statystyki

Gwarancja na sprzęt: Konsument nie zawsze jest uprzywilejowany

autor: Jan Ludwikowski28.01.2016, 10:01; Aktualizacja: 28.01.2016, 10:27
lodówka

Jeden z przepisów prawa cywilnego głosi, że gdy gwarant dokona istotnej naprawy rzeczy, gwarancja biegnie na nowo.źródło: ShutterStock

Pan Arkadiusz trzy lata temu kupił na własny użytek lodówkę. – Jeszcze w okresie gwarancyjnym zepsuł się agregat – pisze czytelnik. – Po kilku dniach serwis współpracujący ze sprzedawcą uporał się z problemem. Do czasu... Minął rok od ostatniej usterki i agregat znów przestał działać. Mało tego, konsultant odmawia naprawy, twierdząc, że okres gwarancji minął. Jak to możliwe – zastanawia się pan Arkadiusz.

Reklama


Jeden z przepisów prawa cywilnego głosi, że gdy gwarant dokona istotnej naprawy rzeczy, gwarancja biegnie na nowo. Ponadto wymiana wadliwej części powoduje przedłużenie w stosunku do niej okresu ochronnego. Ale uwaga! Te przepisy nie mają zastosowania do rzeczy nabytych przez konsumentów przed 25 grudnia 2014 r. Konsumenci to osoby, które kupują towary od przedsiębiorców i czynią to bez związku z działalnością gospodarczą.

Oznacza to, że pan Arkadiusz nie może powoływać się na przepisy kodeksu cywilnego. Jego sytuację reguluje uchylone rozporządzenie dotyczące szczególnych warunków sprzedaży konsumenckiej. W tym akcie prawnym nie przewidziano możliwości przedłużenia gwarancji wskutek naprawy. Rację trzeba więc przyznać konsultantowi, który twierdzi, że gwarancja na lodówkę już nie obowiązuje. Czy to jednak oznacza, że należy się poddać i pokryć koszty naprawy? W żadnym razie! Przede wszystkim trzeba sprawdzić, czy sprzedawca lub działający w jego imieniu serwis nie udzielił gwarancji na wymienioną część lodówki. Wprawdzie takie działanie zależy jedynie od dobrej woli przedsiębiorcy, ale często zdarza się w praktyce. Trzeba także rozważyć możliwość zgłoszenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. Wykazanie takiej okoliczności po sześciu miesiącach od wydania lodówki będzie znacznie utrudnione, ale możliwe. Szczególnie jeśli reklamując lub sprzedając towar, przedsiębiorca zapewniał o dobrej jakości sprzętu. Pan Arkadiusz może żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę. Przedsiębiorstwo, które dba o dobre imię, powinno się przychylić do stanowiska konsumenta.


Pozostało jeszcze 62% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Komentarze (2)

  • Krystian(2016-02-04 12:27) Zgłoś naruszenie 00

    Nie wiem czemu niektórzy są niezadowoleni z nowej ustawy o prawach konsumenta (która to de facto nie jest już wcale tak nowa). Wystarczy tylko spojrzeć na porównanie poprzednich i aktualnie obowiązujących przepisów i mamy prosty wniosek - jest tysiąc razy lepiej. Nie rozumiem z jakiego powodu tu narzekać? Teraz możemy żądać nawet zwrotu pieniędzy, jeśli osoba, która jest gwarantem nie wywiąże się ze swoich zadań w tym zakresie. Na tym blogu macie tabelkę porównującą stare i nowe przepisy -> https://prokonsumencki.pl/blog/reklamacja-towaru-przez-konsumenta-przed-i-po-25-grudnia-2014-roku-czyli-co-zmieni-nowa-ustawa-o-prawach-konsumenta/ Ja jestem mega zadowolony z tych zmian, chyba po raz pierwszy w życiu.

    Odpowiedz
  • Krystian(2016-02-04 12:27) Zgłoś naruszenie 00

    Nie wiem czemu niektórzy są niezadowoleni z nowej ustawy o prawach konsumenta (która to de facto nie jest już wcale tak nowa). Wystarczy tylko spojrzeć na porównanie poprzednich i aktualnie obowiązujących przepisów i mamy prosty wniosek - jest tysiąc razy lepiej. Nie rozumiem z jakiego powodu tu narzekać? Teraz możemy żądać nawet zwrotu pieniędzy, jeśli osoba, która jest gwarantem nie wywiąże się ze swoich zadań w tym zakresie. Na tym blogu macie tabelkę porównującą stare i nowe przepisy -> https://prokonsumencki.pl/blog/reklamacja-towaru-przez-konsumenta-przed-i-po-25-grudnia-2014-roku-czyli-co-zmieni-nowa-ustawa-o-prawach-konsumenta/

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama