statystyki

Konsument powinien mieć możliwość wytoczenia powództwa

autor: Małgorzata Kryszkiewicz18.07.2014, 08:35; Aktualizacja: 18.07.2014, 08:37
Zakupy

Zakupyźródło: ShutterStock

Pozbawienie konsumentów możliwości wnoszenia powództw w sprawach o uznanie postanowień wzorców umownych za niedozwolone to rozwiązanie zbyt daleko idące. Tak uważa prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Reklama


Skrytykowana propozycja ograniczenia legitymacji procesowej w tych postępowaniach znalazła się w projekcie założeń zmian w kodeksie postępowania cywilnego. Mają one zlikwidować zjawisko nękania drobnych przedsiębiorców przez organizacje, które zarabiają na wynajdywaniu w regulaminach klauzul abuzywnych. Jednak prezes UOKiK ma wątpliwości.

„Nie należy zapominać, że konsument jest głównym beneficjentem wyroków SOKiK uznających postanowienia wzorców umowy za niedozwolone. Stanowią one bowiem swoisty prejudykat dla postępowań sądowych prowadzonych w sporach indywidualnych konsumenta z przedsiębiorcą” – czytamy w opinii prezesa UOKiK.

Dlatego też prezes zastanawia się, czy uniemożliwienie konsumentom występowania z pozwami do SOKiK nie jest rozwiązaniem „zbyt daleko idącym”. I proponuje inne. „Konstruktywną propozycją w tym zakresie może być ograniczenie legitymacji tylko do konsumentów, którzy zawarli umowę z przedsiębiorcą przy wykorzystaniu wzorca umowy, który zawiera postanowienie przez nich kwestionowane” – pisze prezes UOKiK. Obecnie bowiem takie pozwy może złożyć każdy, kto mógłby choćby tylko potencjalnie zawrzeć umowę zawierającą klauzule abuzywne.


Pozostało jeszcze 66% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Komentarze (2)

  • joanna(2014-07-19 14:31) Zgłoś naruszenie 00

    to pewnie by ograniczyć ostatnie powództwa przeciw bankom.

    Odpowiedz
  • GO-leasing(2014-07-22 12:33) Zgłoś naruszenie 00

    Ostatnio dużo banków miało problemy związane z powództwami Klientów. Uniemożliwienie składania skarg nie sprawi, że banki będą mogły cieszyć się dobrymi opiniami, bo niezadowoleni Klienci wciąż będą, nawet jeśli nie na piśmie.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama