Rodzic starający się o świadczenia na dzieci przy składaniu do gminy wniosku i niezbędnych dokumentów będzie mógł skorzystać z drogi elektronicznej. Zrobi to za pośrednictwem platformy Emp@tia.

Taką możliwość przewiduje nowelizacja ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1456 ze zm.) oraz niektórych innych ustaw. Jej celem jest m.in. ułatwienie i usprawnienie procesu przyznawania przez gminy zasiłków rodzinnych i świadczeń z Funduszu Alimentacyjnego (FA). Część informacji niezbędnych do weryfikacji uprawnień rodziców gminy będą mogły uzyskać drogą elektroniczną z urzędu skarbowego, ZUS czy powiatowych zespołów ds. orzekania o niepełnosprawności. Dotyczy to np. danych o dochodzie, wysokości składek zdrowotnych.
– Obecnie rodzice muszą nam składać zaświadczenia lub oświadczenia potwierdzające te okoliczności. Będzie to więc dla nich znaczne ułatwienie – prognozuje Natalia Siekierka, zastępca kierownika działu świadczeń Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej we Wrocławiu.
Gminy uzyskają też dostęp do informacji gromadzonych w centralnych rejestrach prowadzonych przez ministra pracy i polityki społecznej oraz w innych zbiorach danych, takich jak centralna ewidencja pojazdów.
Kolejną nowością jest umożliwienie opiekunom dziecka składania wniosków o świadczenia nie tylko w formie papierowej. Będą to mogli zrobić elektronicznie, jeżeli dysponują bezpiecznym podpisem elektronicznym, profilem zaufanym ePUAP lub za pośrednictwem specjalnej procedury dostępnej na platformie Emp@tia. Dane personalne osoby składającej wniosek będą tam potwierdzane na podstawie ostatniej decyzji przyznającej zasiłek lub wsparcie z FA.
Etap legislacyjny
Projekt nowelizacji ustawy w konsultacjach