Posiadacze rachunków w bankach internetowych, którzy zgubili kartę płatniczą nie zostają całkowicie odcięci od pieniędzy. Specjalne aplikacje mobilne lub placówki umożliwiają bowiem dokonanie wypłaty oszczędności.

Banki internetowe cieszą się wśród konsumentów stale rosnącą popularnością. Kuszą niskimi miesięcznymi opłatami za prowadzenie rachunku, darmowymi przelewami czy możliwością wybrania gotówki z bankomatów bez opłat nawet na całym świecie. Co więcej, zakładając konto w wirtualnym banku mamy pewność, że dołączona do niego karta debetowa będzie w stanie obsługiwać płatności internetowe – dzięki niej bez problemu kupimy bilet lotniczy czy zarezerwujemy nocleg w hotelu.

Zgodnie z raportem NetB@nk przygotowanym przez Związek Banków Polskich, na koniec I kwartału 2015 roku liczba klientów indywidualnych posiadających umowy umożliwiające dostęp do usług bankowości internetowej wyniosła prawie 26 milionów. W stosunku do IV kw. 2014 roku oznacza to wzrost o prawie 846 tys. (3,37%), zaś w stosunku do I kw. 2014 roku wzrost wyniósł ponad 3,5 mln (15,74%).

Należy jednak odróżnić konto w „tradycyjnym” banku z możliwością zarządzania nim przez internetową platformę od rachunku prowadzonego w banku stricte internetowym. W tym drugim przypadku możemy napotkać pewnie ograniczenia w dostępie do gotówki.

Kasa w smartfonie

Czy zgubiona karta płatnicza dołączona do rachunku założonego w wirtualnym banku odcina nas od zgromadzonych oszczędności? Jeszcze kilka lat temu odpowiedź na to pytanie byłaby twierdząca. Obecnie podmioty finansowe działające w branży bankowości wyprowadziły rozwiązania, które radzą sobie z tym problemem. Niektóre wirtualne banki prowadzą pełną obsługę gotówkową swoich klientów.

- Klienci mogą wypłacać gotówkę w jego placówkach. By zrealizować taką transakcję, klient powinien posiadać ważny i aktualny dokument potwierdzający tożsamość i podać swój PESEL. Dane te muszą być zgodne posiadanymi przez bank. Wypłata potwierdzana jest podpisem klienta. Otrzymuje on gotówkę od razu, jeśli wypłata nie przekracza 20 tys. zł, a w przypadku kwoty powyżej 100 tys. zł w ciągu około dwóch dni roboczych. Opłata za skorzystanie z tej usługi to od 0 do 9 zł lub 0,5 proc. wartości transakcji – informuje Emilia Kasperczyk, specjalista ds. relacji z mediami w Biurze Prasowym mBanku.

Dokonać wypłaty środków bez użycia karty można również w T-Mobile Usługi Bankowe. Na razie jedyna placówka z obsługą gotówkową byłego Alior Sync znajduje się w Katowicach. Jak zapewnia jednak Konrad Mróz z T-Mobile Polska S.A., bank pracuje nad rozwiązaniem pozwalającym wybrać pieniądze bez wizyty w banku lub użycia karty. Szczegóły projektu na chwilę obecną owiane są tajemnicą.

Rozwiązania z dziedziny nowych technologii pozwalające na wypłatę gotówki bez kart płatniczych wprowadziło już między innymi Inteligo – konto internetowe prowadzone przez PKO Bank Polski SA.

- Klient może zainstalować aplikacje IKO za pomocą której m.in. może wypłacić gotówkę z bankomatu. Aby ją pobrać i zainstalować na swoim telefonie należy skorzystać ze sklepu z aplikacjami np. Apple App Store czy Google Play. Użytkownik po pobraniu i instalacji aplikacji podaje w niej swój numer telefonu oraz nadaje kod PIN do aplikacji. Klient ma dwie drogi ukończenia procesu aktywacji – w komputerze i telefonie – wyjaśnia Joanna Fatek, specjalista z Zespołu Prasowego PKO BP.

Podobny system posiada również mBank.

- Klienci, którzy nie mają karty mogą także wypłacać pieniądze z bankomatów BZ WBK, ING, Millennium i PKO BP za pośrednictwem usługi BLIK. Aby to zrobić wystarczy smartfon oraz najnowsza wersja aplikacji mobilnej mBanku – tłumaczy Emilia Kasperczyk.

Na koniec I kwartału 2015 r. liczba umów bankowości internetowej wśród klientów indywidualnych wyniosła 25,96 mln. W stosunku do końca 2014 r. oznacza to przyrost o 846 tys. umów