Pani Beata kupiła bilet na przelot tanimi liniami z Warszawy do Londynu. Była zadowolona, gdyż skorzystała ze specjalnej promocji. Na lotnisku pojawiła się na pół godziny przed odlotem z powodu korka. Niestety stanowiska odprawy bagażu zostały już zamknięte. Nic nie pomogły tłumaczenia. Nie wpuszczono jej na pokład i anulowano rezerwację bez zwrotu kosztów. – Czy przewoźnik miał prawo do tak drastycznych środków – pyta czytelniczka
Przed podróżą samolotem jakichkolwiek linii lotniczych warto przejrzeć ich stronę internetową. Znajdują się tam wyłuszczone w bardzo przystępny sposób informacje o prawach i obowiązkach nie tylko linii, ale i pasażera. A więc na przykład:
● czy obowiązuje go odprawa online, co jest standardem właśnie w tanich liniach (w przeciwnym razie przy odprawie na lotnisku pobierana jest wysoka opłata),
● jakiego ciężaru nie powinny przekraczać bagaże do luku i podręczny,
● jakie wymiary może mieć ten ostatni.
Niestety w różnych liniach obowiązują odmienne standardy, ma również znaczenie, czy podróżujemy klasą ekonomiczną, czy biznesową.
Odpowiadając na pytanie pani Beaty, jej przewoźnik miał prawo tak postąpić, o ile podobny zapis znajdował się w przepisach udostępnionych na jego stronie. Ryanair np. otwiera stanowiska do odprawy bagaży już na dwie godziny przed danym rejsem i zamyka je na 40 minut przed odlotem. Zastrzega sobie prawo do anulowania rezerwacji bez zwrotu kosztów i odmowy prawa wejścia na pokład w razie niedotrzymania powyższych terminów. Podobne obostrzenia mają wszystkie inne linie lotnicze – czas odprawy jest ograniczony i nie można przyjechać na lotnisko tuż przed startem i żądać, aby pozwolono nam lecieć samolotem, który w tym czasie zapewne już kołuje. Bezwzględny czas zamknięcia bramek odprawy ustalono po to, by zapewnić punktualne odloty, a zatem i całą podróż pasażerów, z których część podróżuje tranzytem. W razie opóźnienia taki pasażer mógłby nie zdążyć na kolejny samolot, co oznacza kłopot nie tylko dla niego, ale i dla linii lotniczej zmuszonej w tym przypadku do zapewnienia mu miejsca w innym samolocie, a nawet przy dłuższym oczekiwaniu na kolejne połączenie – posiłku i noclegu na koszt przewoźnika.
Podstawa prawna
Regulaminy Ryainair i innych linii lotniczych