w tym, że rękojmia przysługująca na otrzymany sprzęt będzie ważna jedynie do grudnia 2017 r.

9 września 2017 r.

Statusu konsumenta nie odbierze prawnikowi kredytobiorcy nawet to, że świadczone przez niego usługi prawne polegają na obsłudze prawnej banków i obejmują np. redagowanie treści umów kredytów hipotecznych

Qui pro quo, czyli gdy przedsiębiorca jest konsumentem 9 września 2017 r.

Czy prawnik, który zawarł umowę kredytu hipotecznego na zakup lokalu mieszkalnego w celu prowadzenia w nim kancelarii prawnej, korzysta z ochrony konsumenckiej przed klauzulami abuzywnymi? A lekarz, który zawierał umowę na dostawę usług internetowych w swoim gabinecie? Lub księgowy, który do biura kupił kserokopiarkę?

22 sierpnia 2017 r.

Krokiem w dobrym kierunku byłoby też wyposażenie UKE lub UOKiK w skuteczniejsze narzędzia umożliwiające natychmiastowe blokowanie serwisów lub wykluczanie z rynku nieuczciwych podmiotów.

Zmiany w przepisach o SMS-ach Premium mogą wypchnąć z rynku małych przedsiębiorców22 sierpnia 2017 r.

Ministerstwo Cyfryzacji planuje nowelizację prawa telekomunikacyjnego, która 1 stycznia 2018 r. przyniesie istotne zmiany na rynku usług o podwyższonej opłacie (tzw. usług Premium Rate). Od lat stanowi on pole do nadużyć. Poszkodowanymi są abonenci, którzy nierzadko zamawiają usługę nieświadomie albo po wprowadzeniu w błąd co do ceny, treści lub zasad otrzymywania kosztownych wiadomości SMS z dodatkowym świadczeniem, realizowanym zazwyczaj przez niezależny od operatora podmiot trzeci. Zmiana prawa niewątpliwie ma więc swoje uzasadnienie. Co jednak będzie oznaczać dla biznesu?

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Reklama